Overheidscontrole op bewegend beeld: invloed
van de overheid op het Vlaamse
televisiejournaal (1953-2008)

LIEVE DESMET!

Docent — Erasmushogeschool Brussel

Toen de televisie in 1953 zijn intrede maakte, stond de vrijheid van drukpers
al ruim een eeuw ingeschreven in de Belgische grondwet. Hoewel er een
aantal beperkingen golden, bood deze waarborg op de persvrijheid voldoende
ruimte voor het ontwikkelen van een sterk verzuilde en opiniérende geschre-
ven pers.” Na de Eerste Wereldoorlog profiteerde ook de radio van deze
vrijheden en werden verschillende opiniérende radiozenders opgericht. In
1930 kwam er echter een belangrijk keerpunt met de eerste omroepwet.’
Daarin richtte de Belgische overheid niet alleen een Nationaal Instituut voor
de Radio (NIR (Belgisch Nationaal Instituut voor Radio-Omroep) — INR
(Institut National Belge de la Radiodiffusion)) op, maar legde het, zoals
verderop in dit artikel uitgebreider zal worden aangetoond, de persvrijheid
voor radio aan banden.* Artikel 3 van deze wet bepaalde dat de uitzendingen
van het NIR-INR dienden te gebeuren "in een geest van volstrekte onpartij-
digheid". Los van mogelijke interpretaties van deze tekst was duidelijk dat de
overheid hiermee opiniérende radioverslaggeving wou vermijden. Deze om-
roepwet gold weliswaar niet voor private radiozenders, maar deze verdwenen
vanaf 1940. De Duitse bezetter schafte hen toen af om het gekaapte NIR-INR
— dat als Sender Briissel door het leven ging — een monopolie te verschaffen.
Na de Bevrijding besloot de Belgische regering om op die weg voort te gaan:
de private radio's kregen hun zendvergunning niet terug, maar werden als
gewestelijke omroepen geincorporeerd door het NIR-INR, waardoor ze ook
de omroepwet van 1930 moesten volgen. Op deze manier gold voor de
audiovisuele pers een beleid dat beduidend minder liberaal was dan de

! Voor correspondentie in verband met dit artikel, gelieve contact op te nemen met Lieve
Desmet, e-mail: lieve.desmet@docent.chb.be

2 Voor een grondig overzicht van grondwettelijke, wettelijke en strafrechtelijke beperkingen
zie Brewaeys, Voets & Voorhoof (2007).

> Wet 18 juni 1930 betreffende de oprichting van het Belgisch Nationaal Instituut voor
Radio-Omroep (Belgisch Staatsblad (B.S.), 23-24 juni 1930), K.B. 28 juni 1930 tot toepassing
van de wet van 18 juni 1930 (B.S., 3 juli 1930).

* INR-NIR: beide afkortingen verwijzen in onze verdere bespreking naar de respectievelijke
omroepen: de Franstalige omroep INR, de Nederlandstalige omroep NIR. Voor aanduidingen
die voor het geheel van de omroep gelden gebruiken we de afkorting NIR-INR.

BTNG | RBHC, XXXIX, 2009, 1-2, pp. 237-263



regelgeving voor de geschreven pers. Het was binnen dit duaal beleidskader
dat halverwege de twintigste eeuw televisienieuwsjournalistiek ontstond.

Deze bijdrage analyseert de manieren waarop de Belgische/VIaamse over-
heden sinds 1953 de werking van de televisienieuwsredacties en de televisie-
nieuwsoutput trachtten te beinvloeden. Daarbij ligt, hoewel de commerciéle
omroepen ook aan bod komen, de nadruk vooral op de openbare omroep,
waar we proberen na te gaan hoe die instelling daarop reageerde en welke
gevolgen dit eventueel had voor de "werkvloer" van de televisienieuwsredac-
tie. Voor deze longitudinale, verkennende meta-analyse doen we een beroep
op verscheidene studies die het overheidsbeleid met betrekking tot de
media/televisie analyseerden (Burgelman, 1990; Burgelman, Biltereyst &
Pauwels, 1994; Verstraeten & Perceval, 1994; De Bens & Paulussen, 2004;
Dhoest & Van den Bulck, 2007). Voor de directe relatie met de werking van
de televisienieuwsredactie van de openbare omroep en haar output, steunen
we vooral op ons longitudinaal doctoraal onderzoeksproject (Desmet, 2005).’
Corresponderend met belangrijke overheidsbeslissingen inzake de aan
televisiejournalistiek opgelegde verplichtingen, verdelen we deze bijdrage
onder in vijf secties.® In die evolutie zien we niet alleen spelregels evolueren,
maar ook de aard van overheidsmechanismen veranderen.

1. PLICHT TOT STAATSVERANTWOORDE
JOURNALISTIEK (1953-1959)

Toen het televisienieuws op 31 oktober 1953 van start ging, ressorteerde het
onder hetzelfde overheidsbeleid als de radioberichtgeving. De Belgische
regering had de opdracht om "Belgische Experimentele Televisie" te
realiseren in december 1952 immers toevertrouwd aan het NIR-INR. De
regering verschafte extra middelen om de vereiste technologie aan te kopen,
maar investeerde niet in bijkomend personeel (Bal, 1985, 161, 218-219). Met
deze beslissing werden alle voorstellen om private commerciéle initiatieven
kansen te geven, afgewezen, en volgde de Belgische regering de heersende
West-Europese trend om het nieuwe televisiemedium voor openbare omroe-
pen voor te behouden.” Door deze politicke beslissing beschikte de overheid

5 Zie ook de bijdrage "Historisch onderzoek naar de nieuwsproductie van de Vlaamse
televisicomroep (NIR — BRT — BRT(N) — VRT): een praktijkgebaseerde bronnenanalyse"
(Desmet & Vande Winkel) elders in dit nummer.

8 Welke overheid bevoegd was voor de Vlaamse televisie, verandert in de loop der jaren (zie
o.a. Saeys, 2007).

" Uitzonderingen zijn Luxemburg, Portugal en Groot-Brittannié.

[238] L. DESMET



nog voor er televisie-uitzendingen waren, al via de bestaande omroepwet
(1930) over veel controle-, drukkings- en interventiemiddelen.

Die omroepwet voorzag in een organisatorische koppeling tussen politieck
en omroep. De wettekst eiste namelijk een gelijke politicke vertegenwoordi-
ging van de toenmalige drie grote politieke fracties (de katholiecke CVP-PSC
(Christelijke Volkspartij — Parti Social Chrétien), de socialistische BSP-PS
(Belgische Socialistische Partij — Parti Socialiste) en de liberale PVV-PLP
(Partij voor Vrijheid en Vooruitgang — Parti de la Liberté et du Progrés) in de
Raad van Beheer en in de beleidsposities van de omroep.® Deze maatregel
impliceerde dat alle personeelsleden een partijkaart moesten bezitten en dat
politicke benoemingen de norm waren. Burgelman (1990) toonde aan dat
men bij de aanstelling van radiojournalisten effectief streefde naar een gelijke
vertegenwoordiging van de drie grote Belgische politieke partijen. Hij illu-
streert dit met voorbeelden die aantonen dat professionele bekwaamheid dui-
delijk ondergeschikt was aan politicke vertegenwoordiging en anciénniteit.
Men zou bij het aanstellingsbeleid van de televisie dus een soortgelijk
patroon verwachten. Voor de zes voltijdse radiopersoneelsleden die naar de
prille televisie gedetacheerd werden, klopt deze redenering ook. Bij de
samenstelling van de televisienieuwsdienst blijkt deze politiseringsregel
echter minder strikt te zijn toegepast (Desmet, 2005, 134-142). De eerste
nieuwsdienst bestond namelijk uit radiomensen die wilden meewerken aan
televisie en niet zozeer (of slechts in tweede instantie) uit mensen die
voldeden aan de juiste politieke signatuur. Men moet dit in zijn toenmalige
context zien, waarin televisie als nieuw medium argwaan wekte en
radiomedewerkers met ervaring en prestige dat nieuwe experiment liever aan
jonge collega's overlieten. Daarnaast werden veel mensen van buiten de
omroep geéngageerd. Zo werden alle filmopdrachten uitbesteed aan externe
cineasten/filmoperateurs en schakelde men pers- en radiojournalisten in om
de beelden van commentaar te voorzien.

Radio- en dus ook televisienieuwsuitzendingen dienden volgens de
omroepwet (artikel 3) "te gebeuren in een geest van volstrekte onpartijdig-
heid". Naar analogie met de politicke vertegenwoordiging binnen de
omroepstructuur, kreeg het begrip "onpartijdigheid" hier de invulling van
"gelijke representatie van de drie grote politicke partijen" in de radio- en
televisie-uitzendingen (/bid., 170). Dat "onpartijdigheid" werd vertaald als
"gelijke representatie" van de grote politiecke machten, werd door de

% In de omroepwet van 1960 werd dit beginsel geherformuleerd als een "evenredige
vertegenwoordiging" volgens de samenstelling van het parlement. De kernredenering luidde
immers: hoe correcter (evenrediger) de vertegenwoordiging, hoe groter de kans op
evenwichtige representatie (Burgelman, 1990, 537-539; Desmet, 2005, 183-184).

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [239]



televisienieuwsredactie als evident beschouwd en toegepast. Elke politieke
partij oefende zelf toezicht uit op de naleving van deze regel. Bij vermeende
of daadwerkelijke benadeling werd via krantenberichten uiting gegeven aan
het ongenoegen en/of klacht ingediend bij de Raad van Beheer.

Binnen het NIR-INR voerde de Raad van Beheer, die als vanzelfsprekend
werd samengesteld en ingevuld door de drie grote politieke families, een
"conflictvermijdend beleid" (Burgelman, 1990, 326-341). Dit hield in dat
men, om rechtstreeks ingrijpen van de overheid te voorkomen, een intern
document opstelde met "vaste regels en gewoonteregels voor de uitzending
van de nieuwsberichten".” Het algemene basisprincipe hiervan was dat de
journalisten en de nieuwsberichten de staat moesten ondersteunen. Noch de
regeringsbeslissingen, noch de bestaande politicke machtsverhoudingen
mochten worden gecontesteerd. Het document voorzag in punt 3 een
gedetailleerde opsomming van beschikbare inlichtingsbronnen. Daartoe
behoorden de officiéle mededelingen van de regering (ministers), de
resoluties of beslissingen van de belangrijke besturen, de parlementaire
fracties, de syndicale organisaties, de vaderlandslievende verenigingen, de
culturele verenigingen, de offici€le persagentschappen en de nieuwsberichten
van buitenlandse omroepen. Vertegenwoordigers van oppositiestemmen
komen niet voor in de opgesomde lijst van mogelijke nieuwsbronnen. Punt 7
en 12 van ditzelfde document bevestigden dit trouwens door te stellen dat
"polemiek moet vermeden worden" en dat NIR-INR-berichtgeving tot enig
doel heeft "de luisteraars spoedig in te lichten" waarbij de luisteraar dan zelf
"de interpretaties of de kommentaar zoekt in een krant of in meerdere
kranten". Alle punten in het bewuste document beschouwd, kunnen we
besluiten dat enkel die feiten en gebeurtenissen die boven partijkritiek
verheven waren en/of zo gepresenteerd werden, aan bod konden komen (zie
ook Burgelman, 1990, 399). Op die manier bepaalde de Raad van Beheer,
(lees: de overheid) wie met welke standpunten in het nieuws mocht komen. '
Burgelman (1990, 403) sprak wat deze periode betreft terecht over het
"servitudekarakter" van de openbare omroep tegenover de bestaande
politieke machten. In andere analyses toont Burgelman (1988; 1990) aan dat

% Raad van Beheer, 9 mei 1950. De overheid kon direct en rechtstreeks ingrijpen omdat de
minister van verkeerswezen en PTT, tevens ook voorzitter van de Raad van Beheer van het
NIR-INR, elke beslissing van de Raad van Beheer kon vernietigen indien hij die strijdig achtte
met de wetten, de koninklijke besluiten of het algemeen belang (omroepwet 1930, art. 6;
Burgelman, 1990, 74-75).

1% Artikel 3 van Vaste regels en gewoonteregels voor de uitzending van de nieuwsberichten,
Raad van Beheer, 9 mei 1950 (Burgelman, 1990, 533). Bij de herziening van dit document in
1966 werden de informatiebronnen uitgebreid. Alle latere versies van het document behielden
de opsomming van 1966 tot de aanpassing van 1987.

[240] L. DESMET



er naar aanleiding van radioberichtgeving over de Tweede Wereldoorlog,
over de koningskwestie of over de schoolstrijd effectief rechtstreekse
tussenkomsten gebeurden. Het betrof bijvoorbeeld contacten (telefonisch en
schriftelijk) tussen regeringsleden en Jan Boon (algemeen directeur NIR),
Karel Goris (sectichoofd radionieuws) en Nic Bal (sectichoofd
televisienieuws) die onder andere resulteerden in een expliciet verbod op het
berichten over bepaalde gebeurtenissen, het dicteren van voor te lezen
commentaarteksten enzovoort.

Een analyse van het televisienieuws uit die periode toont aan dat de
nieuwsjournalistick ook zo functioneerde. De dagelijkse journaals bevatten
vooral positief economisch nieuws, mededelingen van regeringsbeslissingen
(zonder duiding of kritiek) en luchtigere beelden die een levendige Vlaamse
volkscultuur representeerden. Politiek nieuws werd zakelijk gepresenteerd,
als betrof het niet voor discussie vatbare feiten. Dergelijke "nieuwswaardige
gebeurtenissen" werden enthousiast aangereikt door nationale, provinciale en
gemeentelijke besturen (Desmet, 2005, 153).

Protest tegen deze praktijken werd in hoofdzaak geuit door de Algemene
Belgische Persbond (ABP), die binnen de geschreven pers was ontstaan en in
deze periode weigerde om radio- en televisiejournalisten als leden op te
nemen. Met dit verzet wees de persbond er op dat er geen garantie was op de
onafthankelijkheid en persvrijheid van de radio- en televisienieuwsdienst,
noch op de vrijwaring van inmenging van de uitvoerende macht. De persbond
voegde daar aan toe dat vaste radio- en televisiemedewerkers door de
omroepwet officieel als ambtenaren werden beschouwd en dus niets meer
waren dan woordvoerders van de regering (/bid., 164-173). Dit sloot aan bij
een groter wantrouwen tegenover de openbare omroep, waarvan men de
financiering met overheidsgeld als oneerlijke concurrentie (Luykx, 1974,
161) beschouwde en dat gewogen en te licht bevonden werd, in vergelijking
met de grote verscheidenheid aan krantentitels, elk met een eigen kleur,
duiding en opinie.

2. PLICHT TOT PARTIJVERANTWOORDE
JOURNALISTIEK (1960-1979)

Op het einde van de jaren 1950 vond inzake journalistieke verplichtingen een
verschuiving van staats- naar partijplicht plaats. De politiek fragiele situatie
van na de Tweede Wereldoorlog leek voorbij, de staatsveiligheid was
opnieuw gegarandeerd, op sociaaleconomisch vlak ging alles beter en de

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [241]



principes van een partijen- en overlegdemocratie kregen steeds meer voet aan
de grond. In deze geest ontstond in 1960 een nieuwe omroepwet.'' Het NIR-
INR onderging daarbij een grondige structuurverandering en bestond
voortaan uit drie componenten: een [nstituut voor Gemeenschappelijke
Diensten (IGD), de Belgische Radio en Televisie (BRT) en de Radio et
Télévision Belge (RTB). Binnen de BRT (en de RTB) kreeg televisie, dat het
experimentele stadium voorbij was en duidelijk niet meer zou verdwijnen,
voortaan een zelfstandig statuut, evenwaardig aan dat van de radio. Hierdoor
ontstond voor de televisie een nieuwe beleidsstructuur en een nieuw perso-
neelsorganigram, dat die van de radio weerspiegelde. Tegelijk werd de Raad
van Beheer opgesplitst in een afzonderlijke Nederlands- en Franstalige raad.
De Nederlandstalige, die dus de Raad van Beheer van de BRT werd, bestond
uit vier katholieken, vier socialisten en twee liberalen. In deze samenstelling
waren dus (opnieuw) enkel de drie grootste partijen vertegenwoordigd, maar
nu conform de nieuwe omroepwet (1960) in een vertegenwoordiging die
evenredig was met de samenstelling van het parlement.

Aan de leden van de televisienieuwsredactie werd een individuele politiecke
kleur toegekend, op basis waarvan elke journalist geacht werd "zijn" partij-
stem te vertegenwoordigen. Van hogerhand bewaakte men nauwlettend de
evenwichtige verdeling van partijstemmen binnen de nieuwsredactie. Dit
belette niet dat sommige journalisten weigerden om hun partijfiche in te
vullen. Het antwoord van de partijgepolitiseerde Raad van Beheer was even
verrassend als pragmatisch: men kende de journalist in kwestie zelf een
politicke kleur toe, waarbij men er over waakte dat de partijrepresentatie van
de nieuwsredactie overeenkwam met de feitelijke partijmachtsverhoudingen.
Dit betekende concreet dat een journalist die weigerde kleur te bekennen,
door de Raad van Beheer — die het politicke label van elke individuele
journalist in de praktijk dus soms relativeerde — bijvoorbeeld als "socialist"
kon worden bestempeld omdat het evenwicht zulks vereiste. Walter Geerts,
BRT-televisiejournalist (1966-1982), behoorde zo tot één van de pioniers van
de "partijlozen". In een interview in 2002 drukte hij zijn verbazing uit over
het feit dat hij ooit van Adriaan Verhulst, voorzitter van de Raad van Beheer
(1969-1979;1984-1988), vernam dat hij door de BRT-top altijd bij de
Volksunie werd ingedeeld."

De nieuwe omroepwet van 1960 bood aan journaaluitzendingen een
grotere juridische bescherming tegenover tussenkomsten van de uitvoerende
macht door preventieve censuur op de televisienieuwsuitzendingen

" Wet van 16 mei 1960 houdende organisatie van de Instituten der Belgische Radio en
Televisie (B.S., 21 mei 1960).
12 Interview Walter Geerts, april 2002, VRT (Desmet, 2005, 201).

[242] L. DESMET



onmogelijk te maken. Opvallend was wel het verschil tussen de Nederlands-
talige en Franstalige versie van de wettekst. De Nederlandse tekst sprak over
"nieuwsuitzendingen" in beperkende zin, terwijl de Franse tekst verwees naar
alle informatieve programma's, "les émissions d'information". Concreet bete-
kende dit dat aan Vlaamse zijde nog steeds preventieve censuur mogelijk was
op alle informatieve programma's die niet tot het journaal behoorden, terwijl
zulks bij de RTB onmogelijk was (Ceuleers, 1976, 18-19; Voorhoof, 1982).
Dit verbod op een preventieve censuur van nieuwsuitzendingen getuigde van
een geleidelijk groeiende erkenning van de journalistieke onathankelijkheid.
Die leidde in 1963 ook tot de mogelijkheid om journalisten van de BRT- of
RTB-nicuwsdiensten voortaan de titel van "beroepsjournalist” toe te
kennen."” In diezelfde periode verzachtte de ABP haar standpunt en mochten
(eigenlijk sinds de invoering van de omroepwet van 1960) ook BRT- en
RTB-journalisten zich officieel bij de beroepsorganisatie aansluiten.

Aansluitend stond in de nieuwe omroepwet dat onder andere politicke
partijen, gezien het groeiend belang van het nieuwe medium televisie, in de
toekomst zelf voortaan de mogelijkheid en de zenduren moesten krijgen om
hun visie rechtstreeks aan de kijker voor te stellen. Daarom werden de BRT
en de RTB verplicht voortaan gastprogramma's (in 1979 omgevormd tot
"uitzendingen door derden") uit te zenden en daarvoor in de mate van het
mogelijke personeel en technische middelen ter beschikking te stellen
(Herroelen, 1982, 35-36).'"* Voor het maken van de partijpoliticke
gastprogramma's kwamen aanvankelijk enkel de grote politieke fracties in
aanmerking, conform de evenredige vertegenwoordiging in het parlement.
Verder maakte de nieuwsdienst, zonder dat men daartoe verplicht was, ook
(nieuwe) programma's die politici en partijverantwoordelijken een medede-
lingsplatform boden. Zo waren er de jaarlijks terugkerende Toespraken van
regeringsleden en/of van leden van het koningshuis, de Debatten en
gesprekken (sinds 1967) en de extra rubrieken naar aanleiding van verkiezin-
gen (Desmet, 2005, 206-231). In deze en andere programma's werden met
mondjesmaat nieuwe informatiebronnen aangeboord, zoals persconferenties
en partijdagen van grote politieke fracties. Tegelijk begon men ook te be-
richten over nationale betogingen en stakingen of over de vragen en eisen van
vakbonden.

Sinds 1964 werd binnen de televisienieuwsdienst de innovatie van de
beeldband, die de synchrone opname van beeld en klank drastisch

B Wet van 30 december 1963 omtrent de erkenning en bescherming van de titel van
beroepsjournalist (B.S., 14 januari 1964 en 29 februari 1964).

' Dit onderdeel van de omroepwet van 1960 werd geregulariseerd in het Koninklijk Besluit
van 2 juli 1964.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [243]



vereenvoudigde, geleidelijk aan ingevoerd. Deze technologische innovatie
leidde tot een gecontesteerde nieuwe vorm van journalistieck. Het liet
journalisten toe om voortaan te experimenteren met montagetechnieken.
Interviews dienden zo niet meer in hun totaliteit te worden getoond, maar
konden worden verknipt. Zo konden journalisten voortaan iedereen aan het
woord laten (en dus trouw blijven aan het mededelingsprincipe) en tegelijk
verschillende standpunten duidelijker met elkaar laten contrasteren. Het
televisiejournaal en andere nieuwsdienstprogramma's werden zo een nieuw
platform van confrontatie. De toepassing van deze techniek lokte fel protest
uit. Dit leidde onder andere tot vragen ter verantwoording in het parlement,
tot spraakmakende incidenten, tot gerechtelijke dagvaardingen van de BRT
en tot het opeisen van een "recht van antwoord"."” De situatie escaleerde
dermate dat de BRT voor tal van binnenlandse onderwerpen moeilijkheden
ondervond om interviews los te krijgen. Hierop besloot men binnen de
omroep de controlemogelijkheden te verhogen. Een vernieuwd algemeen
personeelsstatuut (opgemaakt en goedgekeurd tussen 1966 en 1969) gaf de
Raad van Beheer onder andere de bevoegdheid om journalisten te beoordelen
op beroepsfouten volgens de algemene toezichts- en tuchtmaatregelen. Op
basis van artikel 48 van ditzelfde personeelsstatuut legde de BRT-leiding een
volstrekt publicatieverbod op aan alle personeelsleden (inclusief journalis-
ten). Uitzonderingen hierop konden enkel worden gemaakt door de directie,
na lezing van de voor publicatie voorgelegde tekst. Deze maatregel belette
journalisten om voortaan publiek hun mening te uiten zonder voorafgaand
akkoord door de BRT-directie. Er werd ook een nieuw document Voor-
schriften, gebruiken en aanbevelingen inzake radio- en televisieberichtgeving
geschreven op basis van de beslissingen van de Raad van Beheer van 26 juli
1965 en 13 juni 1966. Als officieel uitgangspunt gold de in de omroepwet
van 1960 terug te vinden zinsnede "in een geest van strenge objectiviteit", die
moest worden nagestreefd. Hierop voorzag het document tal van controle-
middelen. Eerst en vooral werden extra criteria uitgewerkt om beroepsfouten
van journalisten vast te stellen. Daarnaast werd een hiérarchisch controlesys-
teem vastgelegd. Concreet betekende dit dat elke reportage van de
nieuwsdienst en elk journaal voor uitzending door de redactiesecretaris en/of
directeur actualiteit moest worden gecontroleerd. Zelfs indien deze laatste
zijn goedkeuring had gegeven, kon de directeur-generaal toch nog steeds
overgaan tot een weigering. In tegenstelling tot de RTB, werd bij de BRT alle
eindverantwoordelijkheid voor controle bij de directeur-generaal (op dat

1 Het recht tot antwoord voor radio en televisie bleef federale materie. De federale wetgever
vaardigde daartoe in 1977 een wet uit; wet van 4 maart 1977 ter aanvulling van de wet van 23
juni 1961 betreffende het recht tot antwoord (B.S., 15 maart 1977).

[244] L. DESMET



ogenblik Paul Vandenbussche) gelegd. Hij kreeg het laatste woord en diende
hierover geen verantwoording af te legden aan de Raad van Beheer, hoog-
stens post factum (Ceuleers, 1976, 23).

In deze context begonnen de televisiejournalisten een interne en publicke
strijd voor grotere partijonathankelijkheid. Ze wantrouwden de BRT-
beleidsverantwoordelijken en de leden van de Raad van Beheer steeds meer
en werden in hun verzet gesteund door de Belgische Bond van Radio- en TV-
Jjournalisten.'® Journalist Maurice Dewilde groeide uit tot een voortrekker,
boegbeeld en mythisch symbool van deze strijd. Dit kritisch verzet bracht
journalisten ertoe zichzelf steeds sterker te profileren als experts, die
minutenlang in beeld duiding verschaften en (steeds korter wordende)
interviewfragmenten aan elkaar praatten. Karel Hemmerechts, in 1974 be-
noemd tot bestuursdirecteur Informatie, schreef al in 1975 een Commentaar
bij de Voorschrifien, gebruiken en aanbevelingen inzake radio- en
televisieberichtgeving van 1966. De journalisticke regels en deontologie
werden hierin verder uitgewerkt (/bid., 88, 103-109). Enerzijds erkende deze
commentaar de legitimiteit van een reeks technieken die door televisie-
journalisten werden gebruikt waaronder het knippen in interviews en het
monteren van het bericht. De journalist kreeg hiermee een betere
bescherming tegen kritieken van buitenaf. Anderzijds bevatte de commentaar
ook een reeks "not dones". Zo verbood deze commentaar journalisten
expliciet om eigen stellingen in te nemen, andermans standpunten bij te
treden of er sympathie voor te laten blijken. Het was ook verboden om
binnen programma's van de nieuwsdienst campagnes voor bepaalde doelen te
steunen, ook indien over het nut van deze campagnes bij de bevolking ruime
eensgezindheid bestond."”

De structuur waarin televisiejournalisten opereerden, veranderde intussen
ook. De grondwetsherziening van 1970, die een federaliseringsproces op-
startte door binnen het unitaire Belgi€ een Nederlands- en Franstalige
cultuurgemeenschap (evenals een Vlaams, Waals en Brussels gewest) op te
richten, leidde ertoe dat de Vlaamse openbare omroep voortaan onder twee
overheden ressorteerde. De nationale (federale) overheid bleef bevoegd voor
technische aspecten (toekennen golflengtes en vergunningen, bekabeling van

18- De Belgische Bond van Radio- en TV-journalisten ontstond in 1960 en was feitelijk een
verruiming van de in 1946 opgerichte Belgische Vereniging van de Radiopers — Association
Belge de la Presse Radiophonique (Desmet, 2005, 165). Belangrijk is dat deze nieuwe bond
erkend werd door de APB als één van haar gespecialiseerde beroepsverenigingen.

"7 De commentaar bij de Voorschriften bevat hier uitdrukkelijke verwijzingen naar eerdere
betwistingen rond de tv-enquéte mijnalarm (1966 - Maurice Dewilde) en ontwikkelingslanden
(1974 - Walter Geerts).

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [245]



het land), voor het innen van kijk- en luistergeld, voor het maken van
regeringsmededelingen, voor publicitaire aangelegenheden en voor het IGD
(Voorhoof, 1982, 101-102). De Nederlands- en Franstalige cultuurgemeen-
schap kregen echter toezicht op alle beleidsaspecten van respectievelijk de
BRT en RTB."® Dit betekende dat de Nederlandstalige politicke partijen voor
het eerst autonoom een omroepbeleid konden uitstippelen.” De feitelijke
impact hiervan werd pas duidelijk vanaf 1973. Ten eerste diende door toepas-
sing van artikel 10 van de wet op ideologische strekkingen (beter bekend als
het cultuurpact) de radio- en televisie-instituten in de samenstelling van hun
bestuurs- en beheersorganen de evenredige vertegenwoordiging van de
politieke fracties in elke Cultuurraad in acht te nemen (Neels & Voorhoof,
1999, 106-113). Het sinds 1930 toegepaste benoemingsbeleid werd hiermee
bestendigd. Belangrijker was echter dat deze regel leidde tot een bijna volle-
dige vernieuwing van de Raad van Beheer in 1973. Slechts vier op de dertien
leden behoorden voordien ook tot die raad.”

Onder de politieke fracties ontketende zich vervolgens een ongeziene strijd
waarin de leden van de Raad van Beheer meer dan ooit als vertegenwoordi-
gers en directe belangenverdedigers van hun politicke families optraden. In
deze debatten stond het verwerven en versterken van eigen invloeden en het
afzwakken van die van anderen centraal. Het aanvechten van (vermeende)
inbreuken op de objectiviteit van de nieuwsredactie en haar berichtgeving
werd meer en meer gestuurd door politieke na-ijver dan door de feiten zelf.
Dit blijkt onder andere uit de beoordelingen van de Raad van Beheer op een
resem klachten ingediend door partijvoorzitters of (verzuilde) belangengroe-
pen in 1977.*' In enkele in het archief bewaarde dossiers (1977) redeneerde
de Raad van Beheer dat een pluriforme redactieploeg voldoende garanties
bood voor een evenwichtige selectie van het nieuws en de nieuwspresentatie.
Dit stopte het politicke ongenoegen echter niet. Zo klaagde CVP-voorzitter
Wilfried Martens in 1979 dat "socialisme en liberalisme als ideologieén wel
aan hun trekken kwamen in radio en televisie", maar de christendemocratie
niet. Hij ervoer dit als

'8 Door de wet van 21 juli 1971 werden de audiovisuele omroepen erkend als culturele
materie.

1 Tussen 1968 en 1978 vielen de 'traditionele partijen' uiteen in Vlaamse en Franstalige
partijen.

2 Om hieraan tegemoet te kunnen komen, werd bij de installatie van de nieuwe Raad van
Beheer het aantal leden opgetrokken van tien naar dertien. De nieuwe raad ging van start op 4
juni 1973.

2l VRT Documentenarchief, Nieuwsdienst, Dossiers Nieuwsjournaals en Panorama.

[246] L. DESMET



"des te erger, omdat we [CVP] nochtans onze mensen hebben in de raad van beheer
" 22

en in de directie. Maar die zijn niet in staat de objectiviteit te doen respecteren".
Omgekeerd liet ook de SP-voorzitter Karel Van Miert in een mini-enquéte
onder de partijvoorzitters (1981) weten dat hij zich op bepaalde ogenblikken
benadeeld voelde.” De toenmalige PVV-voorzitter Willy De Clercq
daarentegen had de indruk dat "de socialisten zeker héél goed aan hun trek-
ken kwamen", dat "stelselmatig de PVV niet krijgt waar ze recht op heeft",
maar dat "als de PVV een klacht richt tot de redactie er daar gewoonlijk wel
een gunstige reactie op komt". De Volksunie-jongeren dienden dan weer een
klacht in omdat ze geen kans hadden gekregen hun mening in het journaal te
brengen, en dit in tegenstelling tot de CVP-jongeren.* Professor Luk Boone
omschreef dit fenomeen — het buitenproportioneel opblazen van kleinigheden
tot 'incidenten’, om meer aandacht voor de eigen politicke familie te creéren —
in 1977 als "pseudo-evenementionaliteit". De journalisten gingen hiertegen in
en beschouwden de beleidsverantwoordelijken binnen de omroep en de leden
van de Raad van Beheer als "partijlakeien" (Dejonghe, 2003, 66). De
Belgische Bond van Radio- en TV-journalisten, die op enkele uitzonderingen
na alle omroepjournalisten groepeerde, mengde zich natuurlijk in deze
discussie en ging steeds meer wegen op het nieuwsbeleid. De bond verkreeg
inspraakrecht in de Raad van Beheer van de omroep, ondersteunde stakingen
en protestacties van journalisten, verdedigde hen steevast bij geschillen en
eiste een afzonderlijk statuut voor journalisten. Gesteund vanuit deze acties
werden de Voorschriften, gebruiken en aanbevelingen inzake radio- en
televisieberichtgeving en de bijhorende Commentaar in 1980 aangepast. Die
aanpassing was ook het gevolg van een nieuw omroepdecreet, dat in
december 1979 werd goedgekeurd en het televisiebeleid van de jaren 1980
mee zou bepalen.”

22 "Hoe objektief is de BRT", Gazet van Antwerpen, X (30 oktober 1979).

- 'We verwijzen hiervoor naar een bespreking van deze enquéte in Van Lacken, Tieleman &
Voets (1985, 32-45).

2 Congres CVP-jongeren, uitgezonden op 16 oktober 1977, klacht ingediend door K. Van
Reeth, VUJO. De Raad van Beheer oordeelde dat "het item handelde over het standpunt ten
overstaan van het Egmontpact en dat enkel CVP-jongeren zich hierover uitspraken".

% Decreet van 28 december 1979 houdende het statuut van de Belgische Radio en Televisie,
Nederlandse Uitzendingen (B.S. 25 januari 1980).

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [247]



3. PLICHT TOT OBJECTIVITEITSVERANT-
WOORDE JOURNALISTIEK (1980-1989)

Het nieuwe omroepdecreet compliceerde de bestaande toestand door een
"uitbreiding van de eis tot objectiviteit voor alle informatieve programma's"
op te leggen. Op basis van deze passage kwamen zowat alle programma's van
de nieuwsdienst voortaan onder vuur te liggen. De "objectiviteit" van journa-
listen werd met de regelmaat van de klok betwist. De steun die journalisten
(hoe dan ook) van hun vakbonden kregen, kon hier weinig aan verhelpen.
Johan Fleerackers, regeringscommissaris in de Raad van Beheer van de om-
roep (1971-1977) en vanaf 1980 bestuurslid in die Raad van Beheer, stelde
dat het objectiviteitsdiscours leidde tot "een soort paranoide situatie van de
politici ten aanzien van de BRT" (Van de Walle, 1986, 89). Burgelman ging
verder en concludeerde dat politici vaak een klacht over inbreuken op de
objectiviteit van bepaalde berichtgeving formuleerden als voorwendsel,
vanuit de redenering dat berichtgeving per definitie een politieck en/of
economisch doel ten goede moest komen (Burgelman, 1984, 252-258).

De ophefmakende "zaak-Buyle" (1981-1987) staat symbool voor de vele
problemen waarin de omroepjournalistick in de jaren 1980 verzeild raakte.*
De twistpunten gingen onder meer over de politieke invulling van het bericht
"objectiviteit" en over het BRT-ambtenarenstatuut, waarin de rechten,
plichten en positie van de journalist omschreven werden. Op basis van
verscheidene juridische uitspraken in de zaak-Buyle, besloot de omroep om
de interne Voorschriften, gebruiken en aanbevelingen inzake radio- en
televisieberichtgeving in 1987 opnieuw aan te passen. In vergelijking met de
vorige versie uit 1980 werd eerst en vooral een aantal definities van het
omstreden begrip "objectiviteit" opgenomen. Daarnaast werd aan de eis tot
objectiviteit een afzonderlijke nota toegevoegd die het onderscheid verduide-
lijkte tussen "kritisch", "maatschappijkritisch" en "systeembevestigend" te
zijn. Kritisch zijn werd daarbij ingevuld als "een onderzoek instellen naar de
bronnen om de juistheid van de feiten te achterhalen" en als het aandacht
besteden aan "een alertheid dat alle onderwerpen voldoende aan bod komen".
De nieuwe voorschriften legden ook twee nieuwe deontologische eisen op.

26 Aanleiding was het interview van radiojournalist Buyle met formateur Wilfried Martens
op 14 december 1981. Buyle had een "hard" interview afgenomen en werd daarvoor door de
BRT gesanctioneerd. Buyle tekende beroep aan bij de Raad van State. De reeks opgestapelde
conflicten resulteerde uiteindelijk in een beslissing van de Raad van Beheer tot ontslag van
Buyle op 25 augustus 1987.

[248] L. DESMET



De cerste hield in dat journalisten een maatschappijkritische ingesteldheid
mochten hebben, maar die niet tot uiting mochten brengen in hun journalis-
tick werk. De tweede deontologische eis stipuleerde dat BRT-journalisten
zich "in de dienst en ook buiten de dienst" moesten

"onthouden van alle handelingen en verklaringen die het publieck kunnen doen
twijfelen aan de onpartijdigheid van de journalist".

Verder bepaalden de nieuwe voorschriften een aantal regels voor het afnemen
en bewerken (monteren) van interviews. Het document bakende onder andere
af wie geinterviewd kon worden (rekening houdend met de eisen van het
medium, de deskundigheid en de representativiteit van de persoon in kwestie)
alsook van welke interviewstijl men gebruik mocht maken (beroepspolitici
konden een hard interview krijgen, maar minder getrainde gesprekspartners
veronderstelden een zachtere aanpak).

Tussen 1980 en 1990 daalde het gemiddelde aantal binnenlandse politiek
en sociopolitieke journaalonderwerpen van ruim 30% naar ongeveer 10%
(Desmet, 2005, 325-327). Deze zeer opvallende neerwaartse trend kan niet
anders verklaard worden dan als een vorm van journalistieke zelfcensuur,
ingegeven door angst om (nogmaals) van "niet objectieve verslaggeving" te
worden beschuldigd. Daarenboven versterkten ontwikkelingen in de zaak-
Buyle de onzekere positie van de omroepjournalist. Blijkbaar kon men als
journalist niet gegarandeerd rekenen op bescherming vanuit het omroepbe-
leid, op steun in de Raad van Beheer, op bindende adviezen van commissies,
op een eenduidige rechtspraak en op onverdeeldheid in de Belgische Bond
van Radio- en Televisiejournalisten. In een dergelijk klimaat groeide binnen
de televisienieuwsredactie een cultuur van individualisme. Enkel doorge-
winterde journalisten (zoals William Van Laeken, Geert van Istendael, Guy
Polspoel, Paul Muys en Tuur Van Wallendael) waagden zich nog aan
binnenlandse politieke berichtgeving. Anderen probeerden zich in één of
ander domein te specialiseren en zich daar als expert te profileren.
(Bijvoorbeeld: Dirk Sterckx voor Europaberichtgeving, Leo Stoops voor
juridische verslaggeving en Paul D'Hoore voor financi€le berichtgeving.)
Enerzijds pakten ze zelfzeker uit met hun meesterschap en dossierkennis.
Anderzijds was duidelijk dat elkeen de nodige voorzichtigheid aan de dag
legde en/of voldoende indekking zocht om nieuwe rechtszaken te vermijden.
Of de journalisten deze dubbele strategie zelf zagen of onderkenden was
minder klaar. Net daarom menen we des te meer hier te kunnen spreken van
een chilling effect. Ondertussen verzetten verschillende leden van de Raad
van Beheer en bij momenten zelfs de hele Raad zich tegen manifeste
partijpolitieke druk en ijverden ze zelf ook voor een politiek onafthankelijke

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [249]



positie (Verhulst, 1989). Dit belette echter niet dat de personeelsleden van de
omroep, in het bijzonder de journalisten en de vakbonden, hen bleef
beschouwen als partijfunctionarissen.

4. PLICHT TOT PUBLIEKSGERICHTE
JOURNALISTIEK (1989-1997)

4.1. Nieuwe concurrentie leidt tot keuzevrijheid

De politieke kritieck op de nieuwsdienst en op de openbare omroep in zijn
geheel, nam niet af. Vooral vanuit liberale hoek werd al lang aangedrongen
op een alternatief voor de "rode burcht", zoals de BRT kritisch werd
omschreven. Dat alternatief zou er komen op het einde van de jaren 1980,
toen het omroeplandschap drastisch hervormd werd en de BRT-televisie na
ruim 35 jaar monopolie concurrentie kreeg. In oktober 1988 werden de eerste
Vlaamse regionale televisiezenders opgericht en op 1 februari 1989 zond de
Vlaamse Televisie Maatschappij (VIM) haar eerste programma uit. Deze
evoluties, ingegeven door het neoliberale economische rentabiliteitsdenken
van de overheid en van Europa,”” waren rechtstreekse gevolgen van de
gewijzigde wettelijke context voor omroepreclame in 1987% en de verdere
uitwerking van het maxi-omroepdecreet van 1991.* Door enerzijds de over-
heidsdotatie voor de openbare omroep fors te verhogen (1989) en haar meer
flexibiliteit en autonomie toe te kennen (1991) en door anderzijds een
reclamemonopolie toe te kennen aan VTM, installeerde de overheid op
gemeenschapsniveau een duale omroepmarkt. Regionale omroepen werden
dan weer gecompenseerd voor het eventuele verlies van advertentie-
inkomsten door de komst van VTM.

27 Het groenboek van de Europese Commissie van 1984 werd in 1989 omgezet tot Richtlijn
89/552/EEG, Televisie Zonder Grenzen (Publicatieblad van de Europese Gemeenschap.
Richtlijn (PB.L.) 17 oktober 1989, 289/23).

% De wet betreffende de radiodistributie- en de teledistributienetten en betreffende de
handelspubliciteit op radio en televisie (28 januari 1987, B.S., 6 februari 1987) bepaalt dat de
bevoegdheid voor omroepreclame van de federale regering naar de Gemeenschappen wordt
overgedragen. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 1987 betreffende de
erkenning van de Vlaamse Televisie Maatschappij, als niet-openbare televisievereniging zich
richtend tot de gehele Vlaamse Gemeenschap (B.S., 7 januari 1988).

¥ Decreet van 27 maart 1991 houdende het statuut van de Nederlandse Radio- en Televisie-
uitzendingen in Belgi€, Omroep van de Vlaamse Gemeenschap (B.S., 6 juni 1991).

[250] L. DESMET



In dit nieuwe mediabeleid van de jaren 1990, waarin men de economische
concurrentie meer ruimte wou laten en de "keuzevrijheid" van de kijker hoog
werd aangeschreven, wou de overheid haar controle en greep op de televisie-
omroepen echter niet verliezen. Ze trad op als basisregulator door het
erkennen van zendvergunningen, het vastleggen van regio's (voor regionale
zenders) en voor bestuursorganisatorische bepalingen. In het omroepdecreet
(1991) voorzag de Vlaamse overheid tevens in de oprichting van een
bijzondere controle-instantie, namelijk de "Viaamse Geschillenraad voor
niet-openbare televisieverenigingen". Deze raad nam ook beslissingen over
klachten met betrekking tot nieuwsuitzendingen. In 1994 breidde de be-
voegdheid van de Geschillenraad uit tot alle geschillen inzake radio en
televisie, inclusief de publicke omroep.

In een belangrijk onderdeel van diezelfde omroepwet omschreef de
overheid haar eisen met betrekking tot de informatieve programma's, in het
bijzonder met betrekking tot het journaal. Alle omroepen dienden zich te
houden aan de bepalingen van artikel 78 omtrent de bescherming van

"minderjarigen en het niet uitzenden van programma's die aansporen tot haat op
grond van ras, geslacht, godsdienst of nationaliteit".

Verder hanteerde de overheid verschillende normen naargelang het
omroepbestel. Voor de particuliere omroep VIM bleven de bepalingen
minimaal. VTM diende een "verscheidenheid aan programma's, inzonderheid
inzake ontspanning en informatie" en "dagelijks minstens twee journaals,
verzorgd door een eigen redactie" uit te zenden.” De regionale omroepen
dienden regionale informatie en journaals te brengen die

"beantwoordden aan de gangbare normen van journalisticke deontologie met
waarborgen voor onpartijdigheid en redactionele onafhankelijkheid".

Voor de openbare omroep bleef de oude verplichting over "objectieve
berichtgeving" echter overeind. Artikel 21 van het decreet (1991) stelde dat
alle informatieve programma's, mededelingen, programma's met een infor-
matieve inslag en informatieve programmaonderdelen "onpartijdig en waar-
heidsgetrouw" dienden te zijn. In het bijzonder stipuleerde het decreet dat alle
programma's van de nieuwsdienst dienden te beantwoorden aan de normen
inzake journalistieke deontologie. De redactionele onafhankelijkheid van de

3% Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 1988 betreffende het programma-aanbod van
niet-openbare televisieverenigingen (B.S., 1 juni 1988). Bekrachtigd in Decreet van 27 maart
1991 houdende het statuut van de Nederlandse Radio- en Televisie-uitzendingen in Belgié,
Omroep van de Vlaamse Gemeenschap (B.S., 6 juni 1991).

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [251]



nieuwsdienst diende gegarandeerd te worden door een redactiestatuut. Dat
redactiestatuut diende, evenals een journalistieke code, te worden opgesteld
door de gedelegeerd bestuurder van de openbare omroep, en dit in overleg
met de representatieve vakverenigingen.

Hoewel de openbare omroep sinds het via de kabel aanbieden van een
ruimer televisieaanbod (vanaf het begin van de jaren 1970) al te kampen had
met een strijd om de kijker — in het geval van de BRT vooral een strijd met
Nederland — brak deze strijd pas echt in volle hevigheid los toen VIM een
Vlaams alternatief bood. Het vergelijken van data over kijk-, bereik- en aan-
deelcijfers werd onmiddellijk en algemeen aanvaard als een ideaal beoorde-
lingscriterium om de marktposities van de omroepen te bepalen. Deze
gegevens vormden trouwens ook een wezenlijk instrument om het eigen
bestaansrecht te legitimeren en te verantwoorden. Zowel het publiek,
overheid, productichuizen, programmamakers, adverteerders en sponsors
moesten overtuigd worden. De particuliere omroepen wilden met hun
kijkcijfers verantwoording afleggen tegenover hun adverteerders. Voor de
openbare omroep dienden de cijfers dan weer als verantwoording voor het
geinvesteerde overheidsgeld en als een bewijs van haar nut voor het
algemeen belang. Vooral in de beginjaren, toen VIM qua kijkcijfers de
BRT(N) (Belgische Radio- en Televisicomroep Nederlandstalige Uitzendin-
gen) verpulverde, had de openbare omroep het moeilijk om die zaken te
bewijzen. De strijd om de kijker woedde in alle hevigheid en gold voor alle
programma's. Ook het televisienieuws, waaraan zowel de openbare als de
commerci€le zenders prestige en geloofwaardigheid wilden ontlenen,
ontsnapte niet aan de dwang van de kijkcijfers.

n31

4.2. Vind "zijne majesteit de kijker

Op het einde van de jaren 1980 verkeerde de nieuwsredactie van de BRT(N)
in een penibele situatie. De fel bekritiseerde, versnipperde en geindividuali-
seerde nieuwsdienst moest voortaan het hoofd bieden aan een geduchte
concurrent. Vanuit het omroepbeleid kreeg de nieuwsdienst voortaan
aanzienlijk grotere budgetten en meer zendtijd. Men wierf extra personeel
aan ter ondersteuning van de nieuwsdienst. Een deel van het budget
spendeerde men aan de uitbouw van een correspondentennetwerk. Er
kwamen meer cameraploegen (van drie naar vijf), meer montagecellen,
mobiele captatiewagens, een nieuw decor, een nieuwe generiek, een verhuis

3! Naar Van Roe (1999).

[252] L. DESMET



naar een nieuwe studio en de introductie van Elektronische Nieuwsgaring
(ENS).** De financiéle en technologische vooruitgang veranderde echter tot
aan de hervorming van de BRT(N) naar VRT (Vlaamse Radio en Televisie)
(1997) nauwelijks iets aan de Voorschriften, gebruiken en aanbevelingen
inzake radio- en televisieberichtgeving. De nieuwe bestuursdirecteur
informatie (Marc Gevaert) spande zich in om de trend van individualisering
tegen te gaan en om onderling overleg te stimuleren. Dit leidde ertoe dat,
zoals uit het maandelijkse interne document "redactienieuws" (1989-1994)
blijkt, de redactieploeg de kijkcijfers op de voet volgde en de eigen werking
regelmatig evalueerde en eventueel bijstuurde. Daarbij bleef voorzichtigheid
echter de norm en werd contestatie met het beleid of met externen vermeden.
Inhoudelijk kwam er verandering met een parlementaire en Europese rubriek,
met meer nieuws uit Wallonié, met meer aandacht voor human interest en
voor misdaad en justitie. Globaal leverde de extra financi€le input vooral
meer buitenlandse en lokale reportages en meer sportnieuws op. De zuiver
politieke thema's haalden echter (nog) minder zendtijd dan voorheen. Hieruit
concluderen we dat de individuele zelfcensuur van weleer in deze periode
evolueerde naar een redactionele zelfcensuur, gebaseerd op dezelfde
nieuwscriteria.

Dat de openbare omroep minder politiek nieuws dan voordien bracht, hoeft
echter niet alleen op zelfcensuur uit angst voor klachten over de 'objectiviteit'
te wijzen. Het was ongetwijfeld ook ingegeven door de nieuwe concurrentie
met VTM, dat van meet af aan scoorde met een totaal andere journalistieke
invalshoek. Waar de BRT(N) traditioneel enkel "officiéle hi€rarchische
bronnen" (zoals experts, politici, vertegenwoordigers, woordvoerders) aan het
woord liet, koos VTM resoluut voor 'de man in de straat'. Door deze optiek
positioneerde VIM zijn nieuwsopvatting lijnrecht tegenover die van de
BRT(N). Het onderscheid tussen een kennis- en expertisebenadering
enerzijds en een belevings- en ervaringsbenadering anderzijds was voor de
kijker nooit eerder zo duidelijk gemaakt.

Het VTM-journaal maakte plaats voor 'dorpsstraatjournalistiek’, waarin de
beleving en de ervaring van de gewone man centraal stonden in plaats van de
BRT 'wetstraatjournalistiek' waarbij de focus lag op interviews en verslag-
geving vanuit de Wetstraat (Vandenbrande, 2007). Numeriek besteedde VITM
ongeveer evenveel journaalonderwerpen aan binnen- als aan buitenlands
nieuws, maar een vergelijking van de lengte van individuele items leert dat
ongeveer 80% van een doorsnee-VTM-journaal binnenlandse reportages
bevatte (Van Poecke & Van der Besien, 1991). Deze redactionele 'bottom-up'

32 VRT Documentenarchief, Dienstnota, Kris Borms, hoofdredacteur TV-nieuws aan DG-tv,
De prioriteiten van het journaal, 8 april 1988.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [253]



aanpak sloeg aan en werd gesteund door een uitgekiend programmabeleid.
Het VTM-nieuws sloeg onmiddellijk aan bij het grote publiek, de redactie
beantwoordde zo perfect aan de verwachtingen van adverteerders, program-
mamakers en publiek, maar ook aan die van de meerderheidspartijen CVP en
PVV die politiek hadden geijverd voor de demonopolisering van de omroep
in de jaren 1980. Hetzelfde gold voor de regionale omroepen, die in de jaren
1990 met succes hun eigen regionale markt veroverden.

5. PLICHT TOT KWALITEITSVERANTWOORDE
JOURNALISTIEK (1997-2008)

5.1. Een nieuwe wind

Halfweg de jaren 1990 viel te constateren dat het totale informatie- en
nieuwsaanbod groeide. Dat meer burgers per dag naar een nieuwsjournaal
keken, gaf aan dat nieuwsuitzendingen voor het publiek boeiender en toegan-
kelijker werden. Vanuit dit perspectief was de overheid in haar opzet
geslaagd. Tegelijkertijd toonden nicuwsstudies (Van Poecke & Van der
Besien, 1991; Verstracten & Perceval, 1991, 1994; De Bens & Paulussen,
2004; Vandenbrande, 2007) echter aan dat de uitzendingen van de BRT(N)
en VTM uniformer werden. Terwijl het aanvankelijk door het publiek
omarmde — maar door critici verguisde — VTM-nieuws stilzwijgend naar het
BRT(N)-journaal toegroeide, modelleerde datzelfde BRT(N)-journaal zich al
even stilzwijgend steeds meer naar de commerciéle concurrent. De verschil-
len tussen beide journaals werden steeds kleiner. Het politieke en het
buitenlandse nieuws raakte overal in de verdrukking. Vooral de particuliere
omroepen kampten steeds meer met belangenvermengingen in het informa-
ticaanbod vanwege sponsors, aandeelhouders, lokale besturen en politicke
partijen. De Viaamse Raad voor Reclame en Sponsoring op radio en televisie
(VRRS) (1993-1997) voerde hier ambtshalve onderzoek naar uit. Zo stelde
deze raad op verschillende tijdstippen inbreuken vast tegen het respecteren
van de grens tussen informatie en reclame/sponsoring bij de regionale
televisiezender AVS (Audio Video Studio).” Daarenboven liep het
mediapluralisme ernstig gevaar naarmate steeds meer mediagroepen,
uitgevers en omroepen concentraties aangingen, zowel met andere
mediabedrijven als intern. De overheid stelde vast dat commerciéle belangen

33 Beslissingen VRRS 199604 d.d. 4 november 1996; VRRS 199701 d.d. 16 november 1997.

[254] L. DESMET



te veel de bovenhand kregen. Het liberale economische overheidsbeleid had
tot (onrechtstreeks) gevolg dat de journalisticke onathankelijkheid, ditmaal
vanuit een nieuwe hoek, opnieuw werd bedreigd.

Bovenstaande vaststellingen, evenals de herziening van de Europese Tele-
visie Richtlijn in 1997 beinvloedden op belangrijke wijze de aanpassingen die
de Vlaamse overheid nadien in haar omroepbeleid doorvoerde.** Algemeen
verdedigde Europa het bestaan van de openbare omroepen, maar legde ze de
lidstaten ook de verplichting op om mededinging en mediapluralisme te
garanderen. Maatregelen die de vrije mededinging illegaal beperkten en de
interne markt verstoorden, moesten worden geschrapt. Voor het beschermen
van de vrijheid van meningsuiting en het garanderen van een brede waaier
aan standpunten en opinies in de media stelde Europa dat er een limiet was
voor het maximale aantal participaties in mediabedrijven en dat een gelijktij-
dige cumulatie van zeggingschap over of deelname in mediabedrijven moest
belemmerd worden. Europa pleitte eveneens voor het recht van weerwoord,
de bescherming van minderjarigen en de menselijke waardigheid.

De Vlaamse overheid vertaalde dit Europees beleid in het mediadecreet
van 1997 en de daaropvolgende aanpassingen.” Dit decreet, dat onder andere
ook instond voor de omschakeling van de parastatale BRT(N) tot de NV van
Publiek recht VRT, leidde binnen de openbare omroep tot de opstelling van
een nieuw "Redactiestatuut en deontologische code" voor journalisten.”® Dit
document, dat de vroegere Voorschriften, gebruiken en aanbevelingen...
verving, werd sindsdien herhaaldelijk aangepast (laatste versie 1 juni 2007)
en fungeert tot op heden als belangrijkste interne leidraad.*’

Het mediadecreet legde nieuwe kwaliteitsnormen voor het televisie-
nieuwsjournaal vast. Zo bepaalde de overheid dat elke televisiedienst in
Vlaanderen een niecuwsjournaal moest uitzenden. Het Vlaamse televisie-
landschap veranderde ook grondig nadat Europa in 1997 de twee omroepre-
clamemonopolies, namelijk de landelijke reclamemonopolies van de VRT-
radio en van VTM-televisie, als een inbreuk tegen de Europese regelgeving
had beoordeeld. De aanpassingen in 1998 maakten zo voorgoed een eind aan
omroepreclamemonopolies en zette de deur open voor tal van nieuwe

3* Richtlijn 97/36/EG. Deze wordt eind 2007 vervangen door de Richtlijn Audiovisuele
Mediadiensten (AMD) Richtlijn 2007/65/EG (PB.L. 332/27).

3% Decreten 29 april 1997 (B.S., 1 mei 1997), 17 december 1997 (B.S., 13 maart 1998)
(erratum B.S., 28 juli 1998), 28 april 1998 (B.S., 20 mei 1998) (erratum B.S., 10 november
1998), en 7 juli 1998 (B.S., 18 juli 1998), zelf gewijzigd bij decreet van 15 december 1998
(B.S., 31 december 1998).

36 Dit document omschrijft ook wie in deze context als "journalist” wordt beschouwd.

37- Het 'Redactiestatuut en deontologische code' kan geconsulteerd worden op:
http://www.vrt.be/extra/RS _en DC.pdf

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [255]



televisie-initiatieven. Concreet betekent dit dat naast VRT en VIM ook
andere landelijke televisiezenders in de loop van 2000 een televisiejournaal
moesten programmeren. Zo werd bijvoorbeeld een themazender met
regionale bereikbaarheid (zoals de in 1999-2000 opgestarte lifestylezender
Vitaya) hiertoe echter niet verplicht, terwijl een zender als VT4 deze
verplichting minder ernstig nam en in de laatste jaren negeerde. De wetgever
trad hier niet echt tegen op en sinds 30 april 2009 vervalt deze verplichting
zelfs.*®

5.2. Kwalitatieve bijsturingen

Sinds 1995 stelde de overheid al "universaliteit, complementariteit en kwali-
teit" in het mediabeleid voorop.” Hiertoe installeerde de overheid allereerst
een aantal bijkomende instanties die het toezicht op de naleving van de
mediawetgeving beter kon opvolgen en controleren. Vooral de werking van
de Viaamse Geschillenraad was cruciaal voor de journalistiek.” Bij alle
informatieprogramma's en nieuwsuitzendingen keek ze toe op de regel van
niet-discriminatie, de journalisticke deontologie, de onpartijdigheid, de ver-
eiste redactionele autonomie en het niet aansporen tot haat op grond van ras,
geslacht, godsdienst of nationaliteit. Het toezicht op de bescherming van
minderjarigen werd toevertrouwd aan een "Viaamse Kijk- en Luisterraad
voor Radio en Televisie". De overheid zorgde voor een zo ruim mogelijke
onafhankelijkheid van deze raden.’ Zo werden de leden ervan aangesteld
door het Vlaams Parlement, wat een beinvloeding door de regering moest
vermijden.

Daarnaast vrijwaarde men bij decreet het recht op vrije nieuwsgaring en
uitzending van korte berichtgeving” en de verslaggeving van belangrijke

38 Volgens het nieuw mediadecreet van 27 maart 2009, Decreet betreffende radio-omroep en
televisie (B.S., 30 april 2009).

- We concentreren ons hier enkel op die bijsturingen die rechtstreeks in verband staan met
de nieuwsproductie.

- Ben nieuw reglement van orde en procedure van de Vlaamse Geschillenraad werd
opgemaakt in 1996 (B.S., 2 augustus 1996).

4l Sinds 2005 zijn de bevoegdheden van deze controleraden samen met het Vlaams
Commissariaat voor de Media overgedragen aan één instantie, namelijk de Vlaamse Regulator
voor de Media.

42 Decreet Vlaams Parlement van 17 maart 1998 houdende de regeling van het recht op vrije
nieuwsgaring en de uitzending van korte berichtgeving door de omroepen (B.S., 17 april
1998).

[256] L. DESMET



evenementen.”” Er werd een uitdrukkelijk verbod ingesteld op betaalde

boodschappen ten voordele of ter promotie van een politieke partij in
journaals en in informatieve programma's.** Gelijkaardige voorschriften
gelden ook voor alle particuliere televisieomroepen, dus zowel voor VTM,
VT4, Vitaya, Kanaal Z als voor de betaalomroepen, de doelgroep- en
themaomroepen als de televisiediensten.

Voor de openbare omroep voorzag de overheid vanaf 1997 in een vierjaar-
lijkse beheersovereenkomst waarbij de vooropgestelde doelen via "perfor-
mantiemaatstaven" controleerbaar moesten zijn. De overheid besteedde extra
aandacht aan de televisiejournaals. In de beheersovereenkomsten (1997-
2001; 2002-2006; 2007-2011) tussen de VRT als openbare omroep en de
overheid stonden en staan concrete kwaliteitsvereisten met betrekking tot de
televisiejournaals. De VRT legt onder andere hierover jaarlijks verantwoor-
ding af in het Vlaamse Parlement die haar (on)tevredenheid kan laten blijken
door middel van het (niet) toekennen van een flexibele dotatie van 4% op het
jaarlijkse budget.

Eveneens sinds 1997 zijn de bereikcijfers van de VRT informatiepro-
gramma's een cruciaal meetinstrument. Van 1997 tot 2007 legde de overheid
een bereiksnorm op van 1.600.000 personen per dag voor de informatie-
programma's. Vanaf 1999 werd die norm ook gehaald. In de laatste beheers-
overeenkomst werd dit meetinstrument vervangen door een norm van
"relatief nieuwsbereik". Concreet betekent dit dat de overheid eist dat van
alle VRT-televisiekijkers die dagelijks bereikt worden, er 60% door de VRT-
journaals en de informatiemagazines bereikt worden. Deze norm haalde de
VRT voor 2007 met een relatief nieuwsbereik van 67%.

5.3. Zelfregulering

De journalisticke sector zelf, ongeacht de omroep, streefde al geruime tijd
naar duidelijke omschrijvingen voor "kwaliteit". Het toenemend aantal
burgerlijke processen tegen individuele journalisten, met daarbij geregeld
hoge schadeclaims, versnelde het proces naar zelfregulering. In 1995 nam de
Algemene Vereniging voor Belgische Beroepsjournalisten (AVBB) het
initiatief voor de oprichting van een raad en beroepscollege voor deontologie.
De raad bestond uit ervaren beroepsjournalisten. Hoewel deze raad geen

4 Zie Ministeriéle Besluiten ter uitvoering van art. 76 van het gecodrdineerde omroepdecreet
1995.
- Omroepdecreet 2005 art. 109; 111bis.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [257]



sancties kon uitspreken, slaagde ze er wel in om met haar advies en stand-
punten bij klachten een moreel gezag te verwerven. Eén van de pijnpunten
was dat haar werking enkel gold voor de beroepsjournalisten. Gaandeweg
werd ook duidelijk dat een deontologische code in de praktijk enkel kon
worden gerealiseerd wanneer ook de mediadirecties deze onderschrijven.
Hieruit groeide een nieuw vervolginitiatief. In 2002 richtten de Viaamse
Vereniging voor Journalisten (VVJ) en de Vlaamse mediahuizen daarom de
Raad voor de Journalistiek op, dat ditmaal ook een platform bood voor niet-
professionele journalisten en mediadirecties. Naast het behandelen van
concrete klachten en vragen om adviezen, vaardigde deze Raad verschillende
algemene richtlijnen uit, zoals bijvoorbeeld voor verslaggeving over
zelfdoding (2003), over de bewerking en het gebruik van archiefbeelden
(2006) en over undercoverjournalistiek (2007).* Dergelijke maatregelen van
zelfregulering kwamen en komen duidelijk tegemoet aan de verwachtingen
van de overheid.

De Raad voor de Journalistiek en de VVJ namen in 2008 ook het initiatief
om adviezen te formuleren ter bescherming van de journalisten die vrezen
voor bijkomende saneringen in arbeidsorganisatie en personeelsbeleid en
voor verdere mediaconcentraties. Deze toenemende druk bedreigt immers het
pluralisme en de kwaliteit van de nieuwsoutput. Een redactiestatuut zou de
journalisticke onafhankelijkheid moeten beschermen, maar lang niet elke
televisienieuwsdienst heeft een dergelijk statuut. Daarenboven is de grote
groep freelancejournalisten veel minder beschermd door de huidige maatre-
gelen. Net deze groep dreigt het meest vatbaar te zijn voor deze groeiende
commerciéle druk. Journalisten blijven vragende partij voor goed functione-
rende redactieraden die via een redactiestatuut het werk van de journalist
beveiligen.

6. BESLUIT — EPILOOG

Het in dit artikel aangeboden overzicht toont dat de rechtstreekse overheids-
beinvloeding door voorafgaande censuur op televisienieuws snel verdween,
maar dat de onrechtstreekse overheidsbeinvloeding (beleidsrichtlijnen en -
verwachtingen, commentaar op eventuele inbreuken, wijziging van financiéle
middelen) een heel effectief en langdurig controlemechanisme was en is. Er
vond een duidelijke evolutie plaats van censuur naar zelfregulering. Publieke

4 Richtlijnen, adviezen en beslissingen van de Raad voor de Journalistick zijn online
beschikbaar op www.rvdj.be

[258] L. DESMET



kriticken over en/of juridische klachten tegen individuele journalisten of
tegen journalistiecke methodes stimuleerden in dat verband ofwel versterkte
redactionele/individuele zelfcensuur ofwel versterkte redactionele/individuele
profilering.

Welk beleid zal de overheid in de toekomst voeren? Europa promoot
verder zelf- en coregulering als een essentieel mechanisme om de democratie
en het mediapluralisme te garanderen. Ze speelt ook in op de laatste techno-
logische veranderingen en op de veranderingen in de advertentiemarkt.
Onlangs is een nieuw decreet voor de radio- en televisiecomroepen in
Vlaanderen van kracht geworden.* Het is duidelijk dat de kwaliteit van de
televisie- en radiojournaals daarbij een bijzonder aandachtspunt vormen. Een
studie van deze heel recente wettekst nodigt zeker uit tot verdere analyse van
de impact van de overheid op televisiejournaals.

AFKORTINGEN
ABP Algemene Belgische Persbond
AMD Audiovisuele Mediadiensten
AVBB Algemene Vereniging voor Belgische Beroepsjournalisten
AVS Audio Video Studio (regionale televisie Oost-Vlaanderen)
BRT Belgische Radio en Televisie
BRT(N) Belgische Radio- en Televisieomroep Nederlandstalige Uitzendingen
B.S. Belgisch Staatsblad
BSP-PS Belgische Socialistische Partij — Parti Socialiste
CVP-PSC Christelijke Volkspartij — Parti Social Chrétien
ENS Elektronische Nieuwsgaring
1GD Instituut voor Gemeenschappelijke Diensten
INR Institut National Belge de la Radiodiffusion
NIR Belgisch Nationaal Instituut voor Radio-Omroep
PB.L. Publicatieblad van de Europese Gemeenschap. Richtlijn
PVV-PLP Partij voor Vrijheid en Vooruitgang — Parti de la Liberté et du Progrés
RTB Radio et Télévision Belge
VRRS De Vlaamse Raad voor Reclame en Sponsoring op radio en televisie
VRT Vlaamse Radio en Televisie
VIM Vlaamse Televisie Maatschappij
VA% Vlaamse Vereniging voor Journalisten

*-B.S., 30 april 2009.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [259]



BIBLIOGRAFIE

Bronnen

Archieven

VRT Documentenarchief, Amerikaans Theater, Dikkelindenlaan 2, 1020 Brussel
Gedrukte bronnen

Belgisch Staatsblad

Gazet van Antwerpen

Publicatieblad van de Europese Unie. Richtlijnen

Vlaamse Regulator voor de Media, Koning Albert II-laan 20 - bus 21, 1000 Brussel
http://www.vlaamseregulatormedia.be

Raad voor de Journalistiek, IPC Residence Palace, 3e verdieping 3/217, Wetstraat 155, 1040
Brussel, http://www.rvdj.be

Literatuur

BAL (N.), De mens is wat hij doet: BRT-memoires, Leuven, 1985.

BOONE (L.), "De toenemende politisering van de Belgische omroep", Communicatie, VII,
1977, no. 4, pp. 1-5.

BREWAEYS (E.), VOETS (F.) & VOORHOOF (D.), Wetboek media & journalistiek,
Mechelen, 2007.

BURGELMAN (J.-C.), "Omroep en objectiviteit. De politicke agendasetting functie van de
externe kritieck op de omroep (radio) berichtgeving (periode 1970-1977)", Res Publica,
XXVI, 1984, no. 2, pp. 243-277.

BURGELMAN (J.-C.), "Het belang en de betekenis van de oorlog voor het Belgische
omroepbestel", Cahiers-bijdragen. Navorsings- en Studiecentrum voor de geschiedenis van
de tweede wereldoorlog, 1988, no. 11, pp. 161-186.

BURGELMAN (J.-C.), Omroep en politiek in Belgié: het Belgisch audio-visuele bestel als
inzet en resultante van de naoorlogse partijpolitieke machtsstrategieén (1940-1960),
Brussel, 1990.

BURGELMAN (J.-C.), BILTEREYST (D.) & PAUWELS (C.) (eds.), Audiovisuele media in
Vlaanderen: analyse en beleid, Brussel, 1994.

CEULEERS (J.), De plichtenleer van de omroepjoernalist, Brussel, VUB, 1976, (promotor:
Jan Corbet).

DE BENS (E.) & PAULUSSEN (8.), Hoe anders is de VRT? De 'performantie' van de
Vlaamse publieke omroep en vergelijkende analyse van het nieuws van TVI en VIM, Gent,
2004.

DEJONGHE (H.), "Karel Hemmerechts over informatie in de televisie van toen", Cinemagie,
2003, no. 245, pp. 65-68.

DESMET (L.), Dat was het nieuws! Een multimethodisch onderzoek naar de ontwikkeling van
het televisiejournaal en de nieuwsproductiepraktijk op de Vlaams openbare omroep (1953-
1990) op basis van origineel beeldmateriaal en geschreven bronnen van het VRT-Beeld- en
Documentenarchief, Gent, Universiteit Gent, 2005, (promotor: Daniél Biltereyst).

[260] L. DESMET



DHOEST (A.) & VAN DEN BULCK (H.) (eds.), Publieke televisie in Viaanderen. Een
geschiedenis, Gent, 2007.

HERROELEN (P.), Een, twee,... veel? Kroniek van 20 jaar Belgische radio en televisie,
Leuven, 1982.

LUYKX (T.), Ontwikkeling van de Belgische pers sedert wereldoorlog 11, Gent, 1974.

NEELS (L.) & VOORHOOF (D.), Medialex. Selectie van bronnen van de media- en
informatiewetgeving, Antwerpen, 1999.

SAEYS (F.), "Statuut, organisatic en financiering van de openbare televisicomroep in
Vlaanderen" in: A. DHOEST & H. VAN DEN BULCK (eds.), Publieke televisie in
Vilaanderen. Een geschiedenis, Gent, 2007, pp. 23-51.

VANDENBRANDE (K.), "Het journaal als inzet in de concurrentiestrijd" in: A. DHOEST &
H. VAN DEN BULCK (eds.), Publieke televisie in Vlaanderen. Een geschiedenis, Gent,
2007, pp. 235-239.

VAN DE WALLE (W.), Is er leven na de BRT?, Antwerpen, 1986.

VAN LAEKEN (W.), TIELEMAN (D.) & VOETS (F.), "De omroep-als-criticus bekritiseerd"
in: J. OP DE BEECK, Omroepen in de woestijn: de brt discussie, Leuven, 1985, pp. 32-45.

VAN POECKE (L.) & VAN DER BESIEN (W.), "Programma- en nieuwsaanbod op BRT en
VTM. Een onderzoeksverslag", Viaams congres voor communicatiewetenschap, X111, 1991,
pp- 24-47.

VAN ROE (P.), Zijne majesteit de kijker. Een lange mars door de openbare omroep, Leuven,
1999.

VERHULST (A.), "Moeilijkheden rond de brt-informatie in de jaren 1970-75", Communicatie,
XIX, 1989, no. 1, pp. 75-79.

VERSTRAETEN (H.) & PERCEVAL (P.) (eds.), Media en Maatschappij 1, Brussel, 1991.

VERSTRAETEN (H.) & PERCEVAL (P.) (eds.), Media en Maatschappij 2, Brussel, 1994.

VOORHOOF (D.), "Vergelijkend onderzoek mediarecht", De Gemeenschapsproblematiek in
de massamedia. Referaten van het tiende Vlaams congres voor communicatiewetenschap,
Gent, 1982, pp. 96-134.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [261]



L'influence des autorités sur le journal télévisé flamand (1953-2008)

LIEVE DESMET

RESUME

Les événements et développements qui se sont produits dans le secteur de la
presse a partir de l'entre-deux-guerres jusqu'aprés la Deuxiéme Guerre
mondiale ont engendré en Belgique une double approche politique marquée
par un traitement de la presse audiovisuelle beaucoup moins libéral par
rapport a la réglementation touchant la presse écrite. C'est dans ce double
cadre politique que vers la moiti€ du vingtieme siécle I'actualité
journalistique télévisée a vu le jour. Dans cette contribution, I'auteur examine
de quelle fagon les autorités belgo-flamandes se sont efforcées a partir de
1953 — l'année de début du journal télévisé en Flandre — d'influencer la
rédaction et la production des actualités télévisées. En fonction des directives
majeures imposées par les autorités aux rédactions des journaux télévisés,
cette contribution distingue cinq sections, a savoir le devoir de respect a 1'Etat
(1953-1959), le respect des directives des partis (1960-1979), le respect de
'objectivité (1980-1989), le journalisme axé sur le grand public (1989-1997)
et le journalisme respectant les normes de qualité (1997-2008). Lors de cette
période, nous voyons non seulement évoluer les reégles du jeu mais également
le mode d'interprétation des autorités. Ainsi, nous notons le rapide abandon
des autorités de l'ingérence directe par censure préalable des actualités
filmées au profit d'une influence beaucoup plus indirecte par l'usage de
mécanismes de controle bien plus efficaces et durables, tels que la publica-
tion de directives et d'attentes, la diffusion de commentaires a l'occasion
d'éventuelles infractions, le traitement financier a géométric variable etc.
Bref, le secteur a manifestement évolué de la censure vers l'autorégulation.
Suite a la critique et/ou aux plaintes incriminant publiquement des journalis-
tes individuels ou certaines méthodes journalistiques, les milieux de presse
ont soit renforcé leur autocensure soit pris des positions rédactionnelles ou
individuelles plus affirmées.

[262] L. DESMET



Government control on moving images: official influence on the
Flemish television news (1953-2008)

LIEVE DESMET

SUMMARY

The events and development of the press during the interwar period created a
dual policy frame that was less liberal towards the audiovisual media than to
the rest of the press. It was within this framework that near the middle of the
twentieth century television news journalism originated. This contribution
examines the ways in which the Belgian/Flemish authorities has tried to in-
fluence the television news since 1953, the year television started in Flanders.
It distinguishes 5 periods in the development of televised news: state-justified
journalism (1953-1959), party-justified journalism (1960-1979), objectivity-
justified journalism (1980-1989), audience-justified journalism (1989-1997)
and quality-justified journalism (1997-2008).

Not only the rules changed during these years, but also the nature of offi-
cial mechanisms. Direct official control by pre-emptive censorship quickly
disappeared, but indirect influence remained an effective and long-lasting
policy mechanism (guidelines and expectations, remarks on possible infrac-
tions, change of financial means). There was a clear evolution from censor-
ship to self-regulation.

OVERHEIDSCONTROLE OP BEWEGEND BEELD [263]



