R. VANDE WINKEL, Nazi newsreels and foreign
propaganda in German-occupied territories. The
Belgian version of Ufa's foreign weekly newsreel
(ATW), 1940-1944, Universiteit Gent, 2003, promotor:
Prof. Dr. D. Biltereyst

1. INLEIDING

Einde januari 1933 werd Adolf Hitler tot Duitse Rijkskanselier benoemd.
Zeventig jaar later publiceerde historicus lan Kershaw een artikel over de
brede publicke fascinatie voor Hitler en het Derde Rijk. De auteur van een
gelauwerde Hitlerbiografie noteerde: "It seems that scarcely a day goes by
without Hitler and the Nazis in one way or another — in newspapers, books,
on radio and television — entering into our public consciousness. This is not
just in Germany itself, but [...] elsewhere. In fact, it appears at times as if we

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [163]



are becoming more prepossessed with Nazi Germany the further in time we
move away from it. [...] Publishers are keen to bring out books on these top-
ics since they know they will sell. Journalists are keen to write articles, since
they know magazines will want to publish them. And television producers are
keen to make documentaries and feature films, since they know there is an
audience for them".! Haast zes decennia na de ondergang van het Derde Rijk
blijkt het brede publiek inderdaad nog steeds geboeid door de geschiedenis
van het nationaal-socialisme en van de Tweede Wereldoorlog. Die belang-
stelling wordt gretig gevoed door een niet aflatende stroom aan boeken, films
en televisieprogramma's. Producenten van koopvideo's bereiden naar aanlei-
ding van de zestigste verjaardag van D-day (juni 2004) en van de Duitse
capitulatie (mei 2005) overigens een nicuw offensief voor: een hele lading
aan dit thema gewijde DVD-titels wordt in de komende maanden op de markt
gegooid. Hoewel dergelijke producties met de recente (her)ontdekking van
zeldzaam kleurmateriaal een nieuwe impuls kregen, maken ze nog steeds
hoofdzakelijk gebruik van beelden uit contemporaine filmjournaals of 'actua-
liteiten', zoals in de bioscoop vertoonde nieuwsfilms werden genoemd.

De belangstelling die televisieproducenten en beeldresearchers voor film-
journaals uit de Tweede Wereldoorlog (helaas vaker gebruikt als leverancier
van illustratieve plaatjes dan als historische bron) betuigen, staat in schril
contrast met de magere belangstelling van historici en communicatieweten-
schappers. Terwijl de langspeelfilmproductie van nazi-Duitsland evenals de
documentaire output van Leni Riefenstahl steeds aanleiding geeft tot nieuwe
publicaties, moet de eerste diepgaande monografie over Duitse filmjournaals
uit het Derde Rijk nog verschijnen. Op enkele uitzonderingen na geldt het-
zelfde voor journaals die in door nazi-Duitsland bezet gebied werden ver-
toond. Het voorliggend artikel vat de onderzoeksresultaten samen van een
proefschrift dat de inhoud, de productie en de vertoningscontext van in bezet
Belgié (1940-1944) verdeelde filmjournaals analyseert. In tegenstelling tot
vergelijkbaar Frans en Noors onderzoek beschouwt dit proefschrift deze
nieuwsfilms niet als lokale (Belgische) journaals onder Duitse invloed, maar
als Duitse producties die een lokale component toebedeeld kregen. Aan de
hand van tot dusver onaangeroerd Duits archiefmateriaal schetst deze studie
als eerste onderzoek terzake de internationale structuur waarin de productie
van Belgische, Franse, Noorse en andere 'bezettingsjournaals' dient te worden
gesitueerd.” Als eerste Engelstalige monografie over nazifilmjournaals streeft

! The Guardian, 29 januari 2003, "The thing about Hitler".
% Het Historical Journal of Film, Radio and Television, 2004, no. 1 brengt als "Special Issue:
Nazi Newsreels in German-Occupied Europe, 1939-1945" een status quastionis van

[164] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



dit doctoraal proefschrift, waarvan in 2005 een handelseditie zal verschijnen,
ernaar een framework te bieden voor verder internationaal onderzoek.

2. DE AUSLANDSTONWOCHE (ATW) ALS
INSTRUMENT VAN DE DUITSE
AUSLANDSPROPAGANDA

Doorheen de geschiedenis van het Duits filmjournaal in nazi-Duitsland
(1933-1945) loopt een opmerkelijke rode draad: de huiverachtigheid van pro-
pagandaminister Joseph Goebbels tegenover een door de staat geproduceerd
filmjournaal. Hoewel Hitler, Goebbels en andere partijbonzen het propagan-
distisch belang van film reeds jaren voor hun machtsgreep onderschreven,
ondernamen ze geen ernstige pogingen om een NSDAP-filmjournaal te pro-
duceren. Toen Goebbels in 1933 leider van het nieuw opgerichte propagan-
daministerie werd, veranderde zijn visie op deze problematiek niet. Zijn des-
interesse voor een door de staat of partij geproduceerd filmjournaal mag
echter niet als een onderschatting van het medium worden beschouwd. Het
propagandaministerie cre€erde reeds in 1933 binnen zijn filmdepartement een
dienst die de Duitse filmjournaals aan een inhoudelijke controle onderwierp.
In de loop van 1933-1939 werden de bevoegdheden van deze dienst, die
regelmatig van naam veranderde, stelselmatig uitgebreid. Onder de leiding
van het propagandaministerie trachtten de Duitse filmjournaals net als alle
andere communicatiemedia de bevolking voor te bereiden op het uitbreken
van een oorlog. De in 1938 ingevoerde verplichting om elke commerciéle
filmvertoning door de projectie van een (recent) journaal te laten voorafgaan,
onderlijnt het belang dat aan het medium werd gehecht.

Voor de oorlog uitbrak, controleerde het propagandaministerie de vier
bestaande Duitse filmjournaals in toenemende mate, maar liet de verschil-
lende redacties desalniettemin toe apart te blijven bestaan. De vier journaals
en redacties vervangen door één Rijksfilmjournaal zou de taken van het pro-
pagandaministerie ongetwijfeld hebben vereenvoudigd. Een dergelijke maat-
regel zou de inmenging van het propagandaministerie echter ook sterker in
het daglicht hebben gesteld. Goebbels' weigerachtigheid ten overstaan van

internationaal onderzoek terzake. Het themanummer vloeide voort uit het internationale
"Selling the future in Nazi newsreels" panel dat R. Vande Winkel samenstelde voor het
twintigste congres van de International Association for Media and History (Leicester, 16-19
juli 2003).

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [165]



een Rijksfilmjournaal dient in die context te worden begrepen: de minister
gaf er de voorkeur aan om propaganda- en controlemechanismen in de mate
van het mogelijke voor het grote publiek te verbergen. Ter vergelijking:
ondanks de Gleichschaltung van de pers koos het propagandaministerie er
evenmin voor nog slechts één krant te laten verschijnen. Terwijl de Wehr-
macht voorbereidingen trof om Polen binnen te vallen, realiseerde het propa-
gandaministerie zich echter dat de controle over filmberichtgeving van die
campagne een eenmaking van de Duitse filmjournaals noodzakelijk maakte.
Vanaf september 1939, exact samenvallend met de Duitse inval, werden alle
nieuwsfilms die binnen de Rijksgrenzen werden vertoond, vervangen door
één journaal: de Deutsche Wochenschau (DW). De militaire beelden, gecen-
sureerd door diverse instanties vooraleer het propagandaministerie ermee aan
de slag kon, werden geleverd door Kriegsberichter van de zogenaamde Pro-
pagandakompanien. Deze cameramensen werden door het propaganda-
ministerie afgevaardigd, maar opereerden binnen de rangen van de Wehr-
macht en waren in de eerste plaats verantwoording verschuldigd aan de afde-
ling Wehrmachtpropaganda van het opperbevel (OKW).

De DW, die in alle bioscopen moest worden vertoond, werd geproduceerd
door de Deutsche Wochenschau GmbH, een dochterbedrijf van filmmaat-
schappij Universum Film Aktiengesellschaft (Ufa). Alle sleutelposities in de
Deutsche Wochenschau GmbH werden bekleed door leden van het Duits pro-
pagandaministerie: het presidentschap werd ingevuld door Goebbels' rechter-
hand, de onlangs (2002) overleden Fritz Hippler. De Deutsche Wochenschau
GmbH en Ufa, dat de journaals verdeelde, speelden tevens een belangrijke rol
in de productie van een buitenlands filmjournaal. Ufa's Auslandstonwoche
(ATW), het enige naar het buitenland ge€xporteerde filmjournaal, was sinds
1933 onderworpen aan dezelfde opeenvolgende controleorganismen die de
Duitse filmjournaals stuurden. Toen met het oog op de Poolse campagne
voorbereidingen werden getroffen om de Duitse filmjournaals samen te voe-
gen, ontplooide het propagandaministerie ook initiatieven om de ATW te
herstructureren. Het is geen toeval dat de Ufa-beheerraad einde juli 1939
besloot de productie en distributie van de ATW te reorganiseren. Toen
Duitsland Polen binnenviel, vermenigvuldigde Ufa het aantal ATW-kopieén.
De beweegredenen zijn duidelijk: het buitenland diende op zo groot moge-
lijke schaal met de Duitse versie van het gebeuren geconfronteerd te worden.
Het journaal richtte zich daarbij niet enkel tot door Duitsland bezette gebie-
den, maar eveneens tot neutrale of bevriende staten. De ATW, halverwege
1943 op bijna 2.000 journaalkopieén verspreid in meer dan 30 talen, was een
belangrijke exponent van Goebbels' Auslandspropaganda. De propaganda-

[166] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



minister slaagde er door Hitlers verdeel- en heerspolitieck nooit in alle
bevoegdheden inzake propaganda naar zich toe te trekken. Het mag dan ook
geen verwondering wekken dat het propagandaministerie er evenmin in
slaagde volledige controle over de filmjournaals te verwerven. Terwijl de
Duitse Wehrmacht zoals vermeld grote invloed had op de militaire journaal-
onderwerpen, intervenieerden andere instanties (Hitler, de SS, von Ribben-
trops ministerie van buitenlandse zaken etc.) regelmatig in de DW en/of de
ATW.

Hoewel er tussen beide journaals een kruisbestuiving was, mag de ATW in
geen geval worden beschouwd als een buitenlandse versie van de DW. Elk
journaal had een eigen opdracht en een eigen identiteit. Wat de ATW betreft,
dienen we zelfs over meerdere identiteiten te spreken. Terwijl de DW het
principe 'Ein Reich, eine Wochenschau' huldigde en overal in dezelfde versie
werd vertoond, kwam de ATW voor elke 'doelgroep' in een andere versie uit.
Aanvankelijk verschilden de naar diverse regio's ge€xporteerde kopieén
slechts inzake taal. Na verloop van tijd werd dit one-size-fits-all-beleid ver-
laten en hield men bij de samenstelling van elke ATW tot op bepaalde hoogte
rekening met de gevoeligheden en behoeften (of wat men daarvoor hield) van
het doelpubliek. De onderlinge diversiteit tussen ATW-versies werd nog ver-
groot door de oprichting van buitenlandse journaalredacties. Deze redacties,
stuk voor stuk Aufenstellen van de Deutsche Wochenschau GmbH, dienden
een wekelijks door Berlijn aangeleverd journaal van lokale onderwerpen te
voorzien. Een Belgische en een Portugese ATW konden daarom hetzelfde
serienummer dragen, maar inhoudelijk toch sterke verschillen vertonen,
zowel qua binnen- als gua buitenlands nieuws. Onderzoek naar 'de' ATW
dient zich om die reden te beperken tot een of meerdere versies, vertoond in
geografisch af te bakenen gebied(en).

Via het netwerk van AufSenstellen hoopte het propagandaministerie het lokaal
draagvlak van de ATW exponentieel te vergroten. Idealiter diende de ATW
in elke regio een absoluut monopolie te krijgen en tijdens elke filmvoorstel-
ling verplicht te worden vertoond. De totstandkoming van een
journaalmonopolie bleek echter niet evident, ook niet in gebieden die door
Duitsland bezet werden. Zelfs indien in verschillende regio's een en dezelfde
persoon werd aangesteld om het filmwezen te hervormen, werden inzake de
ATW-productie en -vertoning uiteenlopende resultaten geboekt. Dit blijkt
duidelijk uit een vergelijking van de ATW-geschiedenis in Frankrijk, Neder-
land en Belgié. De drie landen werden op filmeconomisch terrein gecodrdi-
neerd door dezelfde persoon (Alfred Greven) maar integreerden de ATW elk

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [167]



op een andere manier in hun film- en propagandapolitiek. Blijkbaar kon het
propagandaministeric de ATW vooral succesvol implementeren in gebieden,
zoals bezet Belgié, waar de lokale autoriteiten of bezettingsoverheden weinig
of geen eigen (openlijk) politiek concept hadden, met andere woorden geen
onafthankelijke propagandakoers wensten te varen, zoals bijvoorbeeld Seyss-
Inquart (Nederland) en het Vichy regime (Frankrijk) dat wel sterk nastreef-
den.

3. DE BELGISCHE ATW ALS
SCHOOLVOORBEELD VAN GOEBBELS'
JOURNAALPOLITIEK IN BEZET
GEBIED

In Belgi€, dat in het interbellum geen noemenswaardige eigen filmjournaal-
productie kende, werd de markt voor de Duitse inval beheerst door een zestal
buitenlands titels, waaronder de ATW. Tussen september 1939 en mei 1940,
de periode van de zogenaamde Phoney war of Dréle de guerre, bevond Bel-
gié zich in een hachelijke situatie. Men was zich bewust van de Duitse inva-
sieplannen, maar hoopte door een strikte neutraliteitspolitiek toch buiten het
conflict te kunnen blijven. Deze neutraliteitspolitiek strekte zich ook uit tot
de communicatiemedia, wat met zich meebracht dat journaals uit de ver-
schillende oorlogvoerende landen op Belgische bioscoopschermen werden
gedoogd. De Belgische bevolking toonde zich echter minder neutraal dan zijn
regering: de voorstelling van de ATW leidde in de herfst van 1939 tot zoveel
tumult dat verscheidene bioscopen het journaal van hun programma haalden.
De Franse journaals, waar het publiek minder bezwaar tegen uitte, konden
wel verder worden vertoond. Na de Duitse inval en de Belgische capitulatie
lagen de kaarten natuurlijk anders. Het Belgische filmwezen werd gereorga-
niseerd door de filmgroep van de Propaganda-Abteilung Belgien (PAB). De
PAB ressorteerde officieel volledig onder de Militirverwaltung die Belgié en
Noord-Frankrijk bestuurde, maar werd in de praktijk minstens even sterk
beinvloed door zijn feitelijke broodheer, het Duits propagandaministerie. De
PAB zorgde er reeds in juni 1940 voor dat elke filmvertoning de projectie
van een filmjournaal omvatte. Door andere journaalproducenten te beletten
hun werkzaamheden te hervatten, werd de ATW tot aan het einde van de
bezetting een absoluut monopolie verleend.

[168] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



De Belgische ATW, verdeeld door de Belgische Ufa-vestiging, werd aanvan-
kelijk in Berlijn gemonteerd en ter plaatse in het Frans en Nederlands
becommentarieerd. Vanaf november 1940 werd dit journaal in Belgi€ van
enkele lokale onderwerpen voorzien. Aan deze amateuristische overgangs-
periode kwam een einde toen in december 1940 de Deutsche Wochenschau
GmbH Auflenstelle Briissel werd opgericht. Onder leiding van een door het
propagandaministerie afgevaardigd Duits hoofdredacteur produceerde een
Belgische redactie voortaan Belgische ATW-versies. Alhoewel de Brusselse
Aufsenstelle geleid werd door een afgevaardigde van het propagandaministe-
rie, bleef ze onder de Militirverwaltung ressorteren. Voor zover bronnen
toelaten dit na te gaan, blijkt deze tweespalt tot weinig wrijvingen tussen
beide instellingen te hebben geleid. De Belgische ATW, die vanaf januari
1941 effectief in Belgié werd geproduceerd, liep onder de vlag Actualités
Mondiales — Wereld Aktualiteiten (AM-WA) op het Belgisch scherm tot en
met 1 september 1944. De release van de laatste editie viel zowat samen met
het binnentrekken van de eerste geallieerde troepen. Sinds het najaar van
1943 bracht de redactie parallel aan de AM-WA-journaals ook de Belga
Actualites — Belga Nieuws (BA-BN) uit. Waarom het nodig werd gevonden
een tweede ATW-versie te produceren, is onduidelijk. De derde en laatste
hoofdredacteur van het journaal, die in het kader van dit onderzoek werd
gecontacteerd, verklaarde dat mensen in die periode zo vaak per week naar de
bioscoop gingen, dat men een alternatief journaal wilde bieden. Deze verkla-
ring is vermoedelijk correct, want de AM-WA- en BA-BN-journaals blijken
onderling perfect inwisselbaar, met andere woorden dienden geen verschil-
lende propagandistische doeleinden.

Globaal kan worden gesteld dat de productie en distributie van de ATW in
Belgié voor het Duits propagandaministerie een absoluut succesverhaal was.
Belgi€ behoorde tot de enige drie landen waar een lokale redactie werd opge-
richt voor 1941. De Brussels Aufenstelle produceerde als enige van dat trio
ook in 1943 en 1944 nog een ATW. De continuiteit van de journaalproductie
en de daarmee in verband staande goede verstandhouding (m.b.t. filmjour-
naals) tussen de Militdrverwaltung en het propagandaministeriec maken een
studie van de Belgische ATW ook internationaal zeer relevant. Aangezien het
propagandaministerie er in geen ander bezet gebied in slaagde gedurende een
zo lange periode relatief ongestoord een lokale ATW-versie te produceren en
dat journaal een absoluut monopolie te verlenen, vormt de Belgische ATW
de casus bij uitstek voor analyse van de manier waarop het Duits propagan-
daministerie de ATW inzette als propagandawapen.

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [169]



4. KRIJTLIJNEN VOOR EEN
INHOUDSANALYSE VAN DE ATW

Om de Belgische ATW zo grondig mogelijk te bestuderen, werd ernaar
gestreefd zoveel mogelijk bewaarde filmjournaals terug te vinden. Een
zoektocht langs nationale en internationale (film)archieven en bibliotheken
liet toe het beeld en de commentaar van 1.828 bewaarde journaalitems te
bestuderen en te vergelijken met informatie ontleend aan de DW, andere
ATW-versies, naslagwerken en circa 2.500 contemporaine krantenartikels.
Op basis van soortgelijke bronnen werden 803 andere journaalitems, waarvan
geen kopie werd teruggevonden, gereconstrueerd. Dit empirisch onderzoek
vond zijn neerslag in een gedetailleerde, geannoteerde en geindexeerde cata-
logus. Grote inspanningen werden geleverd om zoveel mogelijk personen en
plaatsen zo exact mogelijk te identificeren. Aangezien vele van de in deze
journaals voorkomende items ook in andere ATW-versies opdoken, ambieert
de catalogus als naslagwerk een bouwsteen voor vergelijkbaar internationaal
onderzoek te worden. De 2.631 in deze catalogus opgenomen items werden
vervolgens in een database met 77 variabelen ingevoerd. Het eindresultaat,
een databank met ruim 200.000 gegevens, vormde samen met de descriptieve
catalogus de basis voor een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van de Bel-
gische ATW. Terwijl in het kwantitatief luik uitsluitend rekening werd
gehouden met de AM-WA-journaals, werden in de kwalitatieve analyse
eveneens de BA-BN-journaals (die enkel in november 1943 op het toneel
verschenen) betrokken.

De AM-WA-journaals bleken een gemiddelde lengte van circa 14 minuten te
hebben en werden in 1943-1944 slechts lichtjes korter. lets meer dan 40%
van die journaallengte (overeenstemmend met iets meer dan 25% van de
items) werd besteed aan oorlogsverslaggeving. Iets minder dan 40% (over-
eenstemmend met iets meer dan 50% van de items) besteedde aandacht aan
buitenlands nieuws (dat geen oorlogsbeelden bevatte). De resterende 20%
werd besteed aan lokale, in andere woorden Belgische, onderwerpen. Bij de
montage van de journaals waakte de Belgische Aufenstelle erover de nieuws-
films te openen met lokale onderwerpen die verwacht werden gemakkelijk de
aandacht van het publiek te trekken, zoals Belgische sportwedstrijden. Hierop
volgde een mix van binnen- en buitenlands 'nieuws' waarna werd afgesloten
met oorlogsberichten. De term 'nieuws' staat in de vorige zin tussen aanha-
lingstekens omdat de journaals heel wat onderwerpen brachten die geen
enkele actualiteitswaarde hadden en er louter op uit waren het publiek te ver-

[170] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



strooien. Dit was weliswaar karakteristieck voor het filmjournaal als genre
(zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog) maar had in deze context een
extra functie. De redactie hoopte immers dat dergelijke items het publiek
ontvankelijker zou maken voor meer propagandistisch getinte onderwerpen,
en in het bijzonder voor de militaire berichten. Alhoewel de eerste leider van
de Brusselse Aufenstelle zich in een verslag aan zijn oversten sterk maakte
dat de journaals 'hun effect op de Belgische bevolking niet misten', wijst alles
erop dat ze er net zomin als andere media in slaagden de bevolking hun visie
op te dringen, vooral niet wanneer deze visie, en met name hun politiek-
militaire boodschappen, in toenemende mate afweken van de realiteit.

Hoewel bepaalde beeldsequenties (vari€rend van militaire handelingen tot de
aftrap van een voetbalmatch) om visueel narratieve redenen in scéne werden
gezet, waren de meeste in de journaals verwerkte beelden doorgaans 'authen-
tiek'. Door de montage en door de toevoeging van muziek, geluidseffecten en
tendentieuze commentaar werden deze authentieke beelden echter vaak uit
hun context getild of aangewend voor de verspreiding van boodschappen die
geenszins met de realiteit in overeenstemming kwamen. Een voorbeeld van
de stoutmoedigheid waarmee men hierbij te werk durfde gaan, wordt gele-
verd door een analyse van de berichtgeving over de Duitse kruiser (Hilfskreu-
zer) Thor. Tijdens de aanleg van de reeds vermelde catalogus bleek dat de
filmjournaals, bijna een jaar nadat dit oorlogsschip was gezonken, beweerden
dat de Thor nog steeds actief was en in vijandelijke wateren op geallieerde
schepen joeg. Het daaruit resulterend onderzoek, waarvoor onder andere een
beroep werd gedaan op de hulp van inmiddels hoogbejaarde bemanningsle-
den van de Thor, toont aan dat de Duitse propaganda er niet voor terug-
schrok, wanneer dat propagandistisch nuttig leek, een schip en zijn beman-
ning in journaals uit de dood te laten verrijzen. Het bewijst eveneens dat
journaalonderwerpen vaak bewust complementair waren met via andere
kanalen verspreide propagandaboodschappen. De complementariteit van het
filmjournaal met andere media is een belangrijk gegeven. De ATW hinkte
inzake de verslaggeving over actuele gebeurtenissen vaak weken achter op de
radio en op de geschreven pers, maar kon meer dan welk ander medium ook
een visuele ondersteuning (‘visual evidence') voor via die kanalen verspreide
boodschappen verstrekken. De propagandistische functie van de ATW, die
dankzij het grote bioscoopbezoek van de oorlogsjaren een ruim publiek
bereikte, was dan ook eerder ondersteunend dan leidend. Een inhoudsanalyse
van de ATW kan dus bijdragen tot een algemene(re) studie van nazipropa-
ganda in bezet gebied, maar haar niet vervangen. De hier voorgestelde studie
hoopt dus ook op dit vlak bij te dragen tot verder onderzoek.

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [171]



5. DE NIEUWE ORDE OP HET LINNEN
SCHERM: ONDERZOEKSRESULTATEN
VAN DE ATW-INHOUDSANALYSE

De militaire berichtgeving van de (Belgische) ATW kan geografisch onder-
verdeeld worden in vijf grote groepen. Bijna 47% van alle oorlogsitems was
gewijd aan de gebeurtenissen aan het oostfront. De andere items besteden
respectievelijk aandacht aan de strijd rond West- en Centraal Europa (meer
dan 20%), de Middellandse Zee en Noord-Afrika (bijna 18%), de zoge-
naamde Battle of the Atlantic (meer dan 11%) en de strijd in het Verre Oosten
(meer dan 4%). Een analyse van deze items leert dat of, hoeveel en op welke
manier aandacht aan deze respectieve frontsectoren werd besteed, athankelijk
was van een aantal factoren. In het algemeen was de bereidheid om over een
bepaalde frontsector verslag uit te brengen net als de correctheid van dat ver-
slag recht evenredig met de al dan niet geboekte successen. Indien de Duitse
militaire situatie rooskleurig bleek, zoals aan het oostfront aanvankelijk het
geval was, putte de ATW zich uit met een eindeloze reeks triomfantelijke
items. Indien men om logistieke redenen niet over beeldmateriaal beschikte
en toch aandacht wilde vestigen op bepaalde overwinningen, zoals de Japanse
aanval op Pearl Harbor, werd met archiefmateriaal en geanimeerde kaarten
gegoocheld. Zodra aan een bepaalde frontsector de kansen keerden en men
op een nederlaag afstevende, werd de regio in kwestie in de regel doodge-
zwegen. Dit blijkt onder meer uit de verslaggeving over Stalingrad en Tunis
(na het verlies in de Duitse volksmond bekend als "Tunisgrad'), steden die aan
de vooravond van Duitse capitulaties uit de journaals verdwenen. In de zomer
van 1943 trokken Duitse propagandisten hieruit hun lessen: het laatste groot
offensief aan het oostfront werd nooit als dusdanig aangekondigd uit vrees
(terecht, zoals snel zou blijken) dat de verslaggeving over het offensief snel
gecounterd zou worden door een succesvolle tegenaanval van de Sovjets.
Vanzelfsprekend kon niet elke militaire nederlaag letterlijk uit 'the picture'
worden gehouden. De gevolgen van geallieerde luchtbombardementen, wiens
succes op het fiasco van de Duitse luchtafweer wees, kon onmogelijk worden
verzwegen ten overstaan van een bevolking die er zelf regelmatig mee werd
geconfronteerd. In een poging de militaire nederlaag propagandistisch uit te
buiten, werd vooral aandacht besteed aan het leed dat geallicerde bombarde-
menten de burgerbevolking van bijvoorbeeld Belgié (Mortsel, Brussel, Kort-
rijk etc.) en Frankrijk toebrachten. De militaire achtergrond van deze aanval-
len werd volledig verzwegen: de verslaggeving over de tragedie van Mortsel
repte met geen woord over de nabijgelegen fabrieken, het eigenlijke doel van

[172] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



de aanval. Hetzelfde gold voor de sporadische berichtgeving over bombar-
dementen op Duitse steden, waarbij tot de zomer van 1944 exclusief op cultu-
rele schade werd gefocust. De geallieerde landing in Itali€, de Duitse 'strate-
gische terugtocht' uit de Sovjet-Unie of de invasie van Normandi€ konden
evenmin uit het journaal gehouden worden. In deze gevallen opteerden de
journaals er vaak voor over de regio's in kwestie te blijven berichten, maar zo
weinig mogelijk locaties exact te identificeren en eerder aandacht te besteden
aan kleine gevechten of militair minder relevante gebeurtenissen (zich ont-
spannende soldaten etc.) dan aan belangrijke militaire acties.

Buitenlandse ATW-items die niet rechtstreeks over de oorlog berichtten,
maar desondanks vaak verband hielden met de politick-militaire structuren
waarvan nazi-Duitsland het epicentrum vormde, waren voor circa 36%
gewijd aan het Duitse Rijk en zijn partners (asmogendheden Itali€ en Japan).
Maar liefst 46% was gewijd aan door die asmogendheden bezette gebieden of
beinvloede satellietstaten, terwijl de resterende 18% aandacht besteedde aan
neutrale staten. Zoals vermeld waren niet alle items van politiek-militaire
aard. Sportevenementen, activiteiten van buitenlandse koninklijke huizen en
vele andere vormen van enfertainment namen een belangrijke plaats in. In de
'mental map' van de buitenwereld die de ATW zijn publiek bood, nam nazi-
Duitsland vanzelfsprekend een belangrijke plaats in. Het Duitse Rijk werd
gepresenteerd als een gleichgeschaltete staat waar jong en oud, burger en
militair als één man achter zijn/haar Fiihrer stond en rotsvast geloofde in de
Duitse eindoverwinning. Dit beeld van een militaire supermacht werd verder
ondersteund door items die focusten op de politiek-militaire allianties die
Duitsland met diverse partners aanging, waarvan het zogenaamde driemo-
gendhedenpact het belangrijkste was. Het verbond met Japan werd belangrij-
ker voorgesteld dan het eigenlijk was. Terwijl Japan niet eens deelnam aan de
aanval tegen de Sovjet-Unie en zijn oorlog tegen de USA relatief onafthanke-
lijk van Duitsland streed, werd het land van de rijzende zon geportretteerd als
een sterke militaire partner. Itali€, de tweede grote asmogendheid, werd tegen
beter weten in afgeschilderd als een sterke grootmacht, net als Duitsland
geleid door een sterk leider. Het is tekenend dat zelfs de val van die leider
geen einde bracht aan deze politiek. Benito Mussolini werd na zijn arrestatie
door Duitsland bevrijd en aan het hoofd geplaatst van een marionettenrepu-
bliek, die vervolgens als de rechtmatige Italiaanse regering én als een sterke
partner werd voorgesteld. In de satellicten van de asmogendheden werd
eveneens naar als militair belangrijk voor te stellen partners gezocht. De
voorkeur ging uit naar landen die, analoog met het Duits model, door één
leider en één partij werden geleid. Dat het eigenlijk gezag over deze regio's in

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [173]



Duitse (of aanverwante) handen lag, werd vanzelfsprekend verzwegen. De
'verslaggeving' over bezette gebieden vertoonde soortgelijke tendensen. De
lasten die het bezettingsregime met zich meebracht, bleven net als de daaruit
voortspruitende verzetsacties doorgaans onvermeld. De lijst van niet door de
journaals behandelde onderwerpen is, net als de lijst van niet aan bod
komende militaire nederlagen, eindeloos. Het doodzwijgen van antisemiti-
sche maatregelen en van de Endlésung zijn symptomatisch voor een alge-
mene politiek, waarin elke Duitse vorm van wreedheid onvermeld bleef. Wat
de Duitse propaganda betrof, was barbaarsheid een exclusief prerogatief van
de vijand. De grote aandacht voor het massagraf van Katyn en het stilzwijgen
over de Duitse behandeling van Sovjetgevangenen illustreert deze handel-
wijze perfect. Opnieuw blijkt hieruit de complementariteit van het journaal
met in andere media gevoerde propagandacampagnes. Verder dient te worden
vermeld dat neutrale landen eveneens door een nationaal-socialistische bril
werden bekeken. Franco's Spanje werd nooit geportretteerd als de neutrale of
'niet-oorlogvoerende' staat die het officieel was, maar als een bevriende natie
die Duitsland soldaten en arbeiders leverde. Dat Spanje het 'bolsjewisme' had
overwonnen (Spaanse Burgeroorlog) en geleid werd door een sterke leider,
volstond voor de journaals om het land tegen beter weten in als een spiegel-
beeld van nazi-Duitsland voor te stellen. Elementen die afbreuk konden doen
aan dat beeld, zoals Franco's terugkeer naar striktere neutraliteit (na de Duitse
nederlaag in Stalingrad) bleven onvermeld.

De internationale invalshoek van het hier voorgestelde onderzoek impliceert
dat de lokale, met andere woorden Belgische, journaalitems minder diep-
gaand werden geanalyseerd dan mogelijk zou zijn op basis van de catalogus,
op basis van de circa 2.500 verzamelde krantenartikels (over door het jour-
naal gecoverde Belgische gebeurtenissen) en op de basis van de beschikbare
literatuur. (Het is evenwel de bedoeling dit archiefmateriaal in de komende
jaren verder te ontginnen in een Nederlandstalige artikelenreeks.) Globaal
kan gesteld worden dat de lokale onderwerpen net als hun buitenlandse
tegenhangers een portret van de realiteit (in casu bezet Belgi€) schilderden
dat nauwelijks realistisch was. De voedseltekorten en -rantsoeneringen, de
bloeiende zwarte markt, de vervolging van joden, de rol van koning Leopold
111, het geweld van verzetsleden tegen al dan niet vermeende collaborateurs
en de contraterreur die collaborateurs daarop ontketenden,... De lijst van
onderwerpen die de publieke opinie beroerden, maar niet in de journaals aan
bod kwamen, is eindeloos. Een algemene analyse van wat wel aan bod kwam,
moet in de eerste plaats de aandacht vestigen op het grote aantal entertai-
nende onderwerpen. Meer dan 35% van de Belgische items was gewijd aan

[174] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



sport of andere lichte onderwerpen, terwijl vele andere culturele items even-
eens een eerder onderhoudende functie hadden. Hogerop werd reeds aange-
geven dat dergelijke onderwerpen, zoals de leider van de Brusselse Aufen-
stelle expliciet toegaf, het publiek in de eerste plaats dienden te verstrooien,
teneinde ze ontvankelijk(er) te maken voor items met sterker propagandisti-
sche boodschappen. Door het Belgisch publiek (te trachten) voor te spiegelen
dat de ATW een Belgisch (en geen Duits) journaal was en door Belgi€ in het
algemeen voor te stellen als een land waar het leven zijn gewone (vooroor-
logse) gang ging, bekleedden deze items, hoe onschuldig ze op het eerste
gezicht ook leken, natuurlijk zelf een belangrijke propagandistische rol.

Een algemene analyse van de Belgische items die een meer specifiek propa-
gandistisch doel dienden, zoals de werving voor het oostfront of de rekrute-
ring van arbeidsvrijwilligers, leidt steeds weer tot de vaststelling dat film-
journaals ter zake een minder geschikt propagandakanaal vormden dan bij-
voorbeeld kranten en brochures, omdat laatstgenoemden een meer afgeba-
kend doelpubliek hadden, op wiens leest ze de campagneboodschap beter
konden schoeien. Het journaal bleek enkel niet gehandicapt te worden door
haar ruim publiek indien de te verspreiden boodschap zich tot de hele bevol-
king richtte (bij het geven van verkeersvoorlichting bijvoorbeeld) en/of
indien het een sterke visuele overtuigingskracht had (de gevolgen van gealli-
eerde bombardementen op Belgische steden bijvoorbeeld). In het algemeen
dient te worden opgemerkt dat de Belgische Aufenstelle ook belemmerd
werd door de tweetaligheid van haar publiek. Terwijl de Militirverwaltung in
de eerste bezettingsjaren een preferenti€éle behandeling van Vlamingen (Fla-
menpolitik) met een eerder terughoudende behandeling van Franstalige Bel-
gen combineerde, vertaalde dit zich nauwelijks in de ATW die zich immers
tot beide taalgroepen richtte.

Collaboratiegroepen slaagden er net zomin als de Flamenpolitik in hun stem-
pel op de ATW te drukken. Het VNV, de DeVlag en Rex kwamen quasi uit-
sluitend aan bod indien het hun steun aan de Duitse oorlogsmachine of -eco-
nomie betrof. Het VNV kreeg als enige collaboratiegroep wat journaalaan-
dacht voor niet aan wervingsacties gerelateerde manifestaties, maar het
belang hiervan dient sterk te worden gerelativeerd. Terwijl de voor deze par-
tij zo belangrijke Tollenaere-mars in minder dan een minuut werd afgehas-
peld, besteedde dezelfde journaaleditie anderhalve minuut aan een cabaretact
waarin naakte vrouwen werden getoond. Dat beide items in hetzelfde jour-
naal opdoken, is meer dan een anekdote: het feit dat de ATW-redactie dit
onderwerp niet verwijderde om de Tollenaere-mars uitgebreider te behande-

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [175]



len, is typerend voor de aandacht waar collaboratiegroepen maar op mochten
rekenen. Grosso modo begon het journaal pas regelmatig aandacht te beste-
den aan het VNV, de DeVlag en Rex in de lente van 1943, toen hun hulp
voor de rekrutering voor oostfrontvrijwilligers (na de nederlaag van Stalin-
grad) sterker werd gewaardeerd. Geen van deze partijen kon de dienende rol
echter overstijgen.

6. SLOTBESCHOUWING

De ATW, een door nazi-Duitsland voor export bestemd filmjournaal, heeft
tot dusver op weinig wetenschappelijke belangstelling mogen rekenen. Het
voorliggend artikel bundelt de onderzoeksresultaten van een proefschrift dat
tot een trendbreuk hoopt bij te dragen. Als de eerste studie die de internatio-
nale structuur van de Deutsche Wochenschau GmbH in kaart brengt en als de
eerste Engelstalige monografie over door die maatschappij geproduceerde
filmjournaals, ambieert dit onderzoek soortgelijke buitenlandse studies te
stimuleren. De geannoteerde journaalcatalogus die tijdens het onderzoek
werd opgesteld, vormt een vollediger en gedetailleerder naslagwerk dan bui-
tenlandse tegenhangers: zijn beschrijvingen van niet-Belgische onderwerpen
zullen onderzoek naar verdere ATW-versies ongetwijfeld vereenvoudigen.
Het voorliggend onderzoek gaat ervan uit dat de Belgische ATW een uitgele-
zen instrument voor de studie van via filmjournaals gearticuleerde nazi-Aus-
landspropaganda in bezet gebied vormt. Op basis van de resultaten kan wor-
den besloten dat de ATW, gebruik makend van de genreconventies van het
filmjournaal, ernaar streefde een nationaal-socialistische visie op het wereld-
gebeuren over te dragen op de bevolking van bezette gebieden. Dit wereld-
beeld was, weinig verrassend, sterk georiénteerd op nazi-Duitsland. De mili-
taire verslaggeving, die 40% van het gemiddeld journaal besloeg, pre-
senteerde een zeer eenzijdige visie op de het frontgebeuren, die steeds uitging
van een Duitse eindoverwinning. De verdere buitenlandse verslaggeving, die
eveneens 40% van het gemiddeld journaal besloeg, had naast een verstrooi-
ende (indirect propagandistische) ook een politiek-militaire functie en por-
tretteerde Duitsland als het epicentrum van een nieuwe wereldorde. De reste-
rende 20%, gewijd aan lokale items diende in de eerste plaats de ATW van
een Belgisch, onderhoudend tintje te voorzien, teneinde andere propaganda
verteerbaar(der) te maken. De meer expliciet propagandistische lokale items,
waren duidelijk benadeeld ten opzichte van via andere media gevoerde cam-
pagnes. Globaal dient herhaald te worden dat het journaal weinig of nooit het
speerpunt van kleine of grote propaganda-acties vormde, maar een veeleer

[176] BTNG | RBHC, XXXIV, 2004, 1



dragende rol had en er vooral op gericht was via andere media verspreide
boodschappen visueel te ondersteunen. Het hier voorgesteld onderzoek legt
bijgevolg geen tot dusver onbekende propagandastrategieén bloot, maar
documenteert een aantal in ander onderzoek beschreven tendensen diepgaan-
der. Anderzijds werd met het verhaal van de Thor een tot dusver onbekende
en fascinerende casus van nazi-oorlogspropaganda ontdekt en ontrafeld. Deze
studie kan op zijn beurt een bron vormen voor een globaler onderzoek naar
Duitse propaganda in bezet gebied (dat onder andere verder moet steunen op
studies van radio en geschreven pers) maar pretendeert geenszins resultaten
te bieden die zonder meer veralgemeend mogen worden. Indien het onder-
zoek er effectief in slaagt buitenlandse navolging te vinden, zal het ook
mogelijk worden de hier samengevatte resultaten internationaal te toetsen. De
vergelijking met bijvoorbeeld de in neutraal Zweden geproduceerde ATW of
met de in bezette Sovjetregio's vertoonde ATW-versies zou ongetwijfeld
interessante resultaten opleveren. Verder wordt gehoopt dat deze studie van
filmjournaals, die samen met de zogenaamde Kulturfilm verplicht deel uit-
maakte van elke commerci€le filmvoorstelling, bijdraagt tot een beter begrip
van de context waarin langspeelfilms tijdens de Tweede Wereldoorlog wer-
den vertoond.

Tot slot dient te worden opgemerkt dat het uitermate bevreemdend was het in
dit artikel samengevatte proefschrift af te ronden terwijl de zogenaamde
Operation Iraqi Freedom werd gelanceerd. Het was onmogelijk op televisie
Iraakse vrouwen westerse soldaten te zien toejuichen zonder onmiddellijk de
link te leggen met de manier waarop de ATW het Duitse leger bij elke inva-
sie als door de lokale bevolking toegejuichte bevrijders portretteerde. De
parallel tussen door het Duits propagandaministerie aan de Wehrmacht toe-
gevoegde Kriegsberichter en de door Brits-Amerikaanse troepen geadop-
teerde embedded journalists sprong even sterk in het oog als de gelijkenis
tussen de tot het bitter einde volgehouden grootspraak van de Duitse en
Iraakse ministers van volksvoorlichting/informatie. De recentheid van de
gebeurtenissen in Irak en het logischerwijze ontbreken van wetenschappelijk
onderzoek terzake, laat niet toe deze parallel volwaardig te onderzoeken. De
gelijkenis geeft echter wel aan dat onderzoek naar de ATW, en historisch
communicatieonderzoek naar filmjournaals in het algemeen, kunnen bijdra-
gen tot een historische situering en diepgaander begrip van actuele tendensen
in nieuwsonderzoek.

Roel Vande Winkel

DOCTORALE PROEFSCHRIFTEN | THESES DE DOCTORAT [177]


http://www.tcpdf.org

