
BTNG |  RBHC, XXXIX, 2009, 1-2, pp. 199-236

Belgische onderwerpen van de door de bezetter
gecontroleerde UFA en BELGA filmjournaals,
1940-1944

ROEL VANDE WINKEL1

Postdoctoraal Onderzoeker FWO – Universiteit Gent
_______________________Docent – Universiteit Antwerpen, Hogeschool Sint Lukas Brussel

De Tweede Wereldoorlog, het laatste grote internationale militaire conflict
voor de commerciële doorbraak van de televisie, verleende filmjournaals – en
in mindere mate ook documentaire films – een bijzonder momentum (Vande
Winkel, 2006). Alle oorlogvoerende partijen trachtten, elk op hun manier,
filmjournaals inhoudelijk te beïnvloeden. De overheidscontrole op filmjour-
naals was – zoals ook de bijdrage van Bénédicte Rochet (2009) elders in dit
nummer aantoont – een praktijk die niet enkel werd nagestreefd door autori-
taire regimes. Dictaturen als nazi-Duitsland, de Sovjet-Unie of fascistisch
Italië streefden echter wel naar een sterkere greep op filmjournaals dan
democratische regimes. Vooral nazi-Duitsland, dat dankbaar voortbouwde op
de militaire successen van de Wehrmacht, was bijzonder succesvol in het
opbouwen van een internationaal journaalimperium, vergelijkbaar met de
netwerken die multinationals als Pathé and 20th Century Fox voordien
hadden aangelegd. Net als die multinationals, die vanaf 1939-1940 in Europa
werden gekortwiekt, maakte men voor buitenlandse 'markten' en doelgroepen
ook specifieke journaalversies.

Het voorliggende artikel analyseert het Duitse filmjournaal dat in bezet
België (1940-1944) werd vertoond en zoomt in op de Belgische onderwerpen
van dat journaal. Dit sluit aan bij een afgerond doctoraatsonderzoek, meer
bepaald bij een grootschalige inhoudelijke analyse van dat filmjournaal
(Vande Winkel, 2003b), in het kader waarvan ook een geannoteerde catalo-
gus van die oorlogsjournaals (Vande Winkel, 2003c) werd geproduceerd. De
doctoraatsthesis waarop dit artikel steunt, en waarvan begin 2010 een her-
ziene handelsversie verschijnt, werd in een eerder nummer van dit tijdschrift

1. Voor correspondentie in verband met dit artikel, gelieve contact op te nemen met Roel
Vande Winkel, e-mail: roel.vandewinkel@gmail.com. Deze tekst leunt aan bij mijn vroeger
doctoraatsonderzoek, dank aan Prof. Daniël Biltereyst (promotor) en Prof. Bruno De Wever
(commissaris) voor hun commentaar op eerdere versies.



[200] R. VANDE WINKEL

(Vande Winkel, 2004b) samengevat. Voor een ruimere contextualisering van
het onderstaande verhaal wordt naar die ruimere literatuur verwezen.2

1. DE PRODUCTIE VAN FILMJOURNAALS IN
BEZET BELGIË, 1940-1944

In een andere bijdrage aan dit themanummer verhaalt Guido Convents (2009)
hoe tijdens de Eerste Wereldoorlog in bezet België enkel nog filmjournaals
van Duitse oorsprong mochten worden vertoond. Deze geschiedenis her-
haalde zich tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar niet volledig. In 1914-
1918 werden Belgische bioscoopeigenaars niet verplicht om een journaal te
tonen. Er waren ook verscheidene journaals op de markt, die in Duitsland wel
allemaal aan censuur onderhevig waren (Jung & Mühl-Benninghaus, 2005,
397), maar met uitzondering van het pas in 1917 opgerichte BUFA (Bild-
und Filmamt) niet door de Duitse overheden zelf werden geproduceerd. In de
Tweede Wereldoorlog werden Belgische bioscoopuitbaters echter wel
verplicht tijdens elke filmvoorstelling een filmjournaal te tonen, dat wel van
meet af aan door de Duitse overheden werd geproduceerd. Het 'aanbod' werd
immers beperkt tot het filmjournaal van de Duitse filmgigant UFA
(Universum Film Aktiengesellschaft), dat voor de bezetting – met weinig
succes – door de mantelorganisatie ACE (Alliance Cinématographique
Européenne) was verdeeld.3 Het betrof een voor België in het Frans en in het
Nederlands nagesynchroniseerde versie van de Auslandswochenschau of
Auslandstonwoche (ATW). Dit onder de auspiciën van het Duitse Reichs-
ministerium für Volksaufklärung und Propaganda (RMVP) geproduceerde
filmjournaal was, zoals de naam aangaf, specifiek bestemd voor distributie in
het buitenland. Het mag dus niet verward worden met de voor het Derde Rijk
bestemde Deutsche Wochenschau (DW).

Hoewel er tussen beide journaals een kruisbestuiving was, mag de ATW in
geen geval worden beschouwd als een buitenlandse versie van de DW. Elk
journaal had een eigen opdracht en een eigen identiteit (Vande Winkel,
2004c). Wat de ATW betreft, dienen we zelfs over meerdere identiteiten te
spreken. Terwijl de DW het principe 'Ein Reich, eine Wochenschau' huldigde
en overal in dezelfde versie werd vertoond, kwam de ATW voor elke

2. Meer informatie over de Deutsche Wochenschau vindt men onder ander bij Bartels (2004)
en Zimmermann & Hoffmann (2005).

3. In bezet België was er geen nood meer aan de ACE-dekmantel en werd de firma in Brussel
vervangen door een UFA-vestiging (Vande Winkel, 2007, 73-81).



BELGISCHE ONDERWERPEN [201]

'doelgroep' in een andere versie uit. De onderlinge diversiteit tussen ATW-
versies werd nog vergroot door de oprichting van buitenlandse journaal-
redacties. Deze redacties waren formeel buitenlandse cellen (Au enstellen)
van de Deutsche Wochenschau GmbH, een UFA-dochtermaatschappij die
zich exclusief met de productie van filmjournaals en verwante kortfilms
inliet.

De Belgische versie van de ATW droeg de titel UFA Actualités Mondiales
- Wereld Aktualiteiten (AM-WA). Tijdens de bezetting werd dit journaal
aanvankelijk, zoals voor de oorlog met het ACE-journaal gebeurde, in Berlijn
gemonteerd en daar in het Frans en in het Nederlands becommentarieerd. Een
eerste poging om het journaal 'Belgischer' te maken, werd ondernomen vanaf
november 1940, toen aan het begin van elke ATW-aflevering enkele lokale
onderwerpen werden geplaatst. Vanaf de tweede helft van januari 1941
werden deze onderwerpen professioneel tussen de andere onderwerpen
gemonteerd. Vanaf toen werd het internationaal nieuws, dat vanuit Berlijn
naar Brussel werd gezonden, dus gecombineerd met onderwerpen die in
opdracht van een Brusselse Au enstelle werden gefilmd. Dit stramien werd
aangehouden tot en met 1 september 1944, toen de laatste AM-WA-editie in
de bioscoop kwam of moest komen. In welke mate die laatste editie nog echt
werd vertoond, is onduidelijk: die dag trokken immers de eerste geallieerde
troepen België binnen.

De Brusselse Au enstelle opereerde vanuit de Brusselse studio Sonart en
werd geleid door een Duitse hoofdredacteur, die via de Deutsche
Wochenschau GmbH op de loonlijst van het RMVP stond.4 De Au enstelle
bestond, wat de eindverantwoordelijken (eindredacteur, monteur) betrof uit
Duitsers, maar rekruteerde ook lokaal personeel. Voor het filmen van
plaatselijke onderwerpen werd een beroep gedaan op ervaren Belgische
cameralui, zoals Maurice De Witte (die voor de oorlog voor Fox-Movietone
werkte), Antoine Pée en René Aubinet (die voor de oorlog allebei voor de
Brusselse Pathévestiging hadden gewerkt).5 Een belangrijke rol zou ook zijn
gespeeld door Raymond Méjat, een Franse cameraman die voor de oorlog
voor de Parijse vestiging van Fox-Movietone werkte en voor het filmen van
Franse militaire operaties tijdens de drôle de guerre zelfs het Croix de guerre

4. BArch (Bundesarchiv), R 55 / 1367, p. 126. Dit was Eckard Ziegler, die later werd
vervangen door Hanns-Haubold von Einsiedel en door Armand von Zelewski (Vande Winkel,
2003c, 89-90).

5. BArch, R 109 I / 2716.



[202] R. VANDE WINKEL

française zou hebben verkregen.6 De onderwerpen die deze cameralui, die
vermoedelijk per prestatie werden betaald en dus niet in vaste loondienst
waren, op pellicule vastlegden, werden doorgaans zonder 'direct' geluid
gefilmd. Na montage werden ze in de studio nagesynchroniseerd en van
Nederlands- en Franstalige commentaar voorzien. Die commentaar werd
ingelezen door Belgische speakers: radiocommentatoren die ook voor de
door de bezetter gecontroleerde radio-omroep werkten (zoals Edmond De
Goeyse). De technische apparatuur waarvan de redactie gebruik maakte,
behoorde voor de oorlog toe aan de Brusselse Pathéredactie en werd tijdens
de bezetting gehuurd.

Bovenstaande gegevens zijn bekend omdat het allereerste jaarrapport van
de Deutsche Wochenschau GmbH Außenstelle Brüssel (1940-1941) bewaard
bleef.7 Hoe de journaalredactie in 1942-1944 evolueerde, kon niet in detail
worden nagegaan. Er zijn immers geen jaarverslagen meer voorhanden en
ook een belangrijke complementaire bron ontbreekt, omdat de rapporten die
de Propaganda-Abteilung Belgien (PAB) tweewekelijks naar Berlijn stuurde,
onbeschikbaar zijn sinds maart 1942. De samenwerking tussen de PAB, die
onder de Militärverwaltung sorteerde, en tussen de journaalredactie, geleid
door een afgevaardigde van het RMVP, was potentieel problematisch. Het
RMVP was strikt gezien niet bevoegd voor propaganda-aangelegenheden in
bezet België, omdat het niet door een burgerlijke maar door een militaire
administratie werd bestuurd. Toch trachtte het ministerie op het beleid te
wegen. De Militärverwaltung kon zich daar niet te sterk tegen verzetten,
omdat het RMVP de PAB structureel steunde met geld, werkingsmiddelen,
informatiemateriaal. Hoewel deze situatie soms tot heftige conflicten leidde
(De Bens, 1973, 77) suggereert het disparate bronnenmateriaal dat de
Brusselse journaalredactie en de PAB vlot samenwerkten. De toetsing van
een door PAB-leider majoor Gerhardus opgestelde lijst van propagandistisch
belangrijke onderwerpen (gedateerd 7 december 1940) aan de Belgische
onderwerpen die de Brusselse Au enstelle in de daaropvolgende maanden
effectief verfilmde (Vande Winkel, 2003b) leert dat die journaalredactie zeer
nauwgezet rekening hield met de wensen van de PAB.8 Hoewel we gezien de
al vermelde onvolledigheid van het bronnenmateriaal uiterst voorzichtig
moeten zijn met het trekken van conclusies, wijst niets er op dat de ATW-

6. CEGESOMA (Centre d'Études et de documentation Guerre Et Sociétés Contemporaines –
Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij), JB 64 – Divers no.
110, p. 40.

7. BArch, R 109 I / 2716.
8. BArch, R 55 / 1395, pp. 126-129.



BELGISCHE ONDERWERPEN [203]

redactie zich in latere jaren minder soepel opstelde ten opzicht van de PAB,
die regelmatig te verfilmen onderwerpen mocht suggereren.

Tijdens het eerste werkjaar van de ATW-redactie werd voor de AM-WA-
journaals een productieproces (Vande Winkel, 2003b, 92-97) ontwikkeld dat
gedurende de rest van de bezetting vermoedelijk ongewijzigd bleef: (1) Voor
elke journaaleditie werden drie tot vijf lokale gebeurtenissen op aanduiden
van de hoofdredactie en in overleg met de PAB gefilmd door een of meer
Belgische cameralui (2) de filmopnamen werden ontwikkeld bij H.D. Film,
een in Brussel gevestigd Duitse firma met Belgisch personeel9 (3) de beelden
werden versneden tot afgewerkte journaalonderwerpen die (4) tussen
maandagochtend en woensdagmiddag werden voorzien van commentaar en
van muzikale begeleiding zodat (5) het afgewerkte journaal op woensdag-
namiddag ter censuur kon worden voorgelegd aan de PAB, waarna (6) het
journaal op meerdere kopieën verveelvoudigd werd bij H.D. Film en bij het
Dassonville laboratorium zodat de nieuwe journaaleditie (7) vrijdag in de
belangrijkste bioscopen kon worden vertoond.10 Het censuurrecht van de
PAB was geen formaliteit, maar diende waarschijnlijk weinig of nooit te
worden toegepast. Het is immers zeer onwaarschijnlijk dat de PAB zich ver-
zette tegen in het buitenland gefilmde onderwerpen, die de Brusselse redactie
vanuit Berlijn ontving en die daar door burgerlijke en militaire censoren
waren goedgekeurd. Lokale onderwerpen werden dan weer in overleg met de
PAB gefilmd en leidden vermoedelijk dus evenmin tot fricties.

Vanaf 12 november 1943 bracht de Brusselse ATW-redactie parallel aan
de AM-WA-journaals ook de Belga Actualités – Belga Nieuws (BA-BN) uit.
Waarom het nodig werd gevonden een tweede ATW-versie te produceren, is
onduidelijk. Het is mogelijk dat men, zoals de derde en laatste hoofdredacteur
beweerde, een alternatief wou bieden aan personen die meermaals per week
naar de bioscoop gingen.11 Maar waarom deed men dit dan enkel in België,
en niet in de vele andere landen waar ATW-versies werden verspreid? Het is
ook mogelijk dat men met de tweede titel, die in zijn naam en begintitels een
meer 'Belgische' imago meekreeg, de bevolking trachtte voor te spiegelen dat
er een Belgisch alternatief voor het als Duits bekend staande AM-WA-

9. Dit was gevestigd in de laboratoria De Kempeneer (Vande Winkel, 2008, 229), eigendom
van filmpionier Hippolyte De Kempeneer (zie ook het artikel van Guido Convents in dit
nummer) en zijn zoons. Een van die zoons, VNV-lid Lodewijk (Louis) De Kempeneer, kreeg
zo toegang tot ongebruikte opnamen, waarmee hij de film Zingend Vlaanderen (1942) maakte
(Ibid., 220-224).

10. De 'oude' journaals verhuisden dan via distributeur UFA naar een kleinere bioscoop, die ze
op haar beurt een week draaide, waarna ze weer naar een kleinere cinema gingen.

11. Telefonisch onderhoud Roel Vande Winkel met voormalig Au enstellenleiter Armand von
Zelewski, 7 januari 2002.



[204] R. VANDE WINKEL

journaal bestond. De gelijkenissen tussen beide journaals waren echter zo
sterk – men werkte bijvoorbeeld met dezelfde commentaarstemmen en
muzikale begeleiding – dat men niet kan gewagen van een ernstige poging in
die richting. Individuele afleveringen van de AM-WA- en BA-BN-journaals
waren zowel qua vorm als qua inhoud perfect inwisselbaar (Ibid., 117-121).
Nieuwsberichten die de redactie propagandistisch belangrijk vond, zoals de
geallieerde invasie in Normandië, werden zelfs in een identieke montage in
beide journaals verwerkt.

De Nederlands- en Franstalige versies van de AM-WA- en BA-BN-
journaals hadden een verschillend klankspoor (anderstalige commentaar)
maar waren verder identiek.12 In theorie zou het, zeker in het licht van de
zogenaamde Flamenpolitik, interessant geweest zijn om voor elke taal- en
doelgroep een ander journaal te maken. Technisch was men ook in staat om
wekelijks twee verschillende journaals te maken, zoals het BA-BN-verhaal
bewijst. Het probleem lag echter in de distributie. Journaals met verschillende
inhouden en boodschappen maken, was enkel zinvol indien men die ook in
duidelijk van elkaar gescheiden gebieden kon vertonen. Dat was in een
Belgische context onmogelijk. Alleen al de vraag welke journaals men dan in
Brusselse bioscopen zou moeten vertonen, was onoplosbaar.13

Elke editie van elk filmjournaal had een eigen serienummer. De AW-WA-
journaals volgden de nummering van de originele Duitse ATW-journaals.
Het op 11 april 1941 uitgebrachte journaal droeg bijvoorbeeld nummer 501.
De BA-BN-journaals namen deze nummering over, maar lieten de honderd-
tallen achterwege. Het eerste BA-BN-journaal, uitgebracht op 12 november
1943, correspondeerde met AM-WA nr. 636 en werd dus BA-BN nr. 36. In
de rest van dit artikel wordt, om het notenapparaat niet te belasten met vele
tientallen extra referenties, gebruik gemaakt van die serienummers om te
verwijzen naar specifieke onderwerpen van specifieke journaals. De aandui-
ding (481-5) is zo te lezen als een verwijzing naar het vijfde onderwerp van
AM-WA nr. 481, terwijl (36-8) verwijst naar het achtste onderwerp van BA-BN
nr. 36.14

12. Helaas zijn er van te weinig journaals zowel een Nederlands- als een Franstalige versie
bewaard, om na te gaan in welke mate men via de commentaar al dan niet andere accenten
trachtte te leggen.

13. Dit was al een strijdpunt wanneer journaals enkel van elkaar verschilden qua commentaar.
De PAB weigerde, tot woede van onder andere het VNV, om Brusselse bioscopen te
verplichten de Nederlandstalige versie van het ATW te vertonen. Hierover verschenen
bijvoorbeeld verscheidene bijdragen in Volk en Staat (vermoedelijk geschreven door Jeanne de
Bruyn) in augustus-september 1941 maar ook in mei 1942.

14. De volledige inhoudsbeschrijving van die journaals is terug te vinden in Vande Winkel
(2003c).



BELGISCHE ONDERWERPEN [205]

2. ALGEMENE STRUCTUUR EN INHOUD VAN
DE BELGISCHE ATW

Aangezien dit artikel een longitudinale analyse van de in bezet België
gefilmde journaalonderwerpen beoogt, wordt voor kwantitatieve doeleinden
enkel rekening gehouden met de AM-WA-journaals, die gedurende de hele
bezetting werden vertoond, en niet met de BA-BN-journaals, die minder dan
een jaar liepen. Voor de kwalitatieve analyse zal af en toe, om bepaalde
kenmerken van het journaal te illustreren, soms ook worden verwezen naar
BA-BN-journaals.

Tussen 24 mei 1940 en 1 september 1944 werden 224 AM-WA-journaals
in omloop gebracht. De inhoud van 214 van deze journaals kon op basis van
schriftelijke en filmische bronnen worden gereconstrueerd. Dit vormde het
equivalent van 2270 journaalonderwerpen, waarvan er 1510 (66,52%) in in-
ternationale beeld- en filmarchieven konden worden teruggevonden.15

Berekeningen op basis van deze 1510 onderwerpen (de lengte van niet
bewaarde onderwerpen is onbekend) leren dat een journaalonderwerp
gemiddeld 1 minuut en 26 seconden duurde. Journaalonderwerpen die
militair nieuws brachten, waren echter beduidend langer, met een gemiddelde
duur van 2 minuten en 16 seconden. Andere onderwerpen waren dus korter:
gemiddeld 1 minuut en 3 seconden indien ze uit het buitenland stamden en 1
minuut en 22 seconden indien ze uit het binnenland kwamen, dus door de
Brusselse redactie waren gemaakt. In onderstaande analyse van alle geïdenti-
ficeerde (bewaarde en niet-bewaarde) AM-WA-onderwerpen wordt waar
mogelijk rekening gehouden met de vaststelling dat de onderlinge lengte van
onderwerpen kon verschillen. Anderzijds kan aan dat gegeven niet te veel
aandacht worden besteed. Het grote aantal als verloren te beschouwen
journaalonderwerpen (33,48%) laat immers geen als statistisch relevant te
beschouwen detailanalyses toe.

De AM-WA-journaals behandelden per editie gemiddeld 9 onderwerpen
en hadden daarvoor gemiddelde 13 minuten en 38 seconden nodig. In het
kader van het ruimere onderzoek, waarvan dit artikel slechts een fragment
vormt, werd ervoor geopteerd om die onderwerpen in grote categorieën en
ettelijke subcategorieën onder te verdelen. Het toewijzen van bepaalde
onderwerpen aan bepaalde deelgroepen, en het vervolgens afzonderlijk

15. De grootste collecties bevinden zich bij RTBF-Imadoc en bij het Bundesarchiv-
Filmarchiv. Kleinere collecties treft men aan bij het Imperial War Museum en het Koninklijk
Filmarchief.



[206] R. VANDE WINKEL

bestuderen van die verschillende groepen, is natuurlijk een ingrijpende, zeer
subjectieve en discursieve handeling. Om tot een gestructureerde analyse te
komen van de waaier aan onderwerpen die deze journaals behandelden, was
er echter geen valabel alternatief.

Er werd gekozen voor drie grote categorieën: (1) Oorlogsnieuws: verslag-
geving over het verloop van militaire operaties (inclusief bijdragen over het
leven van militairen en over militaire infrastructuur, zoals de bouw van de
Atlantikwall) en over de directe, kortetermijnconsequenties van militaire
operaties, zoals de berging van slachtoffers gemaakt door bominslagen.16 (2)
Buitenlands nieuws dat niet in de eerste categorie valt, zoals de opening van
een tentoonstelling in Roemenië, een bijeenkomst van het Deutsche Arbeits-
front in Duitsland, de bouw van dijken in Nederland,… (3) Binnenlands
nieuws dat niet in de eerste categorie valt en dat verderop in dit artikel
uitgebreider wordt besproken.

De eerste categorie, het oorlogsnieuws, besloeg 'slechts' 26,30% van de
behandelde onderwerpen, maar nam daarmee 41,70% van de gemiddelde
journaallengte in. Algemeen kan gesteld worden dat dit oorlogsnieuws een
zeer eenzijdige visie op de militaire situatie gaf en steevast uitging van een
Duitse eindoverwinning. 'Nieuws' dat niet in dat stramien kon worden
ingepast, zoals de Duitse nederlaag in Stalingrad, werd eenvoudigweg ver-
zwegen. De tweede categorie, het buitenlands nieuws dat niet rechtstreeks
oorlogsgerelateerd was, besloeg met 52,42% van de onderwerpen 37,84%
van de gemiddelde journaallengte. Ook in deze berichten werd Duitsland
geportretteerd als het epicentrum van een nieuwe wereldorde. Men bracht
enkel beelden uit buitenlandse gebieden die ofwel door Duitsland werden
bezet, ofwel een vriendschappelijke tot neutrale relatie met Duitsland aan-
kleefden. De derde categorie, het binnenlands nieuws dat niet rechtstreeks
oorlogsgerelateerd was, besloeg met gemiddeld 19,52% van de onderwerpen
19,78% van de gemiddelde journaallengte.

Hoe verhielden deze categorieën zich in realiteit tot elkaar, met andere
woorden hoe zag een doorsnee Belgisch ATW-journaal er dan uit? De
Brusselse eindredactie koos er bewust voor om Belgische onderwerpen
vooraan in het journaal te monteren, om de aandacht van het publiek te
trekken. Hierop volgde een mix van binnen- en buitenlands 'nieuws' dat werd

16. Niet in deze categorie begrepen zijn vele andere onderwerpen die op grotere afstand of
langere termijn ook verband houden met de oorlog: verslagen over de wapenproductie, over de
vrijlating van krijgsgevangenen of over langetermijnconsequenties van militaire operaties
(zoals de heropbouw van gebombardeerde gebouwen) bijvoorbeeld. Dit is natuurlijk een voor
discussie vatbare beslissing, maar omdat in journaals uit deze periode zeer veel onderwerpen
indirect verband hielden met de oorlog, was een dergelijke scheiding essentieel.



BELGISCHE ONDERWERPEN [207]

afgesloten met oorlogsberichten. De term 'nieuws' staat in de vorige zin
tussen aanhalingstekens omdat de journaals heel wat onderwerpen brachten
die geen enkele actualiteitswaarde hadden en er louter op uit waren het
publiek te verstrooien. Dit was weliswaar karakteristiek voor het filmjournaal
als genre maar had in deze context een extra functie. De redactie hoopte
immers dat dergelijke onderwerpen het publiek ontvankelijker zou maken
voor meer propagandistisch getinte onderwerpen, en in het bijzonder voor de
militaire berichten.

3. DE BELGISCHE ATW-ONDERWERPEN

In 1940-1944 bracht het AM-WA-journaal, op een geheel van 2270 geïdenti-
ficeerde journaalonderwerpen, 443 onderwerpen die in België werden
gefilmd en niet tot de categorie 'oorlogsonderwerp' werden gerekend. Dit zijn
de hierboven vermelde 19,52% 'Belgische' journaalonderwerpen. Om de
coherentie van dit artikel te verbeteren worden in de onderstaande
kwantitatieve en kwalitatieve analyse ook het beperkte aantal in België
gefilmde 'oorlogsonderwerpen' (17 in totaal) in beschouwing genomen.17

Hierdoor stijgt het aantal als Belgisch te beschouwen onderwerpen tot 460, of
20,2% van het geheel. De algemene conclusie blijft dus dezelfde: 'Belgische'
onderwerpen maakten, zowel qua gemiddelde lengte (in minuten) als qua
aantal onderwerpen (in absolute cijfers) circa 20% van een doorsneejournaal
uit. In de volgende paragrafen wordt dieper ingezoomd op deze Belgische
onderwerpen: eerst de oorlogsonderwerpen, dan de andere thema's. Daarbij
kan enkel nog rekening worden gehouden met kwantitatieve data en dus
enkel worden verwezen naar de aantallen onderwerpen die aan bepaalde
subcategorieën gewijd zijn. Over de lengte van dergelijke onderwerpen
kunnen geen verdere uitspraken worden gedaan, omdat het relatief grote
aantal niet fysiek bewaarde journaalonderwerpen de foutenmarge te groot
maakt.

De 460 aan België gewijde AM-WA-onderwerpen uit 1940-1944 kunnen
onderverdeeld worden in vijf grote categorieën. Het betreft, gerangschikt in
de volgorde waarin ze hierna zullen worden besproken: oorlog (17 onderwer-
pen of 3,70%), sport (149 onderwerpen of 32,39%), cultuur (85 onderwerpen
of 18,48%) politiek (50 onderwerpen of 10,87%) en het dagelijks leven in
bezet België (159 onderwerpen of 34,57%). Dat die laatste categorie de

17. Dit verklaart waarom de in de volgende paragrafen genoemde percentages lichtjes
afwijken van de cijfers vermeld in Vande Winkel (2003b, 347-373).



[208] R. VANDE WINKEL

grootste is, komt natuurlijk door de breedte van het onderwerp. 'Leven in
bezet België' is een vlag die vele ladingen dekt en ruimte biedt voor alle
onderwerpen, die niet in de categorieën oorlog/sport/cultuur/politiek konden
worden ondergebracht. Als 'containercategorie' komt ze dan ook achteraan
aan bod.

3.1. Oorlog18

Dat slechts 3,70% van de onderwerpen die de Belgische ATW bracht, als
'oorlogsonderwerp' werd gerubriceerd, komt deels door de vrij enge interpre-
tatie van die categorie. Die enge interpretatie, opgesteld om de rubricering
van alle (ook niet-Belgische) onderwerpen functioneel en werkbaar te maken,
houdt – zoals eerder aangegeven – enkel rekening met berichten over
militaire infrastructuur, militaire operaties en kortetermijngevolgen van
dergelijke operaties. Gevolgen op langere termijn, zoals de heropbouw van
de in 1940 zwaar getroffen Belgische stad Tournai (Doornik), waarvoor in
1941 plannen werden ontvouwd (498-1), werden gerubriceerd als aspecten van
'leven in bezet België' (zie sectie 3.5.). Een tweede, met de eerste reden
samenhangende verklaring voor het lage aantal 'oorlogsonderwerpen' in de
AM-WA-journaals ligt natuurlijk in het feit dat deze filmjournaals in omloop
kwamen toen de Belgisch-Duitse vijandelijkheden waren gestaakt, en uit
omloop werden gehaald voor er in België opnieuw zwaar werd gevochten (cf.
de slag om de Antwerpse haven en het Ardennenoffensief). Een derde
verklaring ligt in het ontbreken van bronnen over de inhoud van filmjournaals
die voor 28 juni 1940 in België werden vertoond. Ook over wat in de tweede
helft van 1940 (juli-december) werd vertoond, bestaat vrij veel onduidelijk-
heid.

Het eerste in bezet België vertoond ATW-journaal waarvan de inhoud min
of meer bekend is, geldt als verloren, maar kan ruwweg geïdentificeerd wor-
den dankzij een in de krant gepubliceerde samenvatting en complementaire
bronnen.19 Dit journaal (459-5) werd vertoond vanaf 28 juni 1940 en bleek
onder andere met geanimeerde kaarten uit te leggen dat het Belgische leger
tijdens de Achttiendaagse Veldtocht in een hopeloze situatie verkeerde. Het
journaal rechtvaardigde dus de capitulatie van koning Leopold III. Nadien
werd, voor zover de bronnen toelaten dit na te gaan, niet meer op die

18. Context voor dit onderzoeksluik werd ontleend aan verscheidene naslagwerken, zoals
Dear & Foot (2001).

19. "Wat het UFA-Journaal ons toonde", Volk en Staat, 5 juli 1940, p. 6.



BELGISCHE ONDERWERPEN [209]

vijandelijkheden teruggekomen.20 Ook de Duitse militaire aanwezigheid in
België kwam, op een uitzondering als de inspectie van Duitse batterijen (juli
1940) aan de Belgische kust (462-12) door admiraal Raeder (opperbevelhebber
van de Kriegsmarine) na, amper aan bod.

Waarover berichtten de schaarse op Belgische bodem gefilmde oorlogson-
derwerpen dan wel? Over een onderwerp waar ook buitenlandse ATW-edities
graag aandacht aan besteedden: de soms desastreuze gevolgen van
geallieerde bombardementen. Enerzijds berichtte de ATW nauwelijks over
geallieerde bombardementen op Duitse steden. Indien men dat toch deed,
beperkte men zich tot verontwaardigde berichtgeving over de aangerichte
culturele schade, zoals in Lübeck (554-9). Het zou zelfs tot einde augustus 1944
(677-6) duren voor men beelden van Duitse burgerslachtoffers (beelden die men
op dat moment nog niet in het voor Duitsland bestemde DW-journaal durfde
verwerken) toonde. Anderzijds vertoonde de ATW veel minder pudeur
wanneer men de gelegenheid had om de gevolgen te tonen van geallieerde
bombardementen op buitenlandse locaties. In maart 1942 werd bijvoorbeeld
uitgebreid bericht over de honderden slachtoffers die bombardementen die
maand hadden gemaakt in Frankrijk (550-8, 550-9). Daarbij omschreef de jour-
naalcommentator de getroffen plaats als 'Parijs'. Men maakte geen melding
van het feit dat de bommen eigenlijk waren gevallen op het nabijgelegen
Billancourt. Laat staan van het feit dat het eigenlijke doelwit de daar gelegen
Renaultfabrieken waren, omdat men daar Duitse vrachtwagens produceerde.
Ditzelfde stramien werd toegepast na het beruchte geallieerde bombardement
op Mortsel (5 april 1943). Net als in andere media werd in het filmjournaal
consequent verwezen naar 'Antwerpen', niet naar Mortsel en zeker niet naar
de daar gelegen Erla(vliegtuig)fabriek, die men eigenlijk had willen treffen
(Rely, 1993). Het filmjournaal besteedde 10 minuten aan de gevolgen van het
bombardement (606-3), aan de dood van 209 kinderen ('250' volgens de
commentator) en aan de massabegrafenis van de slachtoffers. Opvallend in
deze en andere verslagen over geallieerde bombardementen op Belgische
locaties, is de gematigde toon van de journaalcommentator. Hoewel men er
geen twijfel over liet bestaan dat de tragedie het gevolg was van 'Anglo-
Amerikaanse' aanvallen, maakte men niet de fout te gechargeerd te berichten
de tragedies al te manifest te recupereren voor antigeallieerde propaganda.
Dat dit laatste wel degelijk de bedoeling was, blijkt uit het feit dat journaals
over door geallieerden aangerichte collateral damage bleven berichten. Bij
minstens twee gelegenheden werden zelfs versneld extra journaaledities in

20. Ook het lot van de koninklijke familie kwam nooit aan bod. Zo bleef het huwelijk van
Leopold III met Liliane Baels, dat in vredestijd zeer veel aandacht zou hebben gekregen,
onvermeld.



[210] R. VANDE WINKEL

omloop gebracht: rond 10 september 1943 over een bombardement op
Brussel (van 7 september) en rond 1 april 1944 over een bombardement op
Kortrijk (van 26 maart). Het is eveneens significant dat dergelijke bombar-
dementen zo belangrijk gevonden werden, dat er zowel in de AM-WA- als in
de BA-BN-journaals over werd bericht (657-8 & 57-8, 663-5 & 63-2, 665-1& 65-9).

3.2.  Sportverslaggeving

FOTO 1: HET FILMJOURNAAL OPENDE VAAK MET EEN LOKALE SPORT-
GEBEURTENIS. HIER DE VOETBALMATCH TUSSEN S.C. ANDERLECHT EN
UNION ST. GILLEOISE (1-0), GESPEELD IN HET DUDENPARK IN BRUSSEL
OP 4 APRIL 194321

21. Bron: Wereld Aktualiteiten no. 605 (kopie Koninklijk Filmarchief).



BELGISCHE ONDERWERPEN [211]

FOTO 2: IN HET BELGISCH KAMPIOENSCHAP BOKSEN VOOR ZWAARGEWICHTEN
VERSLAAT KAREL SYS OP 12 APRIL 1943 TITELHOUDER PAUL GOFFAUX.
SYS WERD LATER DAT JAAR EUROPEES KAMPIOEN EN ZOU NA DE
OORLOG VEROORDEELD WORDEN WEGENS TE NAUWE CONTACTEN MET
DE BEZETTER. DE JOURNAALCOMMENTAAR VERWEES ECHTER NOOIT
NAAR SYS' DEUTSCHFREUNDLICHKEIT22

Het is opmerkelijk dat bijna één derde van de Belgische AM-WA-onderwer-
pen een sportthema behandelde. Het overlopen van die onderwerpen leert dat
de meeste aandacht uitging naar gevechtssporten als boksen, catch-as-catch-
can en worstelen. Eveneens regelmatig terugkerende onderwerpen waren
wielerwedstrijden, voetbalmatchen, paardenrennen, atletiekwedstrijden en
watersporten. Hoewel sport en lichaamscultus als belangrijke nationaalsocia-
listische thema's worden beschouwd, vinden we hiervan nauwelijks sporen in
de Belgische sportonderwerpen. De Belgische sportonderwerpen blijken –
afgezien van een eventuele occasionele uitzondering als een sportfeest van de
Nationaal Socialistische Jeugd in Vlaanderen (611-1) – geen hogere ideologi-
sche doelen te hebben gediend. Er werd hoofdzakelijk bericht over competi-

22. Bron: Wereld Aktualiteiten no. 607 (kopie Koninklijk Filmarchief).



[212] R. VANDE WINKEL

ties en wedstrijden die geen politieke of ideologische connotatie hadden. De
enige, en in Duitse ogen niet onbelangrijke, propagandistische functie die de
sportonderwerpen hadden, lag in het trekken van de aandacht van het publiek.

3.3.  Culturele onderwerpen

Bij het rubriceren van 85 onderwerpen (18,48%) als culturele onderwerpen
werd een vrij brede definitie van het begrip cultuur gehanteerd: van de arti-
sanale koperproductie in Dinant (Dinanderie) (574-8) over circusvoorstellingen
(533-2) en muziekconcerten (558-8) tot kunsttentoonstellingen (560-6). Elk van deze
onderwerpen was gefilmd in België, waarbij 63,53% van de onderwerpen
ook verband hield met 'Belgische' cultuur. Van de resterende 26,47% was
twee derde gewijd aan Duitse cultuurmanifestaties in België: Duitse muzi-
kanten of orkesten die optraden in Belgische opera's of concertzalen (497-8, 510-

1), Duitse filmsterren die een bezoek aan België brachten (503-3, 550-4), tentoon-
stellingen over Duitse cultuur en geschiedenis (602-8) enzovoort. Een van deze
onderwerpen, een verslag over de tentoonstelling van het Duitse boek in het
Paleis voor Schone Kunsten (548-1), is een van de weinige journaalonderwer-
pen dat de Duitse Militärbefehlshaber generaal Alexander von Falkenhausen
in beeld bracht. Opmerkelijk is dat von Falkenhausen duidelijk zijn mede-
werking aan dit onderwerp verleende en deed (subjectieve camera) alsof hij
een exemplaar van Hitlers Mein Kampf doorbladerde en vervolgens naar een
buste van de Führer keek. Deze tentoonstelling over het Duitse boek, maar
ook andere tentoonstellingen die Duitse of Germaanse cultuurexponenten in
het spotlicht plaatsten, zoals tentoonstellingen over 'Duitse Grootte' (551-3, 555-6),
of 'Duitse Grafiek' (560-6) werden vaak georganiseerd in samenwerking met de
DeVlag (Duits-Vlaamse Arbeidsgemeenschap).23 Dit werd echter nooit ver-
meld door de journaalcommentator. Dat dit geen toeval was, blijkt uit het feit
dat de betrokkenheid van de DeVlag bij de organisatie van in Duitsland
gehouden tentoonstellingen over Vlaamse kunst (508-9, 539-26) evenmin vermeld
werd. Verder is het opvallend dat het journaalcommentaar soms wel een
poging ondernam om het concept van deze of gene tentoonstelling samen te
vatten (672-3, 72-3), maar daar toch zeer algemeen in bleef. Men was er duidelijk
meer op uit om bezoekers voor de manifestatie in kwestie te werven, dan om
het bioscooppubliek rechtstreeks over de inhoud te informeren. Dat laatste

23. De ideologische context van soortgelijke manifestaties wordt geanalyseerd in Beyen
(2003) en Rzoska & Henkes (2003).



BELGISCHE ONDERWERPEN [213]

gebeurde natuurlijk ook via andere kanalen, zoals via radio en geschreven
pers gevoerde propagandacampagnes.

Hoewel journaalonderwerpen over 'Belgische' cultuur wat meer aandacht
besteedden aan Vlaamse dan aan Franstalige kunstenaars en hoewel de jour-
naals graag berichtten over de Duitse prijzen die Vlaamse schrijvers als Felix
Timmermans (565-6) en Cyriel Verschaeve (663-4) ontvingen, was het verschil
niet groot genoeg om van een Flamenpolitik-effect te spreken.24 Af  en  toe
werd aandacht besteed aan Vlaamse culturele manifestaties met een zeer
uitgesproken politieke connotatie, zoals het Vlaams Nationaal Zangfeest van
1941 en 1942 (522-6, 570-4). Het gebrek aan bewaard beeldmateriaal laat niet toe
dergelijke onderwerpen diepgaand te analyseren. Het feit dat het scenario van
de korte documentaire Vlaanderen zingt (cultuurfilm, geïnspireerd op het
Duitse Kulturfilm-genre) over het eerste van die zangfeesten door de PAB
werd geweigerd omdat de commentaar het woord 'Diets' bevatte (Vande
Winkel, 2008, 222) doet echter vermoeden dat ook de journaalverslagen over
die evenementen geen Vlaams-nationalistische begrippen bevatten. Wanneer
de journaals occasioneel een bijdrage bevatten over (neo-)folkloristische eve-
nementen in Vlaanderen, zoals het planten van meibomen (507-2, 559-6), verwees
de commentaar evenmin naar de Groot-Germaanse Volkstumpropaganda
waarbinnen dit functioneerde.

Het is opmerkelijk dat de Brusselse ATW-redactie af en toe culturele
onderwerpen 'ensceneerde'. Men deed dit vooral voor de BA-BN-journaals,
die gedurende een aantal weken (47-2, 48-2, 50-1, 56-1, 62-1) Belgische acteurs en
muzikanten voor het oog van de camera liet sporten of een sketch liet
opvoeren. Een ander in scène gezet onderwerp, misschien wel het meest
propagandistische journaalonderwerp dat de Brusselse redactie ooit maakte,
had te maken met de Kulturkampf tegen 'swingmuziek' of jazz. In oktober
1941 bracht het AM-WA-journaal een 'verslag' (529-6) over een swingdanswed-
strijd. Begeleid door een uiterst ironische commentaar, werden swingdansers
voorgesteld als bierdrinkende, luie jongeren. Hoewel sommige scènes
authentieke opnamen van een danswedstrijd geweest kunnen zijn, waren de
beelden van een jongeman die het bezwete gelaat met een zakdoek depte en
van een jonge vrouw die zich spiegelde en haar haren kamde, duidelijk in
scène gezet. Vervolgens werden de dansende jongelui vergeleken met jonge-
ren die aan sport deden. Deze juxtapositie moest natuurlijk duidelijk maken
dat swingdans inferieur was aan het beoefenen van sport. Eckard Ziegler, de
toenmalige hoofdredacteur van de Belgische ATW-redactie, was zeer trots op

24. Het verslag over de hommage aan Cyriel Verschaeve (14 mei 1944), behandeld in het
journaal van 19 mei, vermeldde opnieuw de belangrijke rol van de DeVlag niet.



[214] R. VANDE WINKEL

dit onderwerp en vermeldde het specifiek in zijn eerste jaarverslag.25 Wat
Ziegler er niet aan toevoegde, was dat jazzmuziek zo populair was in België,
dat het radiostation Sender Brüssel regelmatig jazzplaten draaide (Van De
Vijver, 1990, 97-98) en dat ook de Belgische ATW-journaals af en toe optre-
dens van Belgische jazzmusici toonden. Amper een maand (!) na de release
van het 'antiswingonderwerp', bracht hetzelfde AM-WA-journaal (533-3)
trouwens verslag uit over de populaire Belgische muzikant Jean Omer en zijn
swingorkest.26 Ook later besteedde het journaal aandacht aan Jean Omers
orkest (596-4), evenals aan de bekende Nederlandse jazzgroep, The Ramblers
(583-6). Dit illustreert dat de Belgische ATW-redactie niet altijd even
consequent was in zijn aanpak. Men kan zich zelfs afvragen of het
'antiswingonderwerp', waarvan de productie uiterst toevallig zowat samenviel
met het moment waarop de Duitse hoofdredacteur zijn eerste jaarverslag
moest maken, niet specifiek geproduceerd werd met het oog op dat jaar-
verslag: als 'bewijs' dat men wel degelijk harde propaganda durfde te voeren.

3.4.  Politieke onderwerpen27

De 50 als 'politiek' gerubriceerde AM-WA-journaalonderwerpen (goed voor
slechts 10,87% van alle geïdentificeerde Belgische onderwerpen) zijn
berichten waarin een hoofdrol wordt gespeeld door verenigingen of personen
die na de Bevrijding zouden worden beschuldigd van politieke collaboratie,
waarbij vaak ook een verband met militaire collaboratie bestond. Dit betreft
hoofdzakelijk het VNV (Vlaamsch Nationaal Verbond), de DeVlag, Rex,
maar ook paramilitaire organisaties als de Vlaamse Wachtbrigade. Geen van
deze organisaties speelde in bezet België een politieke rol van betekenis. De
touwtjes bleven immers in handen van de Duitse bezetter. Dit waren
Militärfbefehlshaber Alexander von Falkenhausen en zijn medewerker
Eggert Reeder. Deze werden onder andere door Heinrich Himmlers SS
beconcurreerd en in laatste instantie (juli 1944) vervangen door Josef Grohé,

25. BArch, R 109 I / 2716, pp. 7-8.
26. Omer en zijn swingorkest hadden op 29 november 1941 een optreden gegeven in het

Paleis voor Schone Kunsten en daar Amerikaanse jazz standards vertolkt als "It don't mean a
thing", "Honey Suckle Rose" en "Saint-Louis Blues". Het is opmerkelijk dat dit concert,
inclusief de titels van de gespeelde nummers, uitgebreid besproken werd in de door de PAB
gecontroleerde krant Le Soir. "L'orchestre de Jean Omer au Palais des Beaux-arts", Le Soir, 1
december 1941, p. 2.

27. Basis- en contextgegevens over deze groeperingen werden ontleend aan eerder vermelde
werken, evenals aan Conway (1993), De Wever (1994) en Seberechts (1991).



BELGISCHE ONDERWERPEN [215]

de leider van de kortstondige Zivilverwaltung. De machtsoverdracht van von
Falkenhausen aan Grohé kwam kort aan bod in de journaals (673-5, 73-3), maar
Grohé maakte nadien net zomin zijn opwachting in de Belgische ATW als
von Falkenhausen of Reeder dat voordien hadden gedaan.

Hoewel de hoogste vertegenwoordigers van de Duitse autoriteiten af en toe
zijdelings in het journaal opdoken, vormden ze dus nauwelijks zelf het on-
derwerp van een journaal. Hetzelfde gold voor de hoogste Belgische autori-
teiten: de secretarissen-generaal. Het contrast met bijvoorbeeld Nederland of
Vichy-Frankrijk, waar respectievelijk Arthur Seyss-Inquart (Vermeer, 1987,
71; Vande Winkel, 2003b, 85-86) en maarschalk Henri Pétain (Réta, 1996)
zeer regelmatig in de filmjournaals opdoken, is groot. Het is ook zeer rele-
vant, omdat het aangeeft dat de Militärverwaltung liever in de luwte werkte
en zichzelf niet op de voorgrond wou schuiven. De afwezigheid van de
hoogste Duitse en Belgische autoriteiten betekent echter niet dat de Belgische
collaboratieverenigingen, die een onderlinge opbodpolitiek voerden in de
hoop na de Duitse eindoverwinning zelf een belangrijke bestuurlijke rol te
kunnen spelen, wel veel ruimte kregen. Uit onderstaande analyse zal blijken
dat de journaalredactie de collaboratiegroepen enkel aan bod liet komen
indien dat Duitse belangen diende.

3.4.1.  VNV

Hoewel het VNV onder leiding van Staf De Clercq van bij de Duitse inval in
de politieke collaboratie stapte, duurde het tot 19 juni 1942 (563-5) voor een
congres van die partij aandacht kreeg in de Belgische ATW.28 Medio juli
1942 dook het VNV opnieuw in de filmjournaals op, ditmaal met een verslag
(567-1) over de Tollenaeremars, waarmee de aan het Oostfront overleden
Reimond Tollenaere werd herdacht. Dat het journaal aandacht besteedde aan
deze bijeenkomst, waarmee het VNV de bezetter duidelijk wou maken dat ze
als beweging een veel groter draagvlak dan het concurrerende DeVlag had,
zou als een succes voor het VNV bestempeld kunnen worden. Anderzijds
was de aandacht beperkt. Het hele onderwerp duurde minder dan een minuut
en maakte onvoldoende gebruik van de propagandistische mogelijkheden die
het programma bood. Hoewel men de grote massa VNV-leden op de
Brusselse Grote Markt toonde, bevatte het verslag geen beelden van de toe-
spraak van Staf De Clercq of van het ceremonieel uitdelen van vaandels aan
VNV-organisaties. Het is opmerkelijk dat de Belgische ATW-redactie in
ditzelfde journaal een in Frankrijk gefilmd komisch onderwerp (567-5)
monteerde, dat langer duurde (anderhalve minuut) en geen enkele politieke of

28. Algemene kaderdagen van 14 juni 1942. Het journaalonderwerp geldt als verloren.



[216] R. VANDE WINKEL

actuele relevantie had. Eerst toonde men twee kortgerokte vrouwen, die in het
Tabarincabaret in Parijs op houten paarden jongleerden en daarbij hun benen,
billen en borsten toonden. Nadien werd hun act geparodieerd door twee man-
nen. Het was zonder enige twijfel het seksueel meest gewaagde onderwerp
dat de AM-WA-journaals gedurende de hele bezetting bracht. Het was een
onderwerp dat de Brusselse ATW-redactie probleemloos had kunnen weg-
snijden, of naar een andere editie verschuiven, zodat men meer ruimte voor
de VNV-mars had. Hetzelfde gold voor andere onderwerpen uit deze editie.
Dat de redactie hier niet voor koos, is uiterst veelzeggend voor het belang dat
men aan het VNV (en zijn tegenstanders) hechtte. Dit patroon zou zich nog
een aantal keren herhalen.

FOTO 3: BIJEENKOMST VAN HET VNV IN HET BRUSSELS SPORTPALEIS, OP 18
APRIL 194329

29. Bron: Wereld Aktualiteiten no. 607 (kopie Koninklijk Filmarchief).



BELGISCHE ONDERWERPEN [217]

FOTO 4: HENDRIK ELIAS HOUDT EEN TOESPRAAK EN ZWAAIT VLAAMSE
VRIJWILLIGERS VOOR DE WAFFEN-SS EN VOOR HET VLAAMS LEGIOEN
UIT. DE JOURNAALCOMMENTATOR WIJST DE KIJKER OP HET
BOLSJEWISTISCHE GEVAAR30

In september 1942 (577-1) bracht het journaal verslag uit over een VNV-bijeen-
komst in Antwerpen. Staf De Clercq kwam wel in beeld, maar werd niet bij
naam genoemd. Evenmin werd vermeld dat de VNV-leider, wiens verjaardag
de aanleiding voor deze bijeenkomst vormde, die dag zijn geloof in de Duitse
eindoverwinning had bevestigd. Diezelfde journaaleditie besteedde twee
onderwerpen later (577-3) meer aandacht aan een ander Antwerps gebeuren: de
tiende verjaardag van de Union professionnelle des coiffeurs pour dames.
Men kan dus zonder overdrijving stellen dat het VNV tot 1942 volledig
genegeerd werd en nadien wel af en toe aan bod kwam, maar er zeker geen
propagandaplatform kreeg aangeboden. Evenmin werd, in contrast tot VNV-
films die voor de oorlog werden gemaakt (Vande Winkel & Biltereyst, 2008,
170-179), ook maar de minste poging ondernomen om de door het VNV

30. Bron: Wereld Aktualiteiten no. 607 (kopie Koninklijk Filmarchief).



[218] R. VANDE WINKEL

gecultiveerde Führer-cultus rond De Clercq te ondersteunen. Toen die laatste
stierf en het VNV op de Brusselse Grote Makt een gebedsdienst organi-
seerde, bracht het filmjournaal daar een zo kort verslag over uit (582-1) dat Volk
en Staat er openlijk over klaagde. Dat er in hetzelfde journaal wel ruimte was
voor het al hogerop vermelde jazzorkest The Ramblers (582-6) en voor de
nieuwste modetrends (582-5) stemde extra ongelukkig.31 Toen De Clercq een
jaar later bijgezet werd op de Kesterheide (632-1) opende het journaal wel met
dit thema en werden zowel Hendrik Elias (die De Clercq had opgevolgd) als
August Borms getoond en met naam genoemd, maar was er opnieuw nauwe-
lijks aandacht voor het VNV.

In geen van bovenstaande onderwerpen – ook niet in het onderwerp over
Tollenaere – werd expliciet aandacht besteed aan de rol die het VNV speelde
in de rekrutering van vrijwilligers voor het Oostfront. Hetzelfde gold, zoals
verderop duidelijk zal worden, in deze periode voor soortgelijke inspannin-
gen van de DeVlag en van Rex. Nadat men in juli-augustus 1941 een paar
keer had getoond hoe Belgische vrijwilligers zich (onafhankelijk van een
partij, of in elk geval zonder een partij te tonen of te noemen) aanmeldden
voor het Oostfront (515-5, 516-5, 517-5) werd aan dit thema geen aandacht meer be-
steed.32. Daarin kwam pas verandering in maart-april 1943, dus enkele weken
na de Duitse capitulatie bij Stalingrad. In die periode begon men, onder
andere via de geschreven pers, actiever Oostfrontvrijwilligers te werven (De
Wever, 1984, 76). Plots betoonde ook het filmjournaal interesse voor het
vertrek van door het VNV geronselde vrijwilligers (602-1, 607-2). In de verslagen
van deze vertrekceremonies werd nu wel aandacht besteed aan Elias' toe-
spraak en oproep (607-2) om het Bolsjewisme te bestrijden. Het VNV kreeg
voortaan dus meer aandacht, maar enkel in het kader van zijn steun voor de
strijd aan het Oostfront. Daarin kwam geen verandering toen Elias en het
VNV vanaf augustus 1943 niet langer voor de Waffen-SS wilden ronselen.
Bioscoopgangers werd eerder gesuggereerd dat het VNV zich ter zake nog
altijd volledig engageerde. Daartoe werd verslag uitgebracht over de opening
(635-4) van een VNV-opvanghuis voor familieleden van Vlaamse Oostfront-
vrijwilligers (oktober-november 1943), voor de tweede verjaardag (647-1) van
de dood van Tollenaere (januari 1944) en voor Elias' aanwezigheid op een
afscheidsceremonie (655-7) van Vlaamse NSKK-vrijwilligers (National-
sozialistisches Kraftfahrkorps) (maart 1944).

31. "In de nieuwsfilm", Volk en Staat, 6 november 1942, p. 3. De tekst werd waarschijnlijk
geschreven door Jeanne de Bruyn.

32. Medio augustus 1941 bevatte een soortgelijk onderwerp (519-8) beelden van Léon Degrelle,
evenwel zonder hem of Rex te noemen. Dit onderwerp komt verderop uitgebreid aan bod.



BELGISCHE ONDERWERPEN [219]

Volledigheidshalve dient vermeld dat het filmjournaal vanaf 1943 af toe
ook aandacht besteedde aan VNV-activiteiten die niet aan het Oostfront
gerelateerd waren (611-1, 630-5, 677-1). Ook daarin kreeg de partij echter geen
politiek platform.

3.4.2.  DeVlag

De DeVlag onderging mutatis mutandis hetzelfde lot als het VNV. Bij de
bovenstaande analyse (3.3.) van de culturele onderwerpen werd al
aangegeven dat de Belgische ATW soms over cultuurmanifestaties berichtte
zonder de rol van de DeVlag expliciet te vermelden. Dit fenomeen zien we
bijvoorbeeld ook opduiken in verschillende journaalonderwerpen over de
Kinderlandverschickung. Dit initiatief van de Duitse Nationalsozialistische
Volkswohlfahrt (NSV) zond Vlaamse en in mindere mate ook Franstalige
kinderen op vakantie naar Duitsland, waar ze in contact konden komen met
het grote nationaalsocialistische voorbeeld. Hoewel hier ook andere
organisaties bij betrokken waren, speelde vooral de DeVlag een belangrijke
rol in deze actie. De Belgische ATW, die herhaaldelijk aandacht besteedde
aan de Kinderlandverschickung (516-3, 578-4, 600-7), liet de DeVlag daarbij echter
consequent onvermeld. In september 1941 toonde men bijvoorbeeld (523-6) hoe
Vlaamse kinderen na een reis naar Duitsland per trein terug aankwamen in
het Brusselse Noordstation. De beelden toonden hoe de kinderen Vlaamse
leeuwenvlagjes en hakenkruisvlagjes droegen, ze toonden hoe een spandoek
vermeldde dat het NSV en de DeVlag de kinderen welkom heetten… Maar
de commentaar noemde de DeVlag niet bij naam. Het journaal toonde of
vermeldde evenmin dat DeVlag-leider Jef Van de Wiele ter plaatse een
welkomstwoord uitsprak.33 Het zou niet correct zijn om te beweren dat het
Belgische ATW journaal de rol van de DeVlag volledig trachtte te verbergen.
Men toonde immers het spandoek waarop de DeVlag werd vermeld. En men
wist dat zowel de algemene pers als specifieke DeVlag-organen uitgebreid
over dit gebeuren had bericht. Anderzijds is het onmiskenbaar zo dat men
geen enkele poging deed om de rol van de DeVlag in de verf te zetten of om
zijn leider een platform te verschaffen. Dit patroon herhaalde zich nog
verscheidene malen. Ook twee latere verslagen (565-5, 578-4) over het vertrek van
kinderen lieten telkens na om de DeVlag (of het NSV) met naam te
vermelden. In het tweede verslag (578-4) laat men in oktober 1942 opnieuw de

33. "Vlaamsche kinderen keeren uit Duitschland terug", Het Vlaamsche Land, 3 september
1941, p. 1 en p. 3. "750 enfants sont rentrés lundi d'Allemagne", Le Soir, 3 september 1941,
p. 2.



[220] R. VANDE WINKEL

mogelijkheid liggen om een afscheidstoespraak van Jef Van de Wiele in
beeld te brengen.34

Wanneer de Belgische ATW verslag uitbracht over gebeurtenissen die
enkel door de DeVlag georganiseerd werden, zoals de Duits-Vlaamse
Cultuurdagen, bemerken we een soortgelijke trend. Deze cultuurdagen
bestonden al voor de oorlog. Tijdens de bezetting, toen de DeVlag uitgespro-
ken politieke ambities ontwikkelde en zich als rechtstreekse uitdager van het
VNV ontpopte, groeiden ze echter uit tot belangrijke propaganda-evenemen-
ten. De eerste cultuurdagen sinds de Duitse inval werden in augustus 1941
georganiseerd in Gent besloegen vier dagen en allerlei activiteiten, die de
kracht van de nieuwe DeVlag in de verf moesten zetten.35 Het filmjournaal
besteedde er welgeteld 44 seconden aan (520-5). Terwijl men bijvoorbeeld de
door Reeder bijgewoonde openingsceremonie had kunnen tonen, beperkte
men zich tot sfeerbeelden van door Gent wandelende deelnemers. Beeld noch
commentaar verwezen naar de DeVlag. Deze handelswijze was consistent
met een onderwerp dat de maand voordien verslag uitbracht over de Duits-
Vlaamse Cultuurdagen in Keulen, eveneens zonder vermelding van de
DeVlag (515-3).

Een verandering in deze trend wordt opgemerkt in maart 1943. Het gaat
om dezelfde maand en dezelfde journaaleditie (602-2) waarin de redactie plots
(zie hoger) meer aandacht ontwikkelde voor het VNV. De reden is ook
dezelfde: de rekrutering voor het Oostfront diende sterker te worden onder-
steund. In het daaropvolgende anderhalf jaar, tussen maart 1943 en september
1944, kregen de DeVlag en/of Jef Van de Wiele plots wel heel wat aandacht
van het filmjournaal. Met uitzondering van een door de DeVlag georgani-
seerd concert (603-8) en van een door dezelfde organisatie in de steigers gezet
kerstfeest (642-1) betrof het telkens onderwerpen die politiek en militair in de
Duitse agenda pasten. Zo zag men in het journaal hoe Van de Wiele in april
1943 vrijwilligers naar het Oostfront zond en verklaarde dat men zich daar
kon wreken voor het recente geallieerde bombardement op 'Antwerpen'
(Mortsel) (607-3). Later zag men hoe Van de Wiele deelnam aan een grote anti-
bolsjewistische bijeenkomst (speciale AM-WA-editie 2 juli 1943) en afscheid nam van
vrouwen die Duitse boeren gingen helpen bij de oogst (622-7). Verder maakten
Van de Wiele en de DeVlag hun opwachting in journaalonderwerpen over
opname van de DeVlag-jeugd in de Hitlerjugend (637-1), in toespraken waarin
Vlamingen werden aangespoord om de Waffen-SS te vervoegen (671-5, 672-4) en

34. "700 Vlaamsche kinderen naar Duitschland vertrokken", Het Vlaamsche Land, 25
september 1942, p. 1.

35. "De Vlaamsch-Duitsche Kultuurdagen te Gent", Vooruit, 19 augustus 1941, p. 1 en 3. "Les
journées culturelles germano-flamandes à Gand", Le Soir, 14 augustus 1941, p. 2.



BELGISCHE ONDERWERPEN [221]

in een verslag over een herdenkingsceremonie – ook bijgewoond door Cyriel
Verschaeve – voor gesneuvelden, op het militaire kerkhof van Langemark
(677-5). Kortom, net als bij het VNV het geval was, ontstond vanaf maart 1943
een exponentieel stijgende interesse van de ATW voor de DeVlag. Deze had
echter geen interesse voor de DeVlag als politieke partner, maar enkel als
militaire of economische rekruteringsinstantie.

3.4.3.  Rex

Het zal niet verbazen dat het bovenstaande verhaal ook opgaat voor Rex. De
Belgische ATW negeerde Léon Degrelle en zijn partij volledig, tot de
partijleider op 8 augustus 1941 aan het hoofd van zijn eigen, net opgerichte
Légion Wallonie naar het Oostfront trok.36 Het journaal bracht verslag uit
over dit vertrek en bracht Degrelle daarbij herhaaldelijk in beeld, evenals de
op een treinwagon geschilderde woorden Légion Wallonie. Men vernoemde
echter noch Degrelle en zijn legioen, noch Rex. Men vermeldde of toonde
ook de aan het vertrek voorafgaande ceremonie niet, waarin Degrelle in het
Brusselse Noordstation een vlag met het Bourgondisch kruis had overhan-
digd aan zijn manschappen. Dit ceremonieel had plaatsgevonden in een
speciaal ingerichte ruimte, waarin een grotere vlag met het Bourgondisch
kruis broederlijk naast een hakenkruisvlag hing. Het opmerkelijke aan dit
alles is dat de Belgische ATW-redactie het niet toonde, maar wel had laten
filmen. De beelden doken kort nadien immers op in de Franse ATW, die
werd samengesteld door een Au enstelle in Parijs en verspreid in de bezette
zones van Frankrijk. Daar komt bij dat de Parijse journaalredactie het materi-
aal niet alleen gebruikte, maar in de commentaar ook expliciet verwees naar
de beroemde partijleider die tussen de gewone vrijwilligers liep: "Parmi eux,
simples volontaires, Léon Degrelle, Chef du Rexisme".37 De betekenis van dit
verschil tussen de Belgische en de Franse ATW is dubbel. Enerzijds bewijst
het dat men internationaal – of toch tenminste in een land als Frankrijk, waar
men Degrelle kende – graag met diens aanwezigheid uitpakte, als teken van
de steun die een Belgisch politicus aan de strijd tegen het bolsjewisme
leverde. Anderzijds geeft ze aan dat de Brusselse Au enstelle, die de beelden
internationaal verspreidde maar zelf niet gebruikte, een dubbele logica
hanteerde.38 Enerzijds recupereerde men Degrelles steun door hem expliciet
in beeld te brengen. Anderzijds ontzegde men hem en zijn partij de

36. Degrelle noemde het toen al een legioen, maar eigenlijk ging het nog om een vrijkorps.
37. INAdF (Inathèque de France), Les Actualités Mondiales: Journal national 41-57.
38. Er was een rechtstreeks uitwisseling van beelden tussen de Au enstelle Brüssel en  de

Au enstelle Paris. BArch, R 109 I / 2716.



[222] R. VANDE WINKEL

mogelijkheid zich al te sterk te profileren, door geen van beiden te
vermelden.

FOTO 5: LÉON DEGRELLE WOONT OP 17 APRIL 1943 DE BEGRAFENIS VAN DE
VERMOORDE REXISTISCHE JOURNALIST PAUL COLIN BIJ. DE JOUR-
NAALCOMMENTATOR VERMELDT HEM NIET, MAAR DE CAMERA BRENGT
HEM DUIDELIJK IN BEELD39

Het duurde bijna anderhalf jaar, tot januari 1943, voor Degrelle opnieuw in
de Belgische ATW opdook. Het journaal, dat bij die gelegenheid natuurlijk
wel de partij en haar leider bij naam noemde, bracht toen verslag uit (594-2)
over de beruchte Rex-bijeenkomst in het Brussels Sportpaleis waarin
Degrelle verklaarde dat ook de Walen een Germaans volk waren. De bijeen-
komst was qua enscenering gemodelleerd naar nazipartijbijeenkomsten en de
Belgische ATW kopieerde evenzeer de manier waar Duitse journaals dat
soort bijeenkomsten in beeld brachten. Dat het journaal over deze bijeen-
komst in deze vorm verslag uitbracht, was opmerkelijk. Anderzijds mag er
ook niet te veel belang aan worden gehecht. Het verslag bevatte geen 'direct'

39. Bron: Wereld Aktualiteiten no. 607 (kopie Koninklijk Filmarchief).



BELGISCHE ONDERWERPEN [223]

geluid van Degrelles toespraak. De samenvatting die de commentaar
aanreikte, gaf aan dat Degrelle had verklaard hoe Duitse en Waalse soldaten
aan het oostfront zich verbonden voelden als zonen van hetzelfde ras en van
hetzelfde verleden. Voor een goed verstaander was dus duidelijk dat Degrelle
de Walen als Franstalige loten aan de Germaanse stam beschouwde, maar de
commentaartekst expliciteerde het niet. Het leidt geen twijfel dat die
commentaartekst was opgesteld in overleg met (of gewoonweg door) de
PAB, die de pers had verboden om Degrelles oorspronkelijke toespraak te
becommentariëren (De Bens, 1973, 435). Men kan concluderen dat de Belgi-
sche ATW het onderwerp niet volledig wou of kon negeren, maar evenmin te
veel aandacht (het hele onderwerp duurde slechts een minuut) wou geven aan
wat er eigenlijk werd verkondigd, laat staan aan de politieke en ideologische
gevolgen. Men kan dit ook interpreteren als een uiting van de twijfel die bij
de PAB (en bij uitbreiding de Militärverwaltung heerste) over de mate waarin
men Degrelles redenering al dan niet moest volgen. Internationaal werd het
onderwerp in elk geval niet verspreid.

Na het verslag over zijn 'Germaanse' redevoering zou Degrelle enkel nog
in het journaal worden opgevoerd wanneer dat van onmiskenbaar propagan-
distisch belang was voor de Duitse zaak. Toen Degrelle in uniform de begra-
fenis van Paul Colin (zie verder) bijwoonde, werd hij wel in beeld gebracht,
maar niet vernoemd. Toen Degrelle in uniform gebruikt kon worden in het
kader van de werving voor de 'kruistocht tegen het bolsjewisme', kreeg hij
echter wel volop aandacht (550-7, 610-1, speciale AM-WA editie van 2 juli 1943).40 Het
propagandistisch potentieel dat Degrelle op militair vlak had, nam exponen-
tieel toe in februari 1944. Het Waals Legioen, intussen omgevormd tot de SS-
Sturmbrigade Wallonien, slaagde er toen ondanks zware verliezen en tegen
alle verwachtingen in om zich in Tsjerkassy (Oekraïne) uit een omsingeling
van het Rode Leger te bevrijden. Deze ontsnapping gebeurde in een periode
waarin het Wehrmachtbericht weinig goeds te melden had en werd propa-
gandistisch onmiddellijk geëxploiteerd. Léon Degrelle werd snel naar Berlijn
teruggevlogen en er ontvangen door Goebbels en door Hitler (20 februari),
die hem persoonlijk het Ridderkruis opspelde. Degrelle werd vervolgens
ingehaald in Brussel, waar hij het Sportpaleis mocht toespreken (22 februari).
De apotheose van deze feestelijkheden, die Degrelle een heldenaura gaven
dat hij maar al te graag cultiveerde, volgde op 1 april, toen hij aan het hoofd
van zijn troepen van Charleroi naar Brussel mocht trekken, om daar een
zegeparade te houden. Degrelle was nu een "leading figure in the Nazi
propaganda pantheon" (Conway, 1993, 247) en dat had ook zijn weerslag op

40. Daarnaast toonde de ATW ook hoe Degrelle in Duitsland Waalse arbeiders en soldaten
opriep om zich voor het Oostfront te melden (598-1, 72-5).



[224] R. VANDE WINKEL

de Belgische ATW. Degrelles ontmoeting met Hitler (654-8), een onderwerp dat
door de Berlijnse journaalredactie werd afgeleverd, was zoals elk nieuwsbe-
richt over audiënties bij de Führer, uitgesproken kort. De onderwerpen die de
ATW-redactie zelf over "Léon l'héros" draaide, waren echter ongewoon lang:
5 minuten 43 seconden voor Degrelles toespraak in Brussel (652-1) en  4
minuten 26 seconden voor de parade Charleroi/Brussel (658-1).41 Degrelle kreeg
hierin opvallend veel mogelijkheden om zich te profileren. De uitreksels uit
zijn toespraak lieten er voor een goed verstaander geen twijfel over bestaan
dat de moed van zijn legionairs beloond zou worden door Duitsland en zijn
Führer. Het verslag over de zegeparade in Brussel, met beelden die in de
daaropvolgende decennia emblematisch werden, toonde hoe Degrelle vanop
de trappen van de Beurs zijn troepen schouwde, de Hitlergroet bracht en in
een open auto omstuwd werd door enthousiastelingen. Hoewel de heroïsche
rol die Degrelle in deze periode mocht spelen, het VNV en de DeVlag
onrustig maakte (De Wever, 1994, 565) kreeg Rex – dat als partij ook door
Degrelle zelf werd verwaarloosd – er nauwelijks aandacht in. De weinige
ATW-onderwerpen die direct of indirect betrekking hadden tot Rex, maar
waarin Degrelle zelf niet aan bod kwam (550-7, 42-2, 676-5) dienden eveneens ter
ondersteuning van het Oostfront, niet ter promotie van de partij.

3.4.4.  Andere 'politieke' onderwerpen

Gedurende de bezetting toonden de filmjournaals af en toe hoe Belgen die
zich aansloten bij, of deel uitmaakten van, de Service de Travail (513-4), de
Vlaamse Wacht (516-4), de Organisation Todt (564-6, 584-9), de Germaanse
Landdienst (593-1, 645-1), de Vrijwillige Arbeidsdienst voor Vlaanderen (VAVV)
(496-10, 535-6, 558-7, 575-8, 620-2, 624-1, 676-2), de NSKK (655-7), het Deutsches Rotes Kreuz
(671-6) en de Hitlerjugend (637-1, 661-1, 674-1). Dergelijke onderwerpen kwamen –
met uitzondering van de uitgebreide aandacht voor de VAVV42 – echter
relatief weinig voor. Deze onderwerpen dienden vermoedelijk om de kijkers
vertrouwder te maken met die organisaties, of om een groter draagvlak voor
lidmaatschap van die verenigingen te creëren. In hun totaliteit bleven derge-
lijke onderwerpen echter eerder uitzonderlijk, men kan dus niet stellen dat ze
zo vaak aan bod kwamen, dat er een actieve wervingspolitiek in kan worden
gelezen. Ik meen hieruit (opnieuw) te mogen afleiden dat de PAB en de
Belgische ATW-redactie het journaal niet inzetten om propaganda-acties te

41. De onderwerpen waren zo belangrijk dat ze ook in het BA-BN-nieuws opdoken. Van de
toespraak in Brussel (52-1) werden, ditmaal met direct geluid, andere (vergelijkbare) fragmenten
getoond, terwijl het verslag over de zegeparade in Brussel/Charleroi (58-1) identiek was.

42. Zie ook onderdeel 3.5.



BELGISCHE ONDERWERPEN [225]

lanceren of te dragen, maar hooguit om ondersteuning te verlenen aan bood-
schappen die via andere kanalen werden uitgedragen. (Dit is een hypothese
waarop ik in het besluit terugkom.)

Terwijl sommige Belgen om een waaier van redenen effectief in de
collaboratie stapten, deden anderen een stap in de omgekeerde richting. Het
mag niet verwonderen dat het verzet, en de acties die verzetslui ondernamen,
niet in de Belgische ATW aan bod kwamen. Ook de represailles die werden
ondernomen door de Militärverwaltung of door collaboratiegroepen, bleven
onvermeld. Op deze regel werd enkel een uitzondering gemaakt voor de
hogerop al vermelde begrafenis van Paul Colin, redacteur van het Rexistische
Cassandre, die in april 1943 door verzetsleden werd vermoord. Het korte
onderwerp (43 seconden) over zijn begrafenis (607-1) gaf aan dat Colin werd
betreurd, maar nam – ook al wist het bioscooppubliek maar al te goed hoe hij
aan zijn einde was gekomen – het woord 'moord' niet in de mond. (De bij
dezelfde aanslag gedode Gaston Bekeman werd al helemaal niet vermeld, al
kwamen beide doodskisten in beeld.) Het is niet ondenkbaar dat de ATW-
redactie dit onderwerp liever volledig verzwegen had. Waarom bracht men
het dan toch? Men kan geoordeeld hebben dat het onvermeld laten van de
aanslag de (vermeende) geloofwaardigheid van het journaal al te sterker zou
aantasten. Men kan ook een toegift gedaan hebben aan Rex (Degrelle kwam
herhaaldelijk in beeld, al werd hij niet genoemd), dat na de (beperkte)
journaalaandacht voor de dood van Reimond Tollenaere en voor het
overlijden van Staf De Clercq ook aanspraak kon maken op aandacht voor
'zijn' martelaar.

3.5.  Leven in bezet België43

Deze laatste categorie dekt, zoals vermeld, de brede waaier aan onderwerpen
die niet in de vorige categorieën aan bod kwamen.44 Zo vindt men in deze
groep varia als een hondenshow in het Brussels Sportpaleis (519-2), overdadige
hitte of plotse sneeuwval in Brussel (573-2, 653-2), een Belgisch café dat werd

43. Randinformatie voor dit onderzoeksluik werd ontleend aan synthesewerken als Nefors
(2000), Van Den Wijngaert et. al (2004), Verhoeyen (1993), Warmbrunn (1993) en aan
verscheidene delen uit de publicatiereeksen België in de Tweede Wereldoorlog (BRT) en Jours
de Guerre (RTBF).

44. In de hier verder uitgewerkte doctoraatsthesis (Vande Winkel, 2003b, 348-349) werd nog
een onderscheid gemaakt tussen "Life in occupied Belgium" en "Miscellaneous". Deze
scheidingslijn wordt hier niet meer aangehouden en de 25 'triviale' onderwerpen uit de laatste
categorie worden nu ook in de eerste opgenomen.



[226] R. VANDE WINKEL

opengehouden door een overlevende van de scheepsramp van de Titanic (655-3)
enzovoort. Dit soort onderwerpen, waarvan de relevantie en de actualiteits-
waarde wisselvallig was en waarvan in onderstaande paragrafen enkel de
belangrijkste subcategorieën kunnen worden besproken, behoorden tot het
standaardrepertoire van filmjournaals. Dat ze ook in de Belgische ATW op-
doken, kon worden geïnterpreteerd als de boodschap dat dit een filmjournaal
als een ander was. Indirect maakten reportages over haarkapperswedstrijden
(501-6) en over de honderdste verjaardag van de zoo (623-2) ook duidelijk dat het
leven in bezet België rustig zijn gewone gang ging. Hetzelfde gold eigenlijk
voor onderwerpen die direct of indirect betrekking hadden op de economi-
sche thema's, zoals de lokale landbouw en de industrie.

De Militärverwaltung beschouwde het als een van zijn belangrijkste taken
om de Belgische landbouw en industrie zo goed mogelijk in te schakelen in
de Duitse oorlogseconomie. De Belgische ATW besteedde hier om begrijpe-
lijke redenen niet te veel aandacht aan en focuste, wanneer de Duits-
Belgische economische 'samenwerking' aan bod kwam, op toepassing die niet
onmiddellijk met de oorlog in verband konden worden gebracht. Zo be-
steedde men in mei 1941 gretig aandacht aan het "Duits-Belgisch Technisch
en Industrieel Salon – Salon Technique et Industriel Franco-Belge" (506-7) en
de opening ervan door secretaris-generaal Victor Leemans (509-7). Veel
frequenter dan dergelijke onderwerpen, waren echter de journaalonderwerpen
die wezen op de mogelijkheid tot, of voordelen van, arbeidsdienst in
Duitsland. Onder de Militärverwaltung verliep de werving hiervoor in drie
fasen. Aanvankelijk zocht men enkel vrijwilligers. Toen hier onvoldoende
gegadigden voor werden gevonden, werden sommige groepen (werklozen)
vanaf maart 1942 opgeroepen om verplicht in Duitsland te gaan werken.
Toen ook dat niet het gewenste resultaat opleverde, bijvoorbeeld omdat
sommige opgeroepenen liever onderdoken, liep men vanaf oktober 1942
(kaderend in een door Fritz Sauckel ontworpen 'slavenarbeid') het risico
tijdens razzia's van de straat te worden geplukt om onmiddellijk richting
Duitsland te worden getransporteerd.

Terwijl de hogerop vermelde, herhaalde aandacht voor de activiteiten van
de VAVV (die veel groter was dan de aandacht voor de Service de Travail)
gedurende de hele bezetting duidelijk maakte dat er in België voldoende werk
voorhanden was (dijken bouwen, land ontginnen) besteedde de Belgische
ATW ook ruim aandacht aan het afreizen van vrijwilligers die in Duitsland
wilden gaan werken. Van januari 1941 tot begin oktober 1942 (het laatste
onderwerp kwam uit enkele dagen voor Sauckels politiek in België
geïmplementeerd werd) toonde het journaal maar liefst negenmaal hoe
arbeiders de trein richting Duitsland namen (491-10, 507-5, 512-5, 521-4, 539-24, 542-6, 557-9,



BELGISCHE ONDERWERPEN [227]

561-5, 578-3). Daarbij werd graag aandacht besteed aan speciaal georkestreerde
gebeurtenissen, zoals het ceremonieel overhandigen van een geschenk aan de
100.000e of 150.000e vrijwilliger.45 Het was vermoedelijk geen toeval dat
sommige van de zo in beeld gebrachte vrijwilligers getrouwd bleken met
vrouwen die ook naar Duitsland trokken (521-4, 542-6). Hoewel de aandacht die
dit alles in de Belgische filmjournaals kreeg, indrukwekkend is, leert
contextonderzoek dat de geschreven pers (en de radio vermoedelijk ook) aan
dergelijke evenementen nog veel meer aandacht besteedde en daarbij in veel
groter detail verklaarde wat voor werk men in Duitsland kon vinden, welke
materiële voordelen daartegenover stonden etc.46 Anderzijds waren – hoewel
dergelijke journaalonderwerpen eigenlijk buiten de focus van dit artikel
vallen – filmjournaals wel beter uitgerust om te tonen wat voor leven
Belgische arbeiders in Duitsland leidden. Het is opmerkelijk dat de ATW-
journaals, die nooit toonden hoe het de Belgische krijgsgevangenen in
Duitsland47 verging, wel inzoomden op de leef- en werkomstandigheden van
Belgische arbeiders (497-5, 544-5, 552-3) en daarmee ook doorgingen na de
introductie van de dwang- en slavenarbeid (615-6, 635-3).

Hoewel het dagelijks leven van vele Belgen gedurende de bezetting
grotendeels geconditioneerd werd door de (on)beschikbaarheid van gerant-
soeneerde objecten, verwees de ATW hier nauwelijks naar. Terwijl men
bijvoorbeeld wel aandacht besteedde aan in België georganiseerde (Duitse)
modeshows (513-2, 535-4), werd geen gewag gemaakt van de rantsoenering van
kledij. De schaarste aan voedsel was eveneens taboe en werd enkel indirect
vermeld indien het journaal op hetzelfde moment een 'oplossing' kon aanbie-
den. Het (vooral in de steden) nijpende tekort aan vlees, aardappelen of boter
werd bijvoorbeeld enkel aangeraakt om te vermelden dat het maken van
nieuwe vleesconserven (530-7), het planten van aardappels in parken (508-6) of
het strikt plannen van de nieuwe boterproductie (526-7) voor beterschap zou
zorgen. Dit was natuurlijk symptomatisch voor de gewoonte om negatieve
zaken te verzwijgen, tenzij in een voluntaristische adem ook remedies konden
worden voorgesteld. We treffen deze zelfde logica aan in onderwerpen die
het gebrek aan leder en steenkool wilden compenseren door houten zolen (572-

5) en fossiele brandstoffen (646-4) als volwaardig alternatief naar voren te

45. Men vertelde natuurlijk dat wie zijn contract vernieuwde, telkens opnieuw in de tellingen
werd opgenomen.

46. Dit blijkt bijvoorbeeld uit vergelijking van journaalonderwerpen over het vertrek van de
250.000e

(462-6) en de 300.000e
(561-5) arbeider met de artikels "Le départ du 250.000e ouvrier",

Le Soir, 15 januari 1942, p. 3 en "De 300.000e arbeider uit ons land naar Duitschland
vertrokken", Volk en Staat, 29 mei 1942, p. 1.

47. Dit was natuurlijk een pijnlijk onderwerp, gezien Hitlers bevel om Vlaamse krijgs-
gevangenen wel naar huis te laten terugkeren, en hun Franstalige lotgenoten niet.



[228] R. VANDE WINKEL

schuiven. De armoede waarin sommige Belgen leefden, kwam nooit aan bod,
tenzij indirect tijdens enthousiaste verslagen over Belgische acties voor
Winterhulp – Secours d'Hiver (485-1, 487-1, 532-4, 537-1, 590-12). Het bestaan van een
florerende zwarte markt, een met de armoede verwante problematiek, kwam
in de gehele bezettingsperiode slechts tweemaal aan bod. Natuurlijk niet om
te illustreren hoe dit parallelle circuit mee door Duitse vertegenwoordigers in
stand werd gehouden, wel om te beweren dat het met succes werd bestreden
(498-9) en om te tonen hoe in beslag genomen goederen via Winterhulp aan
behoeftige Belgen werden gegeven (505-4).

4. BESLUIT: BETEKENIS VAN DE BELGISCHE
ATW

De in bezet België vertoonde filmjournaals maakten deel uit van een interna-
tionaal productie- en distributienetwerk, waarmee het Duitse propaganda-
ministerie in de bezette gebieden een monopolie op gefilmd nieuws trachtte
te creëren. Dit lukte niet overal. In Nederland, dat voor de oorlog wél eigen
filmjournaals had (Polygoon en Profilti, allebei eigendom van dezelfde
firma), ondervond de ATW sterke concurrentie van diezelfde journaals, die
tijdens de bezetting samenvloeiden, zeer veel aandacht besteedden aan de
activiteiten van Seyss-Inquart en zeer waarschijnlijk door diens administratie
gesteund werd in hun strijd tegen Goebbels' journaal (Vande Winkel, 2003a).
In Frankrijk botste men dan weer op het filmdepartement van de Vichy-
regering, dat in het kader van een ruimer politiek akkoord uiteindelijk
controle op de ATW kon verwerven (Bowles, 2004, Vande Winkel, 2004c).
In België was er, al moet men gezien de lacunes in het bronmateriaal
voorzichtig zijn, blijkbaar geen soortgelijk probleem.48 De hoogste regionen
van de Militärverwaltung hadden voor België, anders dan Seyss-Inquart voor
Nederland of Pétain voor Frankrijk, geen definitief eigen politiek project voor
ogen. Ze hadden dus ook geen behoefte om een radicaal van Goebbels'
verschillende propagandakoers te varen, of om zichzelf via het filmjournaal
of via andere media te profileren. Dit verklaart vermoedelijk waarom de PAB
vlot samenwerkte met de door RMVP-vertegenwoordigers geleide ATW-
redactie.

België behoorde tot de enige drie landen waar het RMVP nog voor januari
1941 een lokale ATW-redactie kon oprichten. Deze redactie produceerde als

48. In een brief aan de auteur (22 januari 2002) herinnerde Armand von Zelewski zich enkel
wat problemen met collaboratieverenigingen.



BELGISCHE ONDERWERPEN [229]

enige van dat trio ook in 1943 en 1944 nog een ATW. Er is dus geen enkele
in bezet gebied geproduceerde ATW die langer liep dan de Belgische. Men
kan dus stellen dat productie en distributie van de Belgische ATW voor het
RMVP een absoluut succesverhaal was, wat dit journaal een uitgelezen bron
maakt voor diepgaand onderzoek naar de propagandistische mogelijkheden
en beperktheden van in bezet gebied vertoonde nazifilmjournaals. Daaraan
dient echter te worden toegevoegd dat de Belgische ATW in vergelijking met
haar meeste tegenhangers gehandicapt was. Aangezien er in en rond Brussel
geen strikte scheidingslijn kon worden getrokken tussen Nederlands- en
Franstalig (film)gebied, kon men onmogelijk inhoudelijk verschillende
Frans- en Nederlandstalige journaals maken. Dit was nadelig. In propaganda-
posters of pamfletten, of in kranten, tijdschriften en radio-uitzendingen waar-
van men het doelpubliek en de taalgroep kende, kon men gericht gebruik
maken van bepaalde argumenten. Zo kon men Vlamingen bij de werving
voor het Oostfront herinneren aan Tijl Uilenspiegel en aan de Guldensporen-
slag, terwijl men Franstaligen kon wijzen op Godfried van Bouillon.
Filmjournaals dienden echter simultaan te mikken op beide taal- en cultuur-
groepen, waardoor men op de grootste gemene deler moest mikken. Verder
hadden filmjournaals tegenover andere media het voordeel dat ze bewegend
beeld brachten, maar het nadeel dat ze de feiten achterna holden en geen
enkel thema diepgaand konden behandelen. Juist om die reden vormde het
filmjournaal naar mijn mening nooit het speerpunt van een propaganda-actie,
maar had het een ondersteunende rol, verleende het visual evidence aan
boodschappen of oproepen die via andere media sneller en vaker aan bod
kwamen. Propagandistisch had het filmjournaal dus een complementaire
functie op de geschreven en de gesproken pers, net zoals andere communica-
tiemedia als posters of vlugschriften dat hadden.

Hoe dienen we binnen deze context de Belgische onderwerpen te interpre-
teren? Het is duidelijk dat de in België gedraaide onderwerpen, die slechts
20% van een doorsneejournaal innamen en veel aandacht hadden voor sport
en voor allerlei faits divers, als glijmiddel moesten dienen voor de Duitse
militaire propaganda die achterin elk journaal aan bod kwam. De Belgische
ATW-redactie verleende wel steun aan de lokale werving voor het Oostfront
of voor arbeidsdienst in Duitsland, maar hield daarbij een gematigde toon aan
en gaf geen van de Belgische collaboratiepartijen de mogelijkheid zich te
profileren, tenzij de partij in kwestie kon worden ingeschakeld in de Duitse
militaire propaganda. De journaals gaven een zeer gefilterde kijk op het leven
in bezet België – men zoekt vruchteloos naar een in België gedraaid onder-
werp over de Judenfrage – en waren wat binnenlandse aangelegenheden
betrof, zeer gematigd. Zelfs onderwerpen als het geallieerde bombardement



[230] R. VANDE WINKEL

op Mortsel werden, hoewel duidelijk bedoeld als antigeallieerde propaganda,
relatief sereen gebracht. Het scherpste Belgische ATW-journaalonderwerp
dat kon worden teruggevonden – een aanval tegen swingdansers (jazzmuziek)
– werd zoals aangegeven waarschijnlijk vooral in elkaar gebokst om een
goede indruk te maken op de oversten in Berlijn. De redactie lijkt dus geen
hardliners te hebben bevat. Ondanks deze relatieve voorzichtigheid, kon het
filmjournaal geen geloofwaardigheid verwerven. Het schaarse bronmateriaal
over publieksreacties wijst er op dat bioscoopgangers in 1940 soms luidruch-
tig tegen de vertoning van het journaal protesteerden, wat tot represailles
leidde. Nadien onderging het publiek de verplichte vertoning van deze
filmjournaals blijkbaar doorgaans in stilte, echter zonder het getoonde zonder
meer voor waar aan te nemen.

Aanvankelijk namen de verantwoordelijken van de in bezet België
ontplooide Duitse propaganda-activiteiten, waartoe ook de productie van een
Belgische ATW gerekend mag worden, hun wensen voor werkelijkheid. Men
stuurde, zeker in het begin van de bezetting positieve verslagen naar het
thuisfront en hoopte effectief de hearts and minds van de Belgische bevol-
king te kunnen winnen. Typisch is het eerste jaarverslag van de Belgische
ATW-redactie, waarin de hoofdredacteur zich sterk maakte dat de journaals
hun effect op de Belgische bevolking niet misten.49 Later moest men dit beeld
echter schoorvoetend bijstellen (Vande Winkel, 2004a). In een vlaag van
eerlijkheid meldde de Militärverwaltung begin 1942 dat de Duits propaganda
te veel fouten maakte, om een ernstige invloed op de publieke opinie te kun-
nen uitoefenen.50 Men voegde er "een van de honderden voorbeelden" aan
toe: een filmjournaal had beweerd dat de door de oorlog veroorzaakte
economische crisis in België opgelost was. In alle bioscoopzalen had deze
uitspraak lachstormen ontketend. Uit dit voorval viel slechts één les te
trekken: zolang door de bezetter gecontroleerde media de werkelijkheid
rooskleuriger voorstelden dan het publiek ze ervoer of vernam via andere
kanalen, kon ze niet geloofwaardig zijn. Aangezien de PAB en de ATW-
redactie net als hun oversten in Berlijn zich daaraan niet wilden of konden
aanpassen, bleef het filmjournaal in bezet België een propagandistische slag
in het water.

49. BArch, R 109 I / 2716.
50. CEGESOMA, MV 13 – LL 2 / 3.



BELGISCHE ONDERWERPEN [231]

_______________________AFKORTINGEN _______________________

ACE Alliance Cinématographique Européenne
AM-WA Actualités Mondiales - Wereld Aktualiteiten
ATW Auslandstonwoche
BA-BN Belga Actualités – Belga Nieuws
CEGESOMA Centre d'Études et de documentation Guerre Et Sociétés Contemporaines –

Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij
BArch Bundesarchiv
BUFA Bild- und Filmamt
DeVlag Duits-Vlaamse Arbeidsgemeenschap
DW Deutsche Wochenschau
GmbH Gesellschaft mit beschränkter Haftung
INAdF Inathèque de France
NSKK Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps
NSV Nationalsozialistische Volkswohlfahrt
PAB Propaganda-Abteilung Belgien
RMVP Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda
UFA Universum Film Aktiengesellschaft
VAVV Vrijwillige Arbeidsdienst voor Vlaanderen
VNV Vlaamsch Nationaal Verbond

_______________________BIBLIOGRAFIE _______________________

Bronnen

Archieven

Barch (Bundesarchiv), Finckensteinallee 63, 12205 Berlin.
Bundesarchiv-Filmarchiv, Fehrbelliner Platz 3, 10707 Berlin.
CEGESOMA, Luchtvaartsquare, 29, 1070 Brussel.
Inathèque de France, quai François Mauriac, 75706 Paris cedex 13, France.
Imperial War Museum, Film & Video Archive, Lambeth Road, London, SE1 6HZ, UK.
Koninklijk Filmarchief, Hotel van Cleve, Ravensteinstraat 3, 1000 Brussel.
RTBF Imadoc, Boulevard Reyers, 1044 Bruxelles.

Gedrukte bronnen

Het Vlaamsche Land
Le Soir
Volk en Staat
Vooruit



[232] R. VANDE WINKEL

Literatuur

BARTELS (U.), Die Wochenschau im Dritten Reich: Entwicklung und Funktion eines
Massenmediums unter besonderer Berücksichtigung völkisch-nationaler Inhalte, Frankfurt
am Main-Berlin-Bern-Bruxelles-New York-Oxford-Wenen, 2004.

BEYEN, (M.), "Wetenschap, politiek, nationaal-socialisme: de cultuurpolitiek van het Duits
militair bezettingsbestuur in België, 1940-1944", Bijdragen tot de Eigentijdse Geschiedenis
- Cahiers d'Histoire du Temps Présent, 2003, no. 11, pp. 47-70.

BOWLES (B.C.), "'La tragédie de Mers-el-Kébir' and the politics of filmed news in France,
1940-1944", Journal of Modern History, LXXVI, 2004, no. 2, pp. 347-388.

CONVENTS (G.), "Van gefilmde actualiteiten tot bioscoopjournaal in België. De ontwikkeling
van het nieuws op het witte doek (1896-1918)", Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste
Geschiedenis - Revue belge d'histoire contemporaine, XXXIX, 2009, nos. 1-2, pp. 27-52.

CONWAY (M.), Collaboration in Belgium: Léon Degrelle and the Rexist Movement 1940-
1944, New Haven-Londen, 1993.

DE BENS (E.), De Belgische dagbladpers onder Duitse censuur (1940-1944), Kapellen, 1973.
DEAR (I.C.B.) & FOOT (M.R.D.) (eds.), The Oxford Companion to World War II, Oxford,

2001.
DE WEVER (B.), Oostfronters: Vlamingen in het Vlaams Legioen en de Waffen SS, Tielt-

Weesp, 1984.
DE WEVER (B.), Greep naar de macht. Vlaams-nationalisme en Nieuwe Orde 1933-1945,

Tielt-Gent, 1994.
JUNG (U.) & MÜHL-BENNINGHAUS (W.), "Wochenschauen als Propagandamedium" in:

U. JUNG & M. LOIPERDINGER (eds.), Geschichte des dokumentarischen Films in
Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918), 2005, pp. 397-405.

NEFORS (P.), Industriële collaboratie in België, Leuven, 2000.
RELY (A.), Geen oorlogskruis voor Mortsel. De ramp van 5 april 1943, Deurne, 1993.
RÉTA (E.) (ed.), Les archives de guerre 1940-1944, Parijs, 1996.
ROCHET (B.), "Les actualités filmées, une arme de propagande opérante? Les initiatives du

gouvernement belge entre 1940 et 1945", Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis -
Revue belge d'histoire contemporaine, XXXIX, 2009, nos. 1-2, pp. 177-197.

RZOSKA (B.) & HENKES (B.), "Volkskunde en Groot-Germaanse cultuurpolitiek in
Vlaanderen, 1934-1944", Bijdragen tot de Eigentijdse Geschiedenis - Cahiers d'Histoire du
Temps Présent, 2003, no. 11, pp. 71-100.

SEBERECHTS (F.), De Geschiedenis van de DeVlag: van cultuurbeweging tot politieke partij
1935-1945, Gent, 1991.

VAN DEN WIJNGAERT (M.), DE WEVER (B.), MAERTEN (F.), LUYTEN (D.), NEFORS
(P.), VANDEWEYER (L.) & BEYEN (M.), België tijdens de Tweede Wereldoorlog,
Antwerpen, 2004.

VAN DE VIJVER (H.), Het cultureel leven tijdens de bezetting, Kapellen, 1990.
VANDE WINKEL (R.), "Filmjournaals in bezet Nederland (1940-1944): de Nederlandse

nieuwsfilmoorlog in internationaal perspectief", Tijdschrift voor Mediageschiedenis, VI,
2003a, no. 1, pp. 72-92.

VANDE WINKEL (R.), Nazi newsreels and foreign propaganda in German-occupied
territories: the Belgian version of Ufa's foreign weekly newsreel, ATW (1940-1944). Part 1:
General analysis of the history and content of the ATW, Gent, Universiteit Gent, 2003b
(promotor: Daniël Biltereyst).

VANDE WINKEL (R.), Nazi newsreels and foreign propaganda in German-occupied
territories: the Belgian version of Ufa's foreign weekly newsreel, ATW (1940-1944). Part 2:



BELGISCHE ONDERWERPEN [233]

annotated catalogue of Belgian ATW-versions, Gent, Universiteit Gent, 2003c (promotor:
Daniël Biltereyst).

VANDE WINKEL (R.), "Gelijkgeschakelde stemmen: officiële informatiemedia in bezet
België 1940-1944" in: B. BOECKX, G. DE PRINS, B. DE WEVER, J. LAPLASSE, F.
MAERTEN, A. RENARD, L. SAERENS, K. STEEN, R. VANDE WINKEL, R. VAN
DOORSLAER & M. VERMANDERE, Tegendruk: Geheime pers tijdens de tweede
Wereldoorlog, Antwerpen, 2004a, pp. 48-65.

VANDE WINKEL (R.), "Nazi newsreels and foreign propaganda in German-occupied
territories. The Belgian version of Ufa's foreign weekly newsreel (ATW), 1940-1944",
Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis - Revue belge d'histoire contemporaine,
XXXIV, 2004b, no. 1, pp. 163-177.

VANDE WINKEL (R.), "Nazi newsreels in Europe, 1939-1945: the many faces of Ufa's
foreign weekly newsreel (Auslandstonwoche) versus the German weekly newsreel
(Deutsche Wochenschau)", Historical Journal of Film, Radio and Television, XXIV, 2004c,
no. 1, pp. 5-34.

VANDE WINKEL (R.), "World War II" in: I. AITKEN (ed.), Encyclopedia of the
Documentary Film, 2006, New York-London, pp. 1480-1491.

VANDE WINKEL (R.), "German Influence on Belgian Cinema, 1933-45: from Low-Profile
Presence to Downright Colonisation" in: R. VANDE WINKEL & D. WELCH (eds.),
Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema, Hampshire-
New York, 2007, pp. 72-84.

VANDE WINKEL (R.), "Vlaanderen te weer? Het verzwegen parcours van Flandria Film in de
Tweede Wereldoorlog", Wetenschappelijke Tijdingen, LXVII, 2008, no. 3, pp. 210-235.

VANDE WINKEL (R.) & BILTEREYST (D.), Filmen voor Vlaanderen. Vlaamse beweging,
propaganda en film, Antwerpen, 2008.

VERHOEYEN (E.), België bezet 1940-1944, Brussel, 1993.
VERMEER (A.), NSB-films propaganda of vermaak?, Amsterdam, 1987.
WARMBRUNN (W.), The German Occupation of Belgium 1940-1944, New York-Berlin-

Bern-Frankfurt-Parijs-Wenen, 1993.
ZIMMERMANN (P.) & HOFFMANN (K.). (eds.), Geschichte des dokumentarischen Films in

Deutschland. Band 3: 'Drittes Reich' (1933-1945), Stuttgart, 2005.



[234] R. VANDE WINKEL

Sujets belges des actualités filmées UFA et BELGA contrôlées par
l'occupant, 1940-1944

ROEL VANDE WINKEL

__________________________ RÉSUMÉ __________________________

Lors de la Deuxième Guerre mondiale, les exploitants de cinéma belges ont
été obligés de projeter un journal filmé lors des spectacles. Il s'agissait de la
version belge de la Auslandswochenschau ou Auslandstonwoche (ATW).
Produit sous le contrôle du ministère allemand Reichsministerium für
Volksaufklärung und Propaganda (RMVP), ce journal filmé se destinait,
comme son nom l'indique, spécifiquement à la distribution à l'étranger. Il ne
faudrait donc pas le confondre avec les programmes destinés au Troisième
Reich sous le titre Deutsche Wochenschau (DW). Ainsi, les journaux filmés
projetés en Belgique faisaient partie d'un réseau international de production et
de distribution servant au ministère allemand de propagande d'outil afin
d'obtenir le monopole des actualités filmées dans les zones occupées.

Sous le nom UFA Actualités Mondiales – Wereld Aktualiteiten, la version
belge de la ATW était l'œuvre d'une équipe de rédaction menée par un repré-
sentant de la Deutsche Wochenschau GmbH ressortissant sous le ministère
allemand de propagande. Collaborant étroitement avec la Propaganda-
Abteilung Belgien, cette rédaction réalisait chaque semaine un journal filmé à
propos des actualités belges qui était transmis de Berlin à Bruxelles.

Comme il n'existait à l'époque en matière d'actualité filmée aucune
délimitation stricte entre le territoire néerlandophone et francophone à et
autour de Bruxelles, il était impossible de créer un journal distinct par régime
linguistique.

Comme les sujets développés en Belgique ne représentaient généralement
que 20% d'un journal filmé et qu'ils se limitaient aux sports et aux faits
divers, il est clair qu'ils servaient surtout de moyen pour faire passer la
propagande militaire allemande clôturant systématiquement chaque édition
du journal filmé. Malgré le fait que la rédaction ATW belge aidait à recruter
des volontaires pour le front de l'Est ou pour le service du Travail allemand,
il est vrai qu'elle adoptait un ton modéré et se refusait de donner la parole aux
partis politiques collaborationnistes belges tels que VNV, DeVlag ou Rex,
sauf lorsque le parti en question pouvait s'inclure dans la propagande



BELGISCHE ONDERWERPEN [235]

militaire allemande. Les journaux offraient un aperçu très filtré de l'actualité
dans la Belgique occupée – les reportages traitant l'actualité belge en matière
de la Question juive restent introuvables – et adoptaient une attitude très
modérée au sujet de l'actualité interne. Ainsi, il y avait tout de même moyen
de voir des reportages relatant dans un esprit relativement serein les
bombardements de la population civile belge par les forces alliées bien qu'ils
servaient en premier lieu de propagande anti-alliée. Or, malgré cette relative
prudence, le journal filmé ne réussit jamais à convaincre. Après l'examen des
rares pièces d'archives, il s'avère que le public de cinéma en 1940 ne
manquait parfois pas de protester ouvertement contre les actualités filmées,
déclenchant ainsi des représailles. Par après, le public semblait plutôt subir
avec résignation la représentation obligatoire des actualités filmées, tout en se
refusant de les considérer comme véridiques.

Belgian topics in the German-controlled UFA and BELGA news reels,
1940-1944

ROEL VANDE WINKEL

________________________ SUMMARY _________________________

During the Second World War Belgian cinemas were obliged to broadcast a
Belgian version of the Auslandswochenschau or Auslandstonwoche (ATW) at
every film showing. These news reels were produced by the
Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda (RMVP) and were
specifically meant for distribution abroad. Hence, they should not be
confused with the Deutsche Wochenschau (DW)  in  the  Third  Reich.  The
news reels shown in occupied Belgium were part of an international
production and distribution network, with which the German Ministry of
Propaganda tried to create a monopoly on news reels.

The Belgian ATW version was entitled UFA Actualités Mondiales –
Wereld Aktualiteiten. It was produced in Brussels by a team headed by a
representative of the Deutsche Wochenschau GmbH, a branch of the German
Ministry of Propaganda. He collaborated closely with the Propaganda-



[236] R. VANDE WINKEL

Abteilung Belgien. The editorial staff weekly integrated a number of topics
filmed in Belgium in a news reel that was sent from Berlin to Brussels.

Because in and around Brussels there was no strict demarcation between a
francophone and a Dutch (film) region, it was impossible to produce separate
francophone and Dutch news reels.

The locally produced topics only accounted for 20% of the average news
reel and mainly contained sport and small news items. They were intended to
'prepare the way' for the German military propaganda that closed every news
reel. The Belgian ATW editorial staff did indeed promote recruitment for the
eastern front or labour service in Germany, but its tone was moderate.
Neither did it give the Belgian collaborationist parties (VNV, DeVlag, Rex)
the possibility to promote themselves unless it dovetailed with the German
military propaganda. The news reels gave a very shaded view on life in
occupied Belgium – there were for instance no locally produced reels on the
Judenfrage. They were very moderate as far as home affairs were concerned.
Even topics such as the allied bombardments were broached relatively
serenely although they were clearly meant as anti-allied propaganda. Despite
their relative caution, the news reels did not succeed in garnering credibility.
The scarce sources on the public's reactions indicate that movie goers
sometimes denounced the reels very vocally in 1940, which lead to reprisals.
After 1940 it seems that the audience usually underwent the obligatory
viewing silently, yet without taking the propaganda for granted.


